Miste Gruis/Zand/Modder
Antw: Antw: Antw: Miste Gruis/Zand/Modder
Dan ben ik heel blij dat je nog veel hebt overgehouden. Het probleem is echter dat veel ook sneuvelt tijdens dit proces. Dus de soorten die je overhoudt zijn wat beter bestand tegen vocht en zeven zoals de scaphopoden. Fijn om te horen dat je nog een leuke diversiteit hebt. Maar toch wil ik ten zeerste afraden om nat te zeven of uberhaubt te zeven. Ik snap dat jullie dit voorzichtig doen, maar toch liever niet (Geeft een extra risico zoals Gerard ook aangeeft). Veel bivalven breken al door er enkel naar te kijken bij wijze van spreken.bram schreef:Hallo Colin,Colin schreef:
Moet het toch even hardmaken. Mijn handschrift is groot. De 5 is 6mm hoog. Veel langer dan 5 minuten ben ik niet bezig geweest.
Toch lijkt dat veel op wat ik als grof heb overgehouden. Ook enkele Eulima, van die 'rolletjes' en stukjes olifantstand. Ik heb ook heel veel hele 'rechthoekbivalven' gevonden (ik vind ze er supermooi uitzien, maar determineren moet nog gebeuren, vandaar de vage namen).
Zeven is bij mij niet onder een hard stromende kraan die zeef in de rondte slingeren! Nee, ik leg wat zand in de zeef, dompel dit onder in een emmer water en beweeg het geheel heel langzaam op en neer in dat water. Ik laat puur het water het werk doen, qua zeven stelt het echt niet veel voor.
Ik denk dat de schade aan mijn residu dus wel meevalt, maar toch bedankt voor je tip en ik zal in de toekomst nog voorzichtiger zijn.
Groeten,
Bram
EDIT: Ik heb een betere omschrijving voor mijn 'zeven' bedacht: 'kort schoon laten weken'!
[Bewerkt door Bram op 23-12-2010 om 11:16 NL]
Mijn werkmethode is heel simpel. Een wit tablet (om edelstenen te sorteren) waarop ik een kleine hoeveelheid materiaal plaats. Dit spreid ik uit met een kwast(je) waarna ik grofweg de best zichtbare soorten eruit haal. Daarna ga ik het geheel voorzichtig met een kwastje bij langs om niks over te slaan. Dit geeft de grootste opbrengst omdat je hierbij tevens let (althans ik) op interessante fragmenten. Want deze kunnen ook belangrijk zijn.
Ben benieuwd naar de komende foto's!
@Anno: Dat is in ieder geval een methode die ik ook graag gebruik. Beetje bij beetje op kleinschalig niveau uitzoeken met een kwastje.
@Gerard: Bedankt voor de link! Ziet er ook uit als een zeer handig apparaatje. Zal binnenkort snel een aanschaffen voor de fotografie van het micro spul

@Bram: Eulima's zijn zeker leuk om aan te treffen. Miste kent toch redelijke variatie aan soorten. Ben benieuwd tot welke determinatie je komt. En als je nat geweekt hebt (om het zo maar even te noemen), oppassen met het drogen! Te langzaam en je schelpjes gaan roesten, maar dit weet je wel denk ik

[Bewerkt door Colin op 23-12-2010 om 12:15 NL]
'Just Pick It!'
Antw: Antw: Antw: Antw: Miste Gruis/Zand/Modder
Hallo Colin,Colin schreef:
Dit geeft de grootste opbrengst omdat je hierbij tevens let (althans ik) op interessante fragmenten. Want deze kunnen ook belangrijk zijn.
Doe ik ook. Ik heb net een minibivalve, nog dubbelkleppig gevonden. Helemaal perfect en heeft wel wat weg van Angulus. Foto's komen als ik mijn groffe residu voor de eerste keer helemaal doorzocht heb. Misschien vandaag nog.
Groeten,
Bram
Antw: Miste Gruis/Zand/Modder
Ik krijg alweer bericht van je terwijl ik nog aan het editen ben haha. Wat is Miste toch ook een heerlijk onderwerp. Ben zeer benieuwd!
Angulussen komen relatief algemeen voor in juveniel stadium. Als volwassen exemplaar wordt donacinus minder algemeen en tref je meer aff. donacinus aan. Echter zul je in dit materiaal weinig tot geen volgroeide gastropoden aantreffen.
Angulussen komen relatief algemeen voor in juveniel stadium. Als volwassen exemplaar wordt donacinus minder algemeen en tref je meer aff. donacinus aan. Echter zul je in dit materiaal weinig tot geen volgroeide gastropoden aantreffen.
'Just Pick It!'
Neeeee! Niet weer Astartes
... Haha maar dat is natuurlijk wel ontzettend schattig! 
Ik ben momenteel bezig met de Astarte groep en ik heb toch een aantal zeer interessante afwijking op het spoor. Ten minste als de afwijking niet bij mij ligt.
Maar daarover later meer.. ^^

Ik ben momenteel bezig met de Astarte groep en ik heb toch een aantal zeer interessante afwijking op het spoor. Ten minste als de afwijking niet bij mij ligt.

Maar daarover later meer.. ^^
'Just Pick It!'
beste,hebt u misschien nog wat ongezeefd zand liggen?maakt niet uit van waar hoor!groet
Antw: Antw: Miste Gruis/Zand/Modder
Ha Colin,Colin schreef:
Angulussen komen relatief algemeen voor in juveniel stadium. Als volwassen exemplaar wordt donacinus minder algemeen en tref je meer aff. donacinus aan. Echter zul je in dit materiaal weinig tot geen volgroeide gastropoden aantreffet .
Zie veel berichtjes over soorten en juvenielen enzo. Als je in de gelegenheid bent lijkt het me leuk wat voorbeelden te zien -FOTOS (ik kan nog veel leren op het gebied van weekdieren). Overigens... mea culpa mea culpa mea culpa ..... heb al veel schelpen aan het azijnzuur geofferd om tot risdue met tandjes te komen - ook kilo's miste gruis..... grt Pepijn
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
@ Pepijn: Tsjah dat verhaal over zuur maakt mij natuurlijk niet zo gelukkig. Ik ben zelfs bereid kilo's Miste uit te zoeken voor haaientanden liefhebbers als ik de schelpen mag "redden". Dit had ik dus graag voor je gedaan. Ik heb het de komende week behoorlijk druk, maar zal tijd vrij maken voor een verslagje met foto's waarbij zowel het volwassen exemplaar als het juveniel te zien is. En wellicht nog een tussenmaatje. Vind ik altijd erg leuk om te doen. Heb je specifieke soorten die je zou willen zien?
Heb je trouwens wel de intacte exemplaren op het oog weten te redden? Het zou wel helemaal zonde zijn als die ook in een bak zuur zouden zijn verdwenen natuurlijk
Heb je trouwens wel de intacte exemplaren op het oog weten te redden? Het zou wel helemaal zonde zijn als die ook in een bak zuur zouden zijn verdwenen natuurlijk

'Just Pick It!'