iets raar

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Colin
Contacteer:
Antw: Antw: iets raars

Bericht door Colin » 24 nov 2010, 13:02

Spongebob schreef:
@ Adekker: Wikipedia is het niet met je eens
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mosagaat
Chloriet is een synoniem voor hoornblende. Dus het klopt in zekere zin wel. Echter moeten we oppassen met onderscheid in de verschillende typen agaten met leuke verschijnselen. De meeste echt typische dendrieten zijn namelijk wel ijzer -of -mangaandendrieten. Alleen die zitten in de zogenaamde boomsteen variant. Mosagaat bevat totaal geen dendrieten. Dus wat dat betreft klopt het weer niet.

'Just Pick It!'

Camiel
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: iets raar

Bericht door Camiel » 24 nov 2010, 15:25

jordyvanderbeek schreef:
...maar een paar voorbeelden van dendriet zijn:
* birnessiet
* coronadiet
* cryptomelaan
* hollandiet
* romanechitet
* todorokiet
Dit klopt dus niet...

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Camiel
Been thanked: 4 times
Antw: Antw: iets raars

Bericht door Camiel » 24 nov 2010, 15:26

Colin schreef:
Chloriet is een synoniem voor hoornblende.
...en dit ook niet.

[Bewerkt door Camiel op 24-11-2010 om 15:36 NL]

“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: iets raar

Bericht door jordyvanderbeek » 24 nov 2010, 16:39

Oké, zo zie je weer dat iedereen van alles op wikipedia kan zetten zonder dat het gecontroleerd word.

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

Colin
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: iets raars

Bericht door Colin » 24 nov 2010, 17:16

Camiel schreef:
Colin schreef:
Chloriet is een synoniem voor hoornblende.
...en dit ook niet.

[Bewerkt door Camiel op 24-11-2010 om 15:36 NL]
Groene hoornblende is bij mijn weten gewoon chloriet. Als ik het verkeerd zeg hoor ik wel graag wat er verkeerd is ;)

'Just Pick It!'

marcelwissink
Has thanked: 63 times
Been thanked: 8 times

Bericht door marcelwissink » 24 nov 2010, 17:47

@Colin: Chloriet is chemisch gezien de naam van de werkzame stof in bleekwater ;-)

Wat betreft mineralen: Chloriet is geen vorm van Hoornblende. Hoornblende bevat altijd calcium, het mineraal Chloriet niet.

Groeten,

Marcel

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 24 nov 2010, 18:24

Mineralogisch is Chloriet zeker niet gelijk aan Hoornblende en ook de chemische samenstelling hiervan is anders. Hoornblende behoort tot de wijdverbreide groep der Amfibolen en kan in de natuur "omgezet" worden tot Chloriet. Maar of dit nu allemaal wel zo boeiend is en betrekking heeft op de gestelde determinatievraag?

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 24 nov 2010, 21:44

Nouja daar probeer ik ook antwoord op te geven. En dan is het wel interessant als er verschillende conclusies worden getrokken dat er dan even op wordt ingegaan zoals nu.

Dus wat mij betreft is dat redelijk on-topic. Maar ik heb mij verder niet echt veel verdiept in de agaat groep. Qua insluitsel origine mag dit nog wel wat beter. Zal er eens verder naar kijken. In ieder geval bedankt voor de info. Weet ik in ieder geval waar ik fout zat.

@Marcel: Dankje! Ik zal eens kijken waarom sommige literatuur dan van die vreselijk scheve informatie geeft. Storend vind ik dat als het onjuist blijk!

[Bewerkt door Colin op 24-11-2010 om 21:47 NL]

'Just Pick It!'

Gesloten