Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
Hey iedereen,
Ik zit eigenlijk met het probleem dat ik deze soorten moeilijk uit elkaar kan houden.
Zijn er enkele vaste kenmerken om deze soorten uit elkaar te houden? Zijn dit ook allemaal echt "verschillende" soorten? Ik heb het dan echt over uitzicht en niet over verschil in de periodes waarin ze voorkomen.
Ik wil deze soorten graag uit elkaar kunnen houden in ex-situ lagen, waar ze allemaal daar elkaar zitten.
Hopelijk komt er een duidelijke uitleg en wat interessante foto's voorbij.
Zalig kerstfeest iedereen!
Gunther
Ik zit eigenlijk met het probleem dat ik deze soorten moeilijk uit elkaar kan houden.
Zijn er enkele vaste kenmerken om deze soorten uit elkaar te houden? Zijn dit ook allemaal echt "verschillende" soorten? Ik heb het dan echt over uitzicht en niet over verschil in de periodes waarin ze voorkomen.
Ik wil deze soorten graag uit elkaar kunnen houden in ex-situ lagen, waar ze allemaal daar elkaar zitten.
Hopelijk komt er een duidelijke uitleg en wat interessante foto's voorbij.
Zalig kerstfeest iedereen!
Gunther
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata

Dag Gunther,
Hierbij enkele foto's uit mijn collectie. Ik denk dat het verschil vooral in de spitsen en striaties zit. Hopelijk u hierbij van dienst te zijn bij mijn eerste post

Met vriendelijke groeten,
De Strandjutters
strandjutters
Hallo Gunther,
Het zijn inderdaad allemaal verschillende soorten.
Dit kan je niet alleen op zicht bekijken,
maar je moet er ook de vindplaatsen bij betrekken.(dus ook de tijdperken)
Bv.C vorax en C.reticulata komen ongeveer in dezelfde verhouding voor in Hoevenen.
Dus je zou kunnen zeggen,grote (C.vorax) en kleine (C reticulata) tanden zouden tot een soort kunnen behoren.
Hier praten we dan over de midden miocene periode.
Als we dan in het laat mioceen van Mill zouden gaan zoeken, zou daar als we over een soort spreken dezelfde verhouding aanwezig moeten zijn.
Maar hier zien we alleen de grotere tanden van C.vorax.
C. cuspidata komt voor in het mainser bekken
en is van Oligocene ouderdom.
Hij komt ook in Cadzand voor uit het oligocene materiaal.
Deze tanden hebben weer 'n grotere afmeting als C. vorax.
De opbouw van het gebit van Carcharias is voor al deze soorten hetzelfde.
Ook kan je het verschil wel zien in de spitsen en de striaties zoals Pascal zegt,maar dan moet je de tanden vergelijken van de verschillende vindplaatsen.
Als je ze alleen van Cadzand vergelijkt, waar al de 4 soorten voorkomen wordt het moeilijker omdat van daar de bewaringstoestand slechter is.
@ de Srandjutters,
Allereerst welkom op het forum.
Mooie foto's laat je zien, maar ik ben het maar ten dele eens met de determinatie.
Foto 1 en 2 klopt.
Foto 3 en 4 Odontaspis winkleri.
Foto 5 en 6 klopt.
Foto 7 en 8 Hypotodus verticalis (voorheen werd deze tand Synodontaspis hopei genoemd).
Foto 9 en 10 Brachycarcharias lerichei.
Foto 11 en 12 klopt.
Groeten Hans
Het zijn inderdaad allemaal verschillende soorten.
Dit kan je niet alleen op zicht bekijken,
maar je moet er ook de vindplaatsen bij betrekken.(dus ook de tijdperken)
Bv.C vorax en C.reticulata komen ongeveer in dezelfde verhouding voor in Hoevenen.
Dus je zou kunnen zeggen,grote (C.vorax) en kleine (C reticulata) tanden zouden tot een soort kunnen behoren.
Hier praten we dan over de midden miocene periode.
Als we dan in het laat mioceen van Mill zouden gaan zoeken, zou daar als we over een soort spreken dezelfde verhouding aanwezig moeten zijn.
Maar hier zien we alleen de grotere tanden van C.vorax.
C. cuspidata komt voor in het mainser bekken
en is van Oligocene ouderdom.
Hij komt ook in Cadzand voor uit het oligocene materiaal.
Deze tanden hebben weer 'n grotere afmeting als C. vorax.
De opbouw van het gebit van Carcharias is voor al deze soorten hetzelfde.
Ook kan je het verschil wel zien in de spitsen en de striaties zoals Pascal zegt,maar dan moet je de tanden vergelijken van de verschillende vindplaatsen.
Als je ze alleen van Cadzand vergelijkt, waar al de 4 soorten voorkomen wordt het moeilijker omdat van daar de bewaringstoestand slechter is.
@ de Srandjutters,
Allereerst welkom op het forum.
Mooie foto's laat je zien, maar ik ben het maar ten dele eens met de determinatie.
Foto 1 en 2 klopt.
Foto 3 en 4 Odontaspis winkleri.
Foto 5 en 6 klopt.
Foto 7 en 8 Hypotodus verticalis (voorheen werd deze tand Synodontaspis hopei genoemd).
Foto 9 en 10 Brachycarcharias lerichei.
Foto 11 en 12 klopt.
Groeten Hans
Hans
Beste Hans,
Bedankt voor de uitleg!
Dus in Hoevenen kunnen we C.vorax en C.reticulata uit elkaar houden door middel van grootte. Dit is volgens mij niet mogelijk voor elke tand, dat wil zeggen dat posterior tanden van C. vorax verward kunnen worden met C.reticulata?
Je sprak van een verschil in de spitsen en striaties,wat is het verschil juist bij welke soort?
Zijn dit de enige twee Carcharias soorten in Hoevenen van het Mioceen? Is er geen sprake van C. acutissima?
Ik heb ook een tand uit Hoevenen waarvan ik denk dat het een C.cuspidata is, zijn bewaarstoestand en uitzicht doen me vermoeden dat hij uit het Oligoceen komt, zoals je zei.
Sorry voor het bestoken met al deze vragen!
Alvast bedankt.
Groetjes,
Gunther
Bedankt voor de uitleg!
Dus in Hoevenen kunnen we C.vorax en C.reticulata uit elkaar houden door middel van grootte. Dit is volgens mij niet mogelijk voor elke tand, dat wil zeggen dat posterior tanden van C. vorax verward kunnen worden met C.reticulata?
Je sprak van een verschil in de spitsen en striaties,wat is het verschil juist bij welke soort?
Zijn dit de enige twee Carcharias soorten in Hoevenen van het Mioceen? Is er geen sprake van C. acutissima?
Ik heb ook een tand uit Hoevenen waarvan ik denk dat het een C.cuspidata is, zijn bewaarstoestand en uitzicht doen me vermoeden dat hij uit het Oligoceen komt, zoals je zei.
Sorry voor het bestoken met al deze vragen!

Groetjes,
Gunther
Antw: Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
Geen sorry voor al deze vragen.mineraal0 schreef:
Beste Hans,
Bedankt voor de uitleg!
Sorry voor het bestoken met al deze vragen!Alvast bedankt.
Groetjes,
Gunther
Als ik vragen kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.
Alleen kan ik soms vragen beantwoorden op persoonlijke observatie, maar soms moet ik er ook mijn literatuur op naslaan om het geheel kloppend te maken.
Dit heeft soms wat tijd nodig, dus kan er wel eens 'n paar dagen overheen gaan voordat ik antwoord.
Dit soort vragen dwingt mij om mijn oude en nieuwe literatuur steeds weer door te nemen, en daar leer ik ook weer van.
Groeten Hans
Hans
Antw: Antw: Antw: Verschil Carcharias vorax - acutissima - reticulata - cuspidata
Geen probleem, neem je tijd maar (ik heb toch vakantie)! Hartelijk bedankt dat je dit wil nakijken. Ik ben hier tenslotte ook om te leren.stiek schreef:Geen sorry voor al deze vragen.mineraal0 schreef:
Beste Hans,
Bedankt voor de uitleg!
Sorry voor het bestoken met al deze vragen!Alvast bedankt.
Groetjes,
Gunther
Als ik vragen kan beantwoorden doe ik dat met alle plezier.
Alleen kan ik soms vragen beantwoorden op persoonlijke observatie, maar soms moet ik er ook mijn literatuur op naslaan om het geheel kloppend te maken.
Dit heeft soms wat tijd nodig, dus kan er wel eens 'n paar dagen overheen gaan voordat ik antwoord.
Dit soort vragen dwingt mij om mijn oude en nieuwe literatuur steeds weer door te nemen, en daar leer ik ook weer van.
Groeten Hans
Groetjes,
Gunther
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Misschien een aanvulling:
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9426
en
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9520
Hierin worden ook al wat determinatie tips gegeven. Neemt niet weg dat ik het determineren van Carcharias soorten erg lastig vind.
Groeten,
Gerard
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9426
en
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=9520
Hierin worden ook al wat determinatie tips gegeven. Neemt niet weg dat ik het determineren van Carcharias soorten erg lastig vind.
Groeten,
Gerard
Bedankt, dit al hulpvol Gerard!
Ik wacht ook nog even de hulp van Hans af voor eventuelle aanvulling.
Groetjes,
Gunther
Ik wacht ook nog even de hulp van Hans af voor eventuelle aanvulling.
Groetjes,
Gunther
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:

Hallo Allemaal,
Om een impuls te geven aan dit interessante topic van Gunther. Dit zijn allemaal tanden uit Hoevenen.
1+2 - Odontaspis reticulata
3+4 - Carcharias acutissima
5+6 - Carcharias vorax
Als het anders zit hoor ik het ook graag!
Misschien zijn er meer die foto's kunnen delen?
Groeten,
Gerard
Hoi Gerard kan foto 1 en twee niet eerder
Carcharias taurus zijn in plaats van reticulata dit omdat Carcharias reticulata meestal beter bewaard zijn ik zal later ff een foto maken van een tand waarvan ik denk dat het een reticulata is
interesant topic ik zit hier ook al een tijd mee
grtn arien
Carcharias taurus zijn in plaats van reticulata dit omdat Carcharias reticulata meestal beter bewaard zijn ik zal later ff een foto maken van een tand waarvan ik denk dat het een reticulata is
interesant topic ik zit hier ook al een tijd mee
grtn arien