Preparatie + determinatie

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
ak-sm
Contacteer:
Antw: Preparatie + determinatie

Bericht door ak-sm » 27 jul 2005, 12:13

Als de foto\'s onduidelijk zijn aarzel zeker niet om andere te vragen, close-ups, afmetingen, ...

Er zijn nog zo veel meer foto\'s die ik gemaakt heb maar om het toch nog een beetje overzichtelijk te houden heb ik dit beperkt aantal overgehouden.

Hopelijk komen er nog veel reactie\'s met determinaties en tips.

Alvast bedankt! Maarten.

trilobietje

Bericht door trilobietje » 27 jul 2005, 13:03

hoi Maarten,
Ik heb onlangs ook een stuk boomstronk/wortel op de oude terrils van Winterslag (25cm hoog en diam.ook ca. 25cm)gevonden. Die van jou lijkt uit hetzelfde materiaal te bestaan.
Thuisgekomen heb ik hem verschillende keren afgespoeld met water en voorzichtig laten drogen.
Hier en daar zijn er stukken die al verkoold zijn. Je kunt er dus beter afblijven met een harde borstel.
Nu staat hij bij mij op een centrale plek in de woonkamer en ik ga er geen lak of andere middeltjes opdoen. Denk dat je er beter gewoon afblijft.
groetjes
Marleen

wie niet zoekt, niet vindt

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 31 jul 2005, 13:54

hallo ak sm

sorry voor het nogal late antwoord op de determinatie van de carboonfossielen. maar ik was een weekje op vakantie.

de grote brok steen met al de varens, dragen de naam aleopteris longichita ze zijn zo te zien zeer duidelijk en komen zeer frequent voor in het carbooon.
qua preparatie zou ik je afraden om eraan beginnen te hameren of in te smeren met houtlijm of vernis want meestal raak je dan al de details kwijt.

de andere kleine stukken met de aparte blaadjes er op dragen de naam PECOPTERIS= en zijn afkomstig van varens die wel 1m lang konden groeien.
de aparte blaadjes dragen dan weer de naam NEUROPTERIS maar ik durf er geen ondersoort aan toe te schrijven daarvoor moet je eens een mailtje naar Hans steur sturen die zal je zeker helpen
als preparatiemethode volstaat het dat je het fossiel met een zeer zachte tandenborstel schoonmaakt, en zeker niet verven met vernis of houtlijm? wat je wel kan doen is de onderkant van dit fossiel insmeren met vernis om beter te bewaren en om te voorkomen dat hij binnen enkele jaren in stukken valt. (tenminste als je scheurtjes tegenkomt).

de massieve blokken zijn delen van een sigillaria oftewel zegelboom deze konden tot wel 30 m hoog worden en je treft ze vaak aan op terrils in heel europa. als ik van jou was dan zou ik het koollaagje op het fossiel laten zodat je een relief effect krijgt. anderzijds mag het koollaagje op de randen weggeschraapt worden met een metaalborsteltje dit kan zeker geen kwaad als je er te hard op drukt.
dit stuk mag je wel helemaal beschermen door hem in te wrijven met vernis oh houtlijm verdund in water (1/2) let wel dat het fossiel helemaal droog is alvorens je hieraan begint!!!!!!

de bolletjes die je bij de calamites stengels aantreft zijn volgens mij de vruchten van een ledidodendron of sigillaria moeilijk te zeggen. ze krijgen als naal altijd de uitgang carpos = grieks voor vrucht
ik benk dat het hier om de vrucht trigonocarpos gaat maar ik ben niet 100% zeker.
Volgens mij kunnen het eveneens coal-balls zijn: zie uitleg:

COAL BALLS vormen een rijke bron van informatie over de flora van de moeraswouden. Koolballen zijn klompen van verschillende grote met gepreminiraliseerde turf. Dit wil zeggen dat, toen het afgestorven plantenmateriaal nog in het turfstadium verkeerde, de celholten werden opgevuld met minerale bestanddelen, met name Dolomiet (Ca,Mg)CO3. In het Duits heeft men het hier over Torfdolomite. Deze gedolomitiseerde turfklompen zijn tijdens het inkolingsproces bewaard gebleven. Ze komen meestal geïsoleerd voor, maar kunnen in zeldzame gevallen een steenkoollaag geheel vervangen. De fossielen die men in dergelijke formaties aantreft zijn wonderbaarlijk goed bewaart, zodat hun ruimtelijke vorm nog goed te herkennen is. Men kan tevens de details in weefselstructuren bestuderen wat een groot voordeel is voor de Paleobotanie. Verder wordt de herkenbaarheid van de plantenresten nog in de hand gewerkt door het feit dat, terwijl de celholten gemineraliseerd werden, de celwanden in vele gevallen ingekoold bewaard is gebleven, zodat een duidelijk kleurcontrast waar te nemen is op gepolijste oppervlakken. Men treft er o.a. zetmeelkorrels in evenals sporen, gametofyten (= vroegste sporen van celontwikkeling bij plantaardige cellen) en vele andere details. Dergelijke Koolballen kunnen ons dus veel vertellen over het plaatselijk milieu waarin deze fauna zich bevond, evenals inzicht geven in de samenstelling van de plaatselijke fossiele plantengemeenschap.

dit is eveneens een mogelijke optie want dergelijke koolballen zijn niet zeldzaam

als je in september tijd mocht hebben dan kan je me altijd contacteren om naar men tentoonstelling over fossiel hout te gaan kijken.
Ik raad het je sterk aan want het gaat heel mooi worden. er zullen veel unieke stukken te bezichtigen zijn

zie voor info:

http://be.msnusers.com/paleogrimbergen/ ... gina2.msnw

http://be.msnusers.com/paleogrimbergen/ ... gina1.msnw

ziezo dit was het als je meer vragen hebt over determinatie of prepatatie van deze carboonfossielen, laat maar komen

Groeten Anthonie

[Bewerkt door Anthonie op 31-07-2005 om 13:04 NL]

[Bewerkt door Anthonie op 31-07-2005 om 13:07 NL]

* Scientia et Miratio *

Gesloten