Piesberg: oktober-vondsten

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Piesberg: oktober-vondsten

Bericht door Frederik » 12 okt 2010, 20:27

Intussen: prachtige vondsten zeg. Dat soort fossielen spreekt erg tot de verbeelding.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 12 okt 2010, 22:10

Heel fraai !
Het blijft iets ongelofelijks dat Carboon-materiaal.
Julie moeten inmiddels ergens een schuur gaan bouwen om alles in op te slaan :)

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Erik-B
Been thanked: 1 time

Bericht door Erik-B » 14 okt 2010, 20:55

Tom of Sven. Al een idee welke soort boom het is? :)

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times
Antw: Antw: Piesberg: oktober-vondsten

Bericht door Carboon » 14 okt 2010, 21:46

Erik-B schreef:
Tom of Sven. Al een idee welke soort boom het is? :)
Sorry voor de late reactie; ben begonnen met promoveren en heb daardoor minder tijd (of eigenlijk vooral minder zin in) om veel te lezen naast dat wat ik voor het onderzoek nodig heb; paleobotanie boeken incluis. On topic: ik kan er helaas geen genusnaam op plakken. Heb zelfs een tijdje gewacht met reageren in de hoop dat Sven met een beter antwoord zou komen, haha. Maar goed, hierbij alsnog mijn beste poging: Op basis van de laatste foto durf ik met zekerheid te zeggen dat het geen Stigmaria sp. is. Er blijft echter een grote hoeveelheid aan mogelijkheden over. Binnen de "echte varens" heb je de Psaronius-stammen zoals Caulopteris, Hagiophyton en Megaphyton. Echter vind ik het 'bewijs' (gebrek eraan) zo dat ik niet direct verwacht dat we het (determineerbaar) in die hoek moeten zoeken. Er zijn echter nog meer varen-stammen zoals Anachoropteris (helaas heb ik alleen doorsnede beeldmateriaal). Het zou een decortatie-staat van een lycopode kunnen zijn (Aspidlopsis, een rare Knorria of iets dergelijks). Lycopoden zijn echter totaal niet mijn ding, dus daarvoor kun je beter bij iemand anders aankloppen. Een andere mogelijkheid is dat het een (schijn)stam is van een zaadvaren, wat nog een hele reeks van namen oplevert. Probleem is dat genera en soorten eigenlijk altijd worden gedefinieerd op basis van petrificaties waarbij de microstructuur onderzocht wordt (dunne-doorsnedes en microscopie). Heb ik helaas geen kaas van gegeten. Je zou iemand als Hans Steur eens een mailtje kunnen sturen; misschien kan die je helpen... En anders bijv. de werken van Cotta, maar die zijn uit de 19e eeuw (ik heb ze niet zelf)...

Op zoek naar groen in het zwart.

Erik-B

Bericht door Erik-B » 14 okt 2010, 21:51

In ieder geval bedankt. Heb je misschien het mailadres van Hans Steur.

Carboon
Has thanked: 440 times
Been thanked: 527 times

Bericht door Carboon » 14 okt 2010, 23:13

http://www.fossieleplanten.nl/ Staat op z'n website. In verband met spam zet ik het liever niet in een bericht hier.

Op zoek naar groen in het zwart.

ziepe
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: Antw: Piesberg: oktober-vondsten

Bericht door ziepe » 15 okt 2010, 12:51

Carboon schreef:
Heb zelfs een tijdje gewacht met reageren in de hoop dat Sven met een beter antwoord zou komen, haha.
Ik volg Tim hoor, geen duidelijke genusnaam (dus laat Stigmaria sp. maar vallen); mijn vermoeden gaat in de richting van een zwaar gedecorticeerde lycopode. Welke, geen idee... daarvoor missen we informatie/details.

Z.

The earth has music for those who listen.

Erik-B

Bericht door Erik-B » 15 okt 2010, 19:27

Hoi Sven, ook bedankt. Ben nog een leek op planten/bomengebied. Heb trouwens mail van Carsten Brauckman. En de vondst die ik je via mail stuurde, is een Ichnofossiel.Hij kon hem niet plaatsen. Wel vondsten die er op lijken maar niet uit het Carboon. Ik ga op advies contact met Angelika Leipner zoeken over deze vondst :)

Gesloten