is dit een Scyliorhinus stellaris

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
pino123
is dit een Scyliorhinus stellaris

Bericht door pino123 » 12 okt 2010, 18:27

Afbeelding

Afbeelding

dit mine van 5mm breed en nou 5mm hoog is weer een mooike is dit idd een Scyliorhinus stellaris ? Hij komt ut jep a-h

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: is dit een Scyliorhinus stellaris

Bericht door stiek » 12 okt 2010, 23:59

Hallo Joost,

Klopt.
S stellaris en S coupatesi zijn synoniemen.
Ik denk zelf dat voor deze soort de soortnaam coupatesi het meest gebruikt wordt.

Groeten Hans.

Hans

Hieronymus
Contacteer:
Antw: is dit een Scyliorhinus stellaris

Bericht door Hieronymus » 13 okt 2010, 12:39

Als S. stellaris en S. coupatezi inderdaad synoniemen zij voor hetzelfde beest, dan geniet S. stellaris de voorkeur aangezien deze soort vandaag de dag nog steeds leeft én ze is beschreven door Linnaeus in 1758. S. coupatezi is echter pas in 1974 beschreven door J. Herman.

In het volgende artikel

Cicimurri & Knight, 2009, Late Oligocene sharks and rays from the Chandler Bridge
Formation, Dorchester County, South Carolina, USA

vond ik onderstaande uitleg:

Hovestadt and Hovestadt-Euler (1995) later concluded that S. coupatezi was related to extant Scyliorhinus but Oligocene S. aff. S. coupatezi was more closely related to Bythaelurus Compagno, 1988.

Volgens mij wordt hier dus niet gesproken van synoniemen met een of andere recente Scyliorhinus, maar eerder van een doorlopende evolutielijn.

Mvg,

Jeroen

[Bewerkt door Hieronymus op 13-10-2010 om 11:41 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Gesloten