Perrona (Perrona) obliquiplicatula

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Colin
Contacteer:
Perrona (Perrona) obliquiplicatula

Bericht door Colin » 11 jan 2011, 19:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik mij bezig gehouden met het reinigen van een paar "grotere" schelpen uit Miste. Dit exemplaar komt uit de voormalige collectie van Spongebob (ditmaal goed geschreven).

Gezien ik geen enkele schelp ooit was, maar met een fijne naald de restjes verwijder, komen er soms leuke dingen tevoorschijn die enkel gevonden worden in bijvoorbeeld de mondopening.

Deze keer heb ik weer extra geluk gehad. Bij het reinigen van deze Perrona (Perrona) obliquiplicatula (Kautsky, 1925) vond ik een eigenaardig randje. Deze liep naar mijn idee te ver door voor een ingespoelde scherf. Een uurtje voorzichtig prepareren gaf dit leuke resultaat!

Een Crepidula (Janacus) crepidula (Linné, 1766) in leefpositie rust in de laatste omgang van deze Perrona. Zoals jullie kunnen zien heeft het schelpje de vorm van de gastheer overgenomen. Voor mij is dit het eerste exemplaar in deze positie en een erg leuke aanwinst voor de collectie.

'Just Pick It!'

Bram
Antw: Perrona (Perrona) obliquiplicatula

Bericht door Bram » 11 jan 2011, 19:49

Wauw, bijzonder, zo'n blik in het verleden, bedankt voor het plaatsen van de foto's!

Groeten,
Bram

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 11 jan 2011, 19:52

Weer een erg leuke vondst! Twee vliegen in 1 klap.

HJ

Marijkjj
Contacteer:

Bericht door Marijkjj » 11 jan 2011, 20:21

Jeetje dat was weer lekker priegelen dus! Jij vind echt het ene na het andere bijzondere schelpje. Leuk dat jou dit soort dingen opvalt!

Ben nu al benieuwd wat je volgende bijzondere vondst zal zijn haha ;)

sola

Bericht door sola » 11 jan 2011, 20:26

Hallo Colin,

Mooi gevonden en gefotografeerd! Voorwaarde is wel dat je grotere exemplaren moet hebben.
Anders woord zo'n gastje wel erg klein :-)

Anno

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 12 jan 2011, 00:20

Hartstikke bedankt voor de reacties weer!

Op zich is het niet echt een voorwaarde om heel erg veel grotere exemplaren te hebben om leuke dingen te vinden in de mondopening. Voor deze Crepidula is het wel handig. Bij het leeghalen van Natica's heb ik ook wel hele leuke mini gastjes gevonden van rond de .5mm. Zitten ook geregeld in die dikke Ancilla's Als je van moeilijk doen met een naaldje houdt, zou ik zeggen dat dit het leukste is wat je maar kan doen :D.

'Just Pick It!'

Gesloten