haaietanden uit knokke

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Erik
Antw: Antw: Antw: haaietanden uit knokke

Bericht door Erik » 14 aug 2005, 21:49

somniosus schreef:
...Hypotodus robustus, vroeger dacht men dat dit synoniem was voor Carcharias hopei, kortgeleden heeft men dit (eindelijk) rechtgezet en wordt H. robustus dan toch als een aparte soort aanzien.
Dat wist ik niet... Wie heeft dat waar geschreven? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Groeten, Erik

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: haaietanden uit knokke

Bericht door Somniosus » 14 aug 2005, 22:24

erik schreef:
somniosus schreef:
...Hypotodus robustus, vroeger dacht men dat dit synoniem was voor Carcharias hopei, kortgeleden heeft men dit (eindelijk) rechtgezet en wordt H. robustus dan toch als een aparte soort aanzien.
Dat wist ik niet... Wie heeft dat waar geschreven? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Groeten, Erik
CAPPETTA, H. & D. NOLF (2005) – Révision de quelques Odontaspididae (Neoselachii: Lamniformes) du Paléocène et de l’Eocène du Bassin de la Mer du Nord (Revision of some Odontaspididae (Neoselachii : Lamniformes) of the North Sea Basin) in Bulletin voor Aardwetenschappen (KBIN), vol. 75 (2005)

Ik ben akkoord met Hypotodus robustus, ook dat er iets met \"Lamna lerichei\" moest gebeuren, maar Orpodon...Sylvestrilamia...? Waarom deze nieuwe genera? Tja.

[Bewerkt door Somniosus op 14-08-2005 om 21:24 NL]

[Bewerkt door Somniosus op 14-08-2005 om 21:26 NL]

Erik
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: haaietanden uit knokke

Bericht door Erik » 15 aug 2005, 08:51

Dank je wel! Die zal ik binnenkort even uit de bieb plukken en met veel interesse doornemen.

...steek ik even mijn neus in vogels, raak je meteen achterop... :)

Merci, Erik

Hieronymus
Contacteer:
Antw: haaietanden uit knokke

Bericht door Hieronymus » 15 aug 2005, 14:16

Afbeelding
hier is de nieuwe foto

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 15 aug 2005, 14:18

Afbeelding
en nog een

Rhaetian Lorraine Region

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 28 aug 2005, 23:06

Even naar boven halen want ik ben er nog niet uit!

Rhaetian Lorraine Region

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 28 aug 2005, 23:52

ik wil wel eens wat proberen. ben wel een beetje \"uit\" de haaientanden op het moment want heb me er meer dan een maand nauwelijks mee beziggehouden. komt wel weer terug hoop ik :)

van links naar rechts en boven naar onder:

1e rij: Isurus hastalis ||| odontaspididae (zou striatolamia kunnen zijn) ||| hastalis ||| hastalis ||| hastalis

2e rij: 1: mooie tand, zou jaekelotodus trigonalis kunnen zijn, of alopias sp. en anders parotodus benedeni ||| hastalis ||| hastalis ||| isurus desori ||| weer hastalis

3e rij: 1: hastalis? ||| odontaspididae ||| misschien een isurolamna affinis, anders wellicht odontaspididae ||| ?? ||| ??

4e rij: 1: odontaspididae ||| striatolamia macrota ||| odontaspididae ||| odontaspididae ||| isurolamna affinis?

5e rij: 1: carcharias hopei ||| odontaspididae ||| odontaspididae ||| striatolamia macrota ||| odontaspididae

6e rij: ???

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 28-08-2005 om 22:52 NL]

Post mortem we sort 'em!

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 29 aug 2005, 23:17

dank u wel!!! ik heb nog er ook nog een paar uit de zwarte polder, die zal ik later eens posten, waarvan u dacht dat het misschien een parotodus benedeni zou kunnen zijn dacht ik (hte heeft wel een dikke wortel)dat het een isurus retroflexus was

Rhaetian Lorraine Region

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 29 aug 2005, 23:19

ik heb ook nog en probleem, wat is in godsnaam het verschil tussen een hypotodus robustus en een carcharias hopei? volgens een boek dat ik heb zijn hypotodus robustus en verticalis (en nog een andere maar die ben ik vergeten) gebaseerd op de verschillende tanden in het gebit van de carcharias hopei en zij dit dus bijgevolg geen aparte soorten, is dat zo?

Rhaetian Lorraine Region

Casper
Contacteer:
Antw: Antw: haaietanden uit knokke

Bericht door Casper » 29 aug 2005, 23:23

hieronymus schreef:
dank u wel!!! ik heb nog er ook nog een paar uit de zwarte polder, die zal ik later eens posten, waarvan u dacht dat het misschien een parotodus benedeni zou kunnen zijn dacht ik (hte heeft wel een dikke wortel)dat het een isurus retroflexus was
U mag mij met \"jij\" en \"je\" aanspreken hoor :)
(ben 16 en vind het nogal raar staan om op deze leeftijd al met u aangesproken te worden :))

Groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 29-08-2005 om 22:23 NL]

Post mortem we sort 'em!

Gesloten