Miste Gruis/Zand/Modder

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Colin
Contacteer:
Antw: Miste Gruis/Zand/Modder

Bericht door Colin » 22 dec 2010, 20:17

Bedankt voor de tip Bram! Zat er net al even naar te kijken. Denk dat ik binnenkort even eentje bestel :D. De foto's moeten soms echt beter bij mij. Zeker gezien sommige determinatie afhankelijk is van mail contact.

'Just Pick It!'

Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 22 dec 2010, 23:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook alvast een bijdrage van mij. Allereerst Adri bedankt!!
Ik maak gebruik van een aantal zeven die eigenlijk bedoeld zijn voor het zeven van buskruit, maar werkt prima voor dit soort materiaal. Mijn idee is het materiaal eerst te sorteren op grootte en dan op het gemak uitzoeken.

Aan het eerste deel ben ik vanavond begonnen.

Ik heb het materiaal eerst gezeefd met een 40 mesh zeef. Dit is te zien op de eerste foto. Op de tweede foto zie je een close up van ditzelfde materiaal en gelijk een zoekfoto. Op foto 3 het antwoord op foto 2 :)

Na het zeven hou je het materiaal over wat te zien is op foto 4. Dit heb ik door een 80 mesh zeef gehaald, waar het materiaal op foto 5 uit gekomen is. Op foto 6 weer een zoekfoto en het antwoord op foto 7.

Nu alleen nog bedenken hoe ik het materiaal ga uitzoeken op foto 8. Dit is dus allemaal kleiner dan door een 80 mesh zeef en dat komt volgens mij ongeveer overeen met 0,3 mm.

Groeten,

Gerard

Bram

Bericht door Bram » 23 dec 2010, 00:33

Hallo Gerard,

Jij zeeft het allemaal droog? Dat heb ik ook eerst gedaan, maar toen ik mijn middelste fractie onder de microscoop gooide, bleek dat hoofdzakelijk verkitte zandkorreltjes te zijn. Pas toen ik dat opnieuw gezeeft had, mét water, kreeg ik het goede fossiel materiaal.

Groeten,
Bram

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 23 dec 2010, 01:40

De hele zwik weer nat zeven? Niet zeven!! :(

Al die juveniele bivalven gaan dus volledig naar de kloten. Verdorie, ik baal wel een beetje van dit bericht om heel eerlijk te zijn. Het materiaal zit bomvol met prachtige juveniele gastropoden. Deze zijn zeer, zeer breekbaar! Ook zeven verwoest dit materiaal. Zelfs een pincet is soms teveel. Een kwastje is het enige wat je nodig hebt. En een saté prikkertje op ze eruit te liften.

Dus voor de mensen die hun gruis nog intact hebben. Heel voorzichtig mee omgaan! Anders hou je enkel foraminiferen over. Wat ook leuk is natuurlijk.

En als update om het duidelijk te maken. Zojuist vond ik:

Angulus (Moerella) donacinus (Linné, 1758 )

Zeer juveniel exemplaar en extreem breekbaar. Maar wat prachtig voor de collectie.

[Bewerkt door Colin op 23-12-2010 om 02:02 NL]

'Just Pick It!'

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 23 dec 2010, 02:11

Afbeelding

Moet het toch even hardmaken. Mijn handschrift is groot. De 5 is 6mm hoog. Veel langer dan 5 minuten ben ik niet bezig geweest.

'Just Pick It!'

Carcharoides
Contacteer:
Antw: Antw: Miste Gruis/Zand/Modder

Bericht door Carcharoides » 23 dec 2010, 09:15

bram schreef:
Hallo Gerard,

Jij zeeft het allemaal droog? Dat heb ik ook eerst gedaan, maar toen ik mijn middelste fractie onder de microscoop gooide, bleek dat hoofdzakelijk verkitte zandkorreltjes te zijn. Pas toen ik dat opnieuw gezeeft had, mét water, kreeg ik het goede fossiel materiaal.

Groeten,
Bram
Hallo Bram,

Zoals Colin al aangeeft is met dit zeer klein en fijne materiaal het risico erg groot dat het kapot gaat. Al eens eerder de fout in gegaan met water.

Hoe ik omga met blokjes die ik fijn wil krijgen. Ik pak zo'n blokje onder de microscoop en ga met een prepareernaald er voorzichtig in en probeer het uit elkaar te krijgen.

Het fijne materiaal zelf zeef ik wel, maar zeer voorzichtig. Schepje zand/gruis in de zeef en dan zachtjes op de zeef tikken dat het fijnere materiaal en zand door de zeef valt. Hoe meer je tegelijk zeef hoe groter de kans dat het kapot gaat.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Gerard

Carcharoides
Contacteer:

Bericht door Carcharoides » 23 dec 2010, 09:21

Colin schreef:
Ook mijn gruis is binnen! Zal ook proberen snel wat vondsten te tonen. Alleen heb ik niet echt goede mogelijkheden voor microfotografie. Doe alles met een digitale camera en vergrootglas (zegt hij enigszins beschaamd).
Hallo Colin,
Ik gebruik deze http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/191 ... eviews.htm . Erg tevreden mee.

Groeten,
Gerard

sola

Bericht door sola » 23 dec 2010, 09:38

Hallo mensen,

Ik heb geinteresseerd jullie discussie gevolgd. Tot nu toe heb ik nooit gezeefd, ook niet nat (en gezien de reactie van Colin gaat dit ook niet gebeuren). Ik deed tot nu toe steeds een handje vol op een wit dienblad en zocht het zo uit. Als ik nog eens meer klein materiaal heb wil ik het zeven toch eens gaan proberen. Hoe komen jullie aan die verschillende zeven?

De digitale microscoopcamera die Gerard aanbeveeld wil ik ook eens gaan proberen. Voor de determinatie zal ik toch wel wat foto's moeten gaan uitwisselen vrees ik.

groet, Anno

Bram

Bericht door Bram » 23 dec 2010, 11:08

Colin schreef:
Moet het toch even hardmaken. Mijn handschrift is groot. De 5 is 6mm hoog. Veel langer dan 5 minuten ben ik niet bezig geweest.
Hallo Colin,

Toch lijkt dat veel op wat ik als grof heb overgehouden. Ook enkele Eulima, van die 'rolletjes' en stukjes olifantstand. Ik heb ook heel veel hele 'rechthoekbivalven' gevonden (ik vind ze er supermooi uitzien, maar determineren moet nog gebeuren, vandaar de vage namen ;)).

Zeven is bij mij niet onder een hard stromende kraan die zeef in de rondte slingeren! Nee, ik leg wat zand in de zeef, dompel dit onder in een emmer water en beweeg het geheel heel langzaam op en neer in dat water. Ik laat puur het water het werk doen, qua zeven stelt het echt niet veel voor.

Ik denk dat de schade aan mijn residu dus wel meevalt, maar toch bedankt voor je tip en ik zal in de toekomst nog voorzichtiger zijn.

Groeten,
Bram

EDIT: Ik heb een betere omschrijving voor mijn 'zeven' bedacht: 'kort schoon laten weken'!

[Bewerkt door Bram op 23-12-2010 om 11:16 NL]

Bram
Antw: Antw: Antw: Miste Gruis/Zand/Modder

Bericht door Bram » 23 dec 2010, 11:12

gverwey schreef:
Het fijne materiaal zelf zeef ik wel, maar zeer voorzichtig. Schepje zand/gruis in de zeef en dan zachtjes op de zeef tikken dat het fijnere materiaal en zand door de zeef valt. Hoe meer je tegelijk zeef hoe groter de kans dat het kapot gaat.
Hallo Gerard,

Dat is ook mijn manier van droog zeven. Misschien is 'zeven' dan niet helemaal het goede woord, ik zeef niet zoals je in Antwerpen voor het grote spul zou doen, maar ook heel voorzichtig met hele kleine hoeveelheden!

Groeten,
Bram

Gesloten