Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mineraal0
Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Bericht door mineraal0 » 06 sep 2010, 19:49

Hey iedereen,

Dit onderwerp kwam ook ter sprake op de beurs, en ik wil hier graag mee doorgaan.
De vraagstelling die ik ontwikkeld had, kwam vanuit enkele dolfijntandjes die ik gezien had van Robin. Deze waren namelijk zo geevolueerd, dat ze kartels begonnen te krijgen. Ik kwam dan tot de gedachte van ; "zou een prooi zich zodanig kunnen ontwikkelen dat hij jager, of geen prooi meer wordt?".

Dat haaien evolueren, weten we allemaal, bewijzen genoeg. De prooien zijn ook in evolutie, maar kunnen zij uitgroeien boven hun vijand? Kunnen zij zich maw zodanig ontwikkelen dat zij hun vijand slimmer af zijn? Of zouden de vijanden een soort tegenplan ontwikkelen (bv. in groep jagen).

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Gunther

Duys
Contacteer:
Antw: Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Bericht door Duys » 06 sep 2010, 20:40

Misschien een verandering van voeding!
Dolfijn is natuurlijk zelf een jager.
Ik zie toch weinig voorbeelden van prooi?-dieren die jager worden, herkauwers zijn meestal de prooidieren, zij houden zich nog steeds aan hun dieet, prooidieren kunnen zich natuurlijk beschermen tegen aanvallers.
Duys

[Bewerkt door Duys op 06-09-2010 om 20:13 NL]

mineraal0
Antw: Antw: Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Bericht door mineraal0 » 06 sep 2010, 20:41

stijnboy9 schreef:
Dag Gunther,

allereerst zal elke levensvorm zich aanpassen aan zijn levensomstandigheden in hoeverre dat mogelijk is. Uiteraard zullen prooidieren proberen om sterker te worden (dan hun natuurlijke vijand). Dit zal echter vrij moeilijk zijn doordat de prooi in z'n "versterkeringsfase " het vrij moeilijk krijgen doordat het natuurlijk nog steeds een prooi is. Ze is nog steeds het voedsel zeg maar van de jager. Er zijn vast wel enkele gevallen bekend waarvan de prooi na een aantal miljoen jaar de bovenhand neemt. (Walvis Squalodon antwerpiensis is zo geëvolueerd dat dit waarschijnlijk de enigste soort is die nog een beetje verzet kon bieden t.o.v. de Megalodon) Meestal lukt dit volgens mij echter niet, want de jager die blijft toch ook verder zich aanpassen en verbeteren, niet?

Dit is een zeer interessant onderwerp moet ik zeggen, kan iemand foto's nemen van die karteltjes?
Groeten,

Stijn

[Bewerkt door Stijnboy9 op 06-09-2010 om 18:58 NL]

[Bewerkt door Stijnboy9 op 06-09-2010 om 18:58 NL]

[Bewerkt door Stijnboy9 op 06-09-2010 om 18:59 NL]

[Bewerkt door Stijnboy9 op 06-09-2010 om 19:04 NL]

Foto's: de dolfijnsoort "Delphinodon dividum ", en er zijn nog veel andere onbeschreven (of net beschreven soorten)dolfijnachtigen die tanden met "kartels" beginnen ontwikkelen.

Hedendaags denk ik aan orka's (behoren tot dolfijnen) die geen natuurlijke vijanden hebben of aan enorme walvissen, hebben deze dieren hedendaags nog wel vijanden?

(De mens en ziekten laat ik graag hierbuiten)

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 sep 2010, 20:45

Orca's jagen op walvissen, kleine orca's worden bejaagd door haaien.
Een olifant zou je denken heeft ook geen vijanden, doch leeuwen maken er wel eens jacht op!
Duys

Bram
Antw: Antw: Antw: Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Bericht door Bram » 06 sep 2010, 21:11

mineraal0 schreef:
Hedendaags denk ik aan orka's (behoren tot dolfijnen) die geen natuurlijke vijanden hebben of aan enorme walvissen, hebben deze dieren hedendaags nog wel vijanden?
Hallo Gunther,

Bij jouw voorbeelden is het volgens mij vooral de grootte van het dier, dat bepaald of het nog natuurlijke vijanden heeft of niet. Of vechten volwassen orca's terug tegen haaien, als/wanneer ze worden aangevallen?

M.i. is het waarschijnlijker dat de selectiedruk bij prooidieren meer bij groter/sneller worden zou liggen, dan bij een verandering in gebit om zijn aanvallers aan te vallen, in een gevecht tussen roofdier en prooi.

Groeten,
Bram

EDIT: Kan je bij de door jou genoemde dolfijnentandjes daadwerkelijk van evolutie spreken (insitu gevonden en in die laag geen of duidelijk tanden van andere soorten zonder kartels te vinden), of zou dit slechts variatie kunnen zijn?

[Bewerkt door Bram op 06-09-2010 om 20:13 NL]

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 sep 2010, 21:15

Bram,
De omgeving is ook belangrijk. Hoeveelheid prooien etc, de GW verbruikt heel veel energie, dient dikwijls te eten.
Duys

Supergraver

Bericht door Supergraver » 06 sep 2010, 21:22

Hmmmm, ik heb een paar vraagjes/opmerkingen.

Waren dolfijnen prooi? Van haaien? Met andere woorden joegen/jagen haaien op dolfijnen?

De Orca, ook een lid van de dolfijnen familie, heeft geen natuurlijke vijanden. Is dus geen prooi. Heeft de Orca gekartelde tanden?

Gr

Martijn

mineraal0
Antw: Antw: Prooi die evolueert tot jager zonder vijanden?

Bericht door mineraal0 » 06 sep 2010, 21:31

Supergraver schreef:
Hmmmm, ik heb een paar vraagjes/opmerkingen.

Waren dolfijnen prooi? Van haaien? Met andere woorden joegen/jagen haaien op dolfijnen?
De meeste dolfijnen waren prooi van de haaien, dus de haaien jagen op dolfijnen,ja.
Supergraver schreef:
De Orca, ook een lid van de dolfijnen familie, heeft geen natuurlijke vijanden. Is dus geen prooi. Heeft de Orca gekartelde tanden?

Gr

Martijn
Nee de orka heeft geen gekartelde tanden, maar is wel familie van de dolfijnen. Dit dier was eerder een voorbeeld van een beest zonder natuurlijke vijanden dan eeen "voorbeeld" van evolutie.

Nog een leuk aspect.
Beesten die zwakker zijn als prooi, sterven dus normaal vaker, en dus zouden deze tanden in een grotere frequentie (moeten) gevonden worden.

Prooien die evolueren tot een succesvoller dier, zouden dus minder moeten gedood worden, en daar zouden minder fossielen van zijn.

In Antwerpen komen gekartelde dolfijntanden in ieder geval minder voor dan de "klassieke" dolfijntanden. Is dit beest minder verspreid geweest, of was het succesvoller? Vragen waar ik graag het antwoord op zou weten!

Gunther

[Bewerkt door mineraal0 op 06-09-2010 om 20:33 NL]

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 06 sep 2010, 21:31

Supergraver,
Haaien jagen op zowat alles, zeker ook dolfijnen.
Duys

Gesloten