wie weet wat dit is?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Honingkoek
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2011, 10:40
wie weet wat dit is?

Bericht door Honingkoek » 20 jan 2011, 11:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als leek hoop ik dat iemand mij kan helpen aan de naam van deze steen.
Mijn man heeft deze vuistgrote steen ooit meegenomen uit Marokko.

Het is zandkleurig met wat rood erdoorheen.
Van binnen rood/oranje kleurige 'kristallen'. Dat rood geeft overigens een beetje af (is dat normaal of is het niet de echte kleur???).

Wie heeft het antwoord voor me?



 
Gebruikersavatar
0dinofthenorth
Berichten: 1114
Lid geworden op: 30 mei 2009, 00:18
Re: wie weet wat dit is?

Bericht door 0dinofthenorth » 20 jan 2011, 17:50

Looks like a geode to me?




Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: wie weet wat dit is?

Bericht door Carboon » 20 jan 2011, 17:51

Haha, oh ik heb vervelend nieuws volgens mij. Ik ken dit materiaal maar al te goed. Mijn tante heeft ook eens een dergelijk stuk voor me meegebracht uit Marokko. Ook haar moest ik toen teleurstellen...

U bent opgelicht :)

Het gaat hier om kwartsgeodes, die oorspronkelijk kleurloze kristallen bevatten. U zult zien dat het kleine zeshoekige kristalletjes zijn met puntjes erop, typisch voor het niet zo zeldzame kwarts. Als u goed kijkt op het vlak dat is opengeslagen (niet in de bol zelf, maar op de rand dus) zult u ook zien dat de rode kleur alleen op het oppervlak zit en niet de diepte in gaat (het is er namelijk op gespoten en is niet de kleur van de kristallen zelf). De rode kleur is gekozen omdat het daarmee op het zeldzamere mineraal Vanadiniet zou lijken, wat overigens ook van nature in Marokko voorkomt. Of omdat het gewoon een mooiere kleur is. Ik weet het niet. In ieder geval is dit een typisch gevalletje Marokkaanse huisvlijt...

Groet,

Tim

[Bewerkt door Carboon op 20-01-2011 om 17:52 NL]


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie