Parotodus benedeni met zijspitsen
Antw: Parotodus benedeni met zijspitsen
@Arien, bij het door jouw getoonde tandje zitten de bijspitsen wel erg hoog in vergelijking met alle andere Parotodussen die ik in collectie heb, ik heb jouw tandje nog eens vergeleken met enkele Parotodussen uit Egem en ook bij deze zitten de bijspitsen veel lager, echt tegen de wortel aan.
Bij jouw tandje lijkt het dus meer op een kleine vergroeing aan de kroon zelf of dit moet meer voorkomen bij Juveniele exemplaren?? Maar volgens mij is het toch wel degelijk een Parotodus sp.
Hierboven had ik al enige andere voorbeelden op de foto's getoond, wellicht kan nog een kenner op dit gebied zich eens uitspreken, ik ben benieuwd.
Groeten Ferry
Bij jouw tandje lijkt het dus meer op een kleine vergroeing aan de kroon zelf of dit moet meer voorkomen bij Juveniele exemplaren?? Maar volgens mij is het toch wel degelijk een Parotodus sp.
Hierboven had ik al enige andere voorbeelden op de foto's getoond, wellicht kan nog een kenner op dit gebied zich eens uitspreken, ik ben benieuwd.
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- sharkteethrene
Antw: Antw: Parotodus benedeni met zijspitsen
Ola junkieXL,junkieXL schreef:
Aan de hand van één tand kun je al weinig zeggen en de tand op de foto toont aanzienlijke wortelerosie en dan wordt conlusies trekken zo goed als onmogelijk.
Zonder stratigrafie en meerdere referentievondsten (bij voorkeur een komplete in situ gevonden kaak, en dat wordt bij benedeni zeer lastig)
Zijn er toch al enkele gevonden,en er is ook het nodige van naar buiten gebracht!
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- sharkteethrene
Antw: Antw: Parotodus benedeni met zijspitsen
Ola Ferry,Ferry schreef:
@Arien, bij het door jouw getoonde tandje zitten de bijspitsen wel erg hoog in vergelijking met alle andere Parotodussen die ik in collectie heb, ik heb jouw tandje nog eens vergeleken met enkele Parotodussen uit Egem en ook bij deze zitten de bijspitsen veel lager, echt tegen de wortel aan.
Groeten Ferry
Deze gedane vondst vergelijken met Parotodus sp tandjes uit Egem,daar zit nogal een verschil in.
En dan doel ik niet enkel op de evt aanwezige "bijspitsen"
Tevens nog een vraagje,waarom ben je er van overtuigd dat je laatste aanwinst uit het Ypressien van Marokko een Parotodus sp. betreft?
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.

Hallo Allemaal,
Hier enkele Parotodus sp uit Egem.
De grootste is schuin gemeten 1,4 cm.
groeten Hans
Hans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Hans, dat is toch zoiets dat ik zondag in Knokke heb gevonden,of zie ik het weer verkeerd Groetjes
strandjutters