Tandjes en 2 bivalven uit residu Antwerpen
Antw: Tandjes en 2 bivalven uit residu Antwerpen
Hallo Stijn,
Bij foto 6 denk ik aan Cardites squamulosa ampla. Hij lijkt namelijk veel op Cardites squamulosa scaldensis (de volgens "De fossiele schelpen van de Nederlandse kust" door Moerdijk et al. juist naam voor jouw determinatie), maar jouw schelpje is veel ronder van vorm. Dat past dan weer veel beter bij Cardites squamulosa ampla, die bekend is uit de Vroeg-Pliocene Kattendijk Formatie van Belgie. Dit aan de hand van bovengenoemd boek.
Oh ja, de laatste is inderdaad een Astarte, maar welke...
Groeten,
Bram
Bij foto 6 denk ik aan Cardites squamulosa ampla. Hij lijkt namelijk veel op Cardites squamulosa scaldensis (de volgens "De fossiele schelpen van de Nederlandse kust" door Moerdijk et al. juist naam voor jouw determinatie), maar jouw schelpje is veel ronder van vorm. Dat past dan weer veel beter bij Cardites squamulosa ampla, die bekend is uit de Vroeg-Pliocene Kattendijk Formatie van Belgie. Dit aan de hand van bovengenoemd boek.
Oh ja, de laatste is inderdaad een Astarte, maar welke...

Groeten,
Bram
Antw: Tandjes en 2 bivalven uit residu Antwerpen

Hallo Stijn,
Ik heb net mijn ongeregistreerde schelpjes van H eens genummerd (had er nog een hoop in een laatje liggen), en ik blijk ook twee Cardites te hebben, en als ik mij niet vergis van elke ondersoort een. Op de eerste foto C. s. ampla en op de tweede C. s. scaldensis.
Groeten,
Bram