Raadsels uit het Ordovicium en Carboon - kwal, demosponge of..?
Raadsels uit het Ordovicium en Carboon - kwal, demosponge of..?

Hierbij een paar nieuwe raadsels.
Foto 1. Boven-Ordovicium marine afzetting uit Girvan, Schotland. Volkomen onbekend object. Hoogte: +/- 5.5cm
Foto 2. Onder-Carboon marine afzetting uit Ayrshire, Schotland. Een soortgelijk object ligt in de Hunterian Museum in Glasgow met als naamkaartje "jellyfish". Maar is dat wel zo? Ik heb geen publicaties kunnen vinden. Hoogte: +/- 4.5cm
Mischien zou een of beide een choiid demosponge kunnen zijn, of helemaal wat anders?
Groeten, Gambit
Antw: Raadsels uit het Ordovicium en Carboon - kwal, demosponge of..?
Een gefossiliseerde schuimkraag van een pint Tennents Velvet? This is after all Scotland...
Lijkt wel een beetje op Mawsonites uit Walker en Ward, wat waarschijnlijk een 'trace fossil' is, een 'radiating burrow system' (ik heb de engelse versie), maar die is wel precambrisch.
Komt die bovenste van de beroemde ladyburn starfish beds?
Lijkt wel een beetje op Mawsonites uit Walker en Ward, wat waarschijnlijk een 'trace fossil' is, een 'radiating burrow system' (ik heb de engelse versie), maar die is wel precambrisch.
Komt die bovenste van de beroemde ladyburn starfish beds?
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Hoi Gambit,
Ik had er nog nooit van gehoord, dus weer iets nieuws geleerd.
Je hebt het over hoogte. Wil dat zeggen dat ze misschien kogelrond zijn? Of bedoel je de diameter van een plat geval? Hoe gesitueerd in het gesteente?
Kijk eens m.b.v. een microscoop of je langwerpige skeletnaalden ziet. Dat is namelijk het geval bij die choiide sponzen. Volgens mijn sponzenbijbel (Treatise) is de Familie der Choiidae echter beperkt van Onder- tot Midden-Cambrium, maar die kan er ook wel eens naast zitten.
Interessant!
Ik had er nog nooit van gehoord, dus weer iets nieuws geleerd.
Je hebt het over hoogte. Wil dat zeggen dat ze misschien kogelrond zijn? Of bedoel je de diameter van een plat geval? Hoe gesitueerd in het gesteente?
Kijk eens m.b.v. een microscoop of je langwerpige skeletnaalden ziet. Dat is namelijk het geval bij die choiide sponzen. Volgens mijn sponzenbijbel (Treatise) is de Familie der Choiidae echter beperkt van Onder- tot Midden-Cambrium, maar die kan er ook wel eens naast zitten.
Interessant!
Time fades away (Neil Young)
Dank voor jullie reacties,
@ marss33
Hoewel Mawsonites precambrisch is en iets anders eruit ziet, is een 'burrow mound' van een ander dier zeker niet uit te sluiten.
Maar ik geloof toch dat je met Tennents Velvet aardig in de buurt zit
En het komt inderdaad uit de Ladyburn starfish bed.
@ Spongebob
Ik bedoelde de diameter. De eerste steekt maximaal een paar mm uit het gesteente en de tweede is plat.
Onder de microscoop zijn geen skeletnaalden of een ander structuur zichtbaar.
Wat de ouderdom van Choiidae betreft heb ik twee links:
Dit is een .pdf van een publicatie waar een Ordovicische choiid demosponge uit Marokko in voorkomt: http://www.ucam.ac.ma/pages/recherche_s ... rticle.pdf
En hier is een link naar een abstract van een publicatie van een Schotse Ordovicische choiid demosponge: http://sjg.lyellcollection.org/content/46/1/77.abstract Het is echter wel van een vindplaats dat ongeveer 80km van de Ladyburn starfish bed verwijderd is.
@ marss33
Hoewel Mawsonites precambrisch is en iets anders eruit ziet, is een 'burrow mound' van een ander dier zeker niet uit te sluiten.
Maar ik geloof toch dat je met Tennents Velvet aardig in de buurt zit

En het komt inderdaad uit de Ladyburn starfish bed.
@ Spongebob
Ik bedoelde de diameter. De eerste steekt maximaal een paar mm uit het gesteente en de tweede is plat.
Onder de microscoop zijn geen skeletnaalden of een ander structuur zichtbaar.
Wat de ouderdom van Choiidae betreft heb ik twee links:
Dit is een .pdf van een publicatie waar een Ordovicische choiid demosponge uit Marokko in voorkomt: http://www.ucam.ac.ma/pages/recherche_s ... rticle.pdf
En hier is een link naar een abstract van een publicatie van een Schotse Ordovicische choiid demosponge: http://sjg.lyellcollection.org/content/46/1/77.abstract Het is echter wel van een vindplaats dat ongeveer 80km van de Ladyburn starfish bed verwijderd is.
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Geen idee wat het juist is. Maar misschien zou je een mailtje kunnen sturen aan bvb Peter Van Roy (zijn mailadres vind je in dat artikel waar je naar linkt). Die ZOU misschien geïnteresseerd kunnen zijn in je vondst. Als je een goede foto van je fossielen, alsook een duidelijke beschrijving van wat je ziet én een goede plaatsbeschrijving bijvoegt kan hij je misschien wel helpen. Hij heeft het druk, maar antwoorden doet hij!
Nog even ivm schaduwlezers waarvan sprake in een ander draadje: ik ben er ook een (geworden), maar voor interessante zaken als dit kom ik graag uit mijn zetel. Proficiat!
Nog even ivm schaduwlezers waarvan sprake in een ander draadje: ik ben er ook een (geworden), maar voor interessante zaken als dit kom ik graag uit mijn zetel. Proficiat!
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Interessant artikel met foto's van werkelijk schitterende fossielen. Wat een kleuren! Grappig dat ze bij de sponzen spreken van "Cambrische" sponzen uit het Ordovicium. Echt iets nieuws dus. Jammer dat het tweede artikel weer eens is versleuteld. Er staat wel het e-mailadres bij van Jo Botting; een absolute deskundige op het gebied van fossiele sponzen. Probeer die opening eens v.w.b. je Schotse vondsten. Hoewel ik betwijfel of het überhaupt sponzen zijn, omdat je geen monaxonen hebt kunnen herkennen.
Time fades away (Neil Young)