Hastalis, oxyrhinchus, retroflexus of toch iets anders?
-
Hastalis, oxyrhinchus, retroflexus of toch iets anders?

Hallo allemaal,
Ik ben bezig mijn haaientanden uit H. te determineren. De meeste tanden heb ik al gedaan, maar bij sommige twijfel ik. Vaak zijn het op elkaar gelijkende tanden. Ik heb een aantal foto's gemaakt. Alleen de cijfers heb ik niet allemaal op de foto gezet.
Op foto 1 en 2 staan dezelfde tanden (voor- en achterkant). Dit geldt ook voor foto 3 en 4. Foto 5, 6 en 7 zijn van dezelfde tand, waarvan ik vermoed dat het een P. benedeni is. Deze tand is 4 cm lang en de wortel ca. 3,5 cm breed. De kroonbasis is dik, te dik voor C. hastalis, denk ik.
Ik dacht dat de tanden op foto 1 en 2 allemaal van I. oxyrhinchus waren. Tand 1 voortand (onder of boven?), tand 2 zijtand boven,tand 3 ? en tand 4 denk ik intermediair.
Foto 3 en 4: ik vermoed tand 1 is I. retroflexus (brede wortel) maar gezien de rechte kant twijfel ik ook of het een oxyrhinchus is. Tand 2 zou ik zeggen hastalis of oxyrhynchus. Tand 3 en 4 idem.
Kan mij ook iemand vertellen hoe ik deze 3 soorten kan onderscheiden. Er zijn immers grote en kleine tanden, maar ook tanden van de diverse plekken in de kaak.
Ik heb heel wat foto's bekeken op deze site maar ook op andere sites. Ik heb ook een boekje gekocht (Strandfossielen...) en morgen krijg ik nog een boekje over fossiele haaientanden van het strand.
Orbicularis bedankt zich alvast en wenst allen een voorspoedig 2011 met vele leuke vondsten.
timon
- Supergraver
Antw: Hastalis, oxyrhinchus, retroflexus of toch iets anders?
Nummer 4 lijkt mij een Parotodus of A. grandis. Wellicht kan een expert dit bevestigen, Rene?
De tanden op foto 1 en 2 staan allemaal Oxyrhinchussen behalve de tand linksonder, die waarschijnlijk C. hastalis is.
Op foto 3 en 4 staan eveneens allemaal Oxyrhinussen, behalve de tand rechts onder, die volgens mij oook C. hastalis is.
De tand op de laatse foto is volgens mij een kapotte Retroflexus (brede kroonbasis, en aan de labiale zijde je zie je nog waar het plooitje zat onder de kroonbasis, bovendien zijn de voedingslijnen aan deze zijde ook typerend voor Retroflexus).
Maar ik ben niet geweldig in deze soorten, dus ik ben benieuwd of ik hier nog iets kan bijleren indien het fout is?
Groetjes,
Gunther
Op foto 3 en 4 staan eveneens allemaal Oxyrhinussen, behalve de tand rechts onder, die volgens mij oook C. hastalis is.
De tand op de laatse foto is volgens mij een kapotte Retroflexus (brede kroonbasis, en aan de labiale zijde je zie je nog waar het plooitje zat onder de kroonbasis, bovendien zijn de voedingslijnen aan deze zijde ook typerend voor Retroflexus).
Maar ik ben niet geweldig in deze soorten, dus ik ben benieuwd of ik hier nog iets kan bijleren indien het fout is?
Groetjes,
Gunther
- sharkteethrene
Hallo,
Tand no 4 betreft inderdaad een UA3 I. oxyrhinchus.
Deze afkorting staat voor upper anterior 3de tandpositie,maar wordt ook vaak aangeduid met de naam "intermediate".
Groetjes,
Rene.
Tand no 4 betreft inderdaad een UA3 I. oxyrhinchus.
Deze afkorting staat voor upper anterior 3de tandpositie,maar wordt ook vaak aangeduid met de naam "intermediate".
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: Antw: Hastalis, oxyrhinchus, retroflexus of toch iets anders?
Hallo Gunther,mineraal0 schreef:
De tanden op foto 1 en 2 staan allemaal Oxyrhinchussen behalve de tand linksonder, die waarschijnlijk C. hastalis is.
Groetjes,
Gunther
Helemaal mee eens met deze determinatie.
Alleen de laatste tand, daar durf ik geen naam aan te plakken.
Dit onmdat hij teveel beschadigt is.
Als ik hem in de hand zou hebben zou het mischien wel lukken.
Groeten Hans
Hans