zeeegel..
- svensteenbergen
zeeegel..
Gekocht in italie.
kan iemand mij vertellen welke soort het is..
mvg sven.
wie zoekt zal vinden(hoop ik)
Antw: zeeegel..
Mooie zee-egel, recent exemplaar? Zelfde antwoord als bij je visje: vraag bij aankoop direct om welke soort het gaat, da's wel zo handig. En...probeer zelf eerst eens te determineren, zo moeilijk is dat toch niet, of moeten we binnenkort nog 100 items van je tegemoet zien over al je aankopen in Italië?
wim
Sven ,het is niet echt nodig om de naam te weten bij aankoop zoals Wim schrijft. In de meeste van die winkeltjes weten ze toch niet wat ze verkopen.Het is veel belangrijker om de vindplaats en de ouderdom te weten.Een fossiel zonder deze twee heeft enkel decoratieve waarde en geen enkele wetenschappelijke waarde.Als je die gegeven heb is het meestal ook mogelijk om het fossiel op naam te brengen.
Dus koop nooit een fossiel of steen zonder dat de nodige informatie erbij is.
De egel is door de ontbrekende informatie bijna niet op naam te brengen want is hij recent of niet, komt hij uit italië of de Filipijnen of van ergens anders?
Bij het visje hoort eigenlijk hetzelfde verhaal alleen valt de vraag weg of het recent of fossiel is.Dus misschien iets beter op naam te brengen.
Dus koop nooit een fossiel of steen zonder dat de nodige informatie erbij is.
De egel is door de ontbrekende informatie bijna niet op naam te brengen want is hij recent of niet, komt hij uit italië of de Filipijnen of van ergens anders?
Bij het visje hoort eigenlijk hetzelfde verhaal alleen valt de vraag weg of het recent of fossiel is.Dus misschien iets beter op naam te brengen.
Antw: Antw: zeeegel..
Helemaal mee eens, kan ik uit ervaring vertellen. De zeeegel lijkt mij trouwens eentje van de orde Echinoida, http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... jsp?id=947, klik onderaan rechts op de pagina op "Key to genera" misschien helpt dat om de zoektocht wat overzichtelijker te maken. Gezien het sediment (steen) dat erin lijkt te zitten op de foto is de kans groot dat het een fossiel is.brachino schreef:
Sven ,het is niet echt nodig om de naam te weten bij aankoop zoals Wim schrijft. In de meeste van die winkeltjes weten ze toch niet wat ze verkopen...
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 22-08-2010 om 19:34 NL]
- mikeneneas
Ik merk blijkbaar sporen van luchtbelletjes op de tuberkels. Doet me dus denken aan een afgietsel...
En ik denk zelfs aan een recente soort die algemeen voorkomt in de Middellandse Zee.
Fossiele zeeegels hebben ook vaak afgebroken tuberkels, op deze foto's merk ik daar niets van...
En ik denk zelfs aan een recente soort die algemeen voorkomt in de Middellandse Zee.
Fossiele zeeegels hebben ook vaak afgebroken tuberkels, op deze foto's merk ik daar niets van...
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Ik vind het een mooie aanwinst, Sven. Ook een aandenken aan je vakantie in Italië. Ook al is het jammer dat je de vindplaats niet hebt. Misschien had je beter een echt Bolca-fossieltje kunnen scoren, maar so what. Leg 'em maar op een mooi plekjemikeneneas schreef:
Ik merk blijkbaar sporen van luchtbelletjes op de tuberkels. Doet me dus denken aan een afgietsel...

@ Mike : Fossiele zee-egels zijn niet altijd beschadigd hoor: http://cgi.ebay.nl/Kreide-Gr-Seeigel-Te ... 5194db1413
(Hoewel deze ook enige beschadiging heeft

Ik heb eerlijk gezegd bij de "Bolca"-egel nog wel even gedacht aan een recente egel die zou zijn volgestopt met leemachtig materiaal.
Van lijmbolletjes zie ik geen spoor. Volgens mij gewoon mooie tuberkels.
[Bewerkt door Spongebob op 03-09-2010 om 19:44 NL]
Time fades away (Neil Young)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
De luchtbelletjes zie ik ook niet, maar ik had meteen precies hetzelfde idee, nl. dat dit een recente egel was.Spongebob schreef:
Ik heb eerlijk gezegd bij de "Bolca"-egel nog wel even gedacht aan een recente egel die zou zijn volgestopt met leemachtig materiaal.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Kan het zijn dat je de 'aanhechtingsplekjes' bedoelt van de stekels?mikeneneas schreef:
Robert Mensink