Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
-
Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
http://english.fossiel.net/forums/opsla ... C04797.JPG
http://english.fossiel.net/forums/viewt ... picID=3601
Leuk zeg! Dan heb ik hier ook ééntje..Ik denk zelf dat het inderdaad ook een sprongbeen is van een steppenwisent..op het www zie ik ook wel eens sprongbeen fossielen van herten, die lijken er best wel veel op, kan iemand mij helpen met de vraag: Wat is het verschil tussen een (oer) hert sprongbeen en een steppenwisent sprongbeen,.. dat fossiele bot wat ik hier heb liggen, is 8,3 cm breed en 5,1 cm hoog, ik heb hem niet ver gevonden van een museum in de buurt, waar ik 3 jaar eerder ben geweest, waar ook zo'n bot in de vitrine lag, er stond toen volgens mij op vermeld : steppenwisent, misschien hoort dit bot er wel bij: kun je dat wetenschappelijk bewijzen dat 2 afzonderlijk gevonden botten bij één en hetzelfde dier hebben toebehoort?
[Editted by MarcellecraM on 31-01-2011 at 01:55 GMT +1]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 02:04 NL]
http://english.fossiel.net/forums/viewt ... picID=3601
Leuk zeg! Dan heb ik hier ook ééntje..Ik denk zelf dat het inderdaad ook een sprongbeen is van een steppenwisent..op het www zie ik ook wel eens sprongbeen fossielen van herten, die lijken er best wel veel op, kan iemand mij helpen met de vraag: Wat is het verschil tussen een (oer) hert sprongbeen en een steppenwisent sprongbeen,.. dat fossiele bot wat ik hier heb liggen, is 8,3 cm breed en 5,1 cm hoog, ik heb hem niet ver gevonden van een museum in de buurt, waar ik 3 jaar eerder ben geweest, waar ook zo'n bot in de vitrine lag, er stond toen volgens mij op vermeld : steppenwisent, misschien hoort dit bot er wel bij: kun je dat wetenschappelijk bewijzen dat 2 afzonderlijk gevonden botten bij één en hetzelfde dier hebben toebehoort?
[Editted by MarcellecraM on 31-01-2011 at 01:55 GMT +1]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 02:04 NL]
- DragonSearcher
Antw: Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
De verschillen tussen sprongbenen van hertachtigen en rundachtigen zijn niet zo heel erg groot. En daarnaast heb natuurlijk de verschillen tussen soorten (bv damhert en edelhert) enz. Maar ik heb een afbeelding geplaats (ben even kwijt wel boek...) die het (algemene) verschil tussen rund (Bos) en hert (Cervus) weergeeft. Zelf heb ik verschillende sprongbenen en vind die van runderen er altijd wat robuster uitzien/aanvoelen.
Gr Jerry
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
- DragonSearcher
Plaatje vergeten...
... Eternity awaits ...
-
Beste DragonSearcher, Beste Jerry,
Hartelijk bedankt voor de tekening + info
ik neig naar rund sprongbeen..in het Ecomare museum te Texel ben ik 3 jaar geleden geweest en mijn oog viel op een bot in een vitrine en er stond bij steppewissent..laat ik recent op een 2,5 km van die plaats ook zo'n bot vinden..ik zal eens vragen waar dat bot is gevonden, als het op dezelfde plek zou zijn gevonden, dan zou er misschien wel meer kunnen liggen..(hoeft niet, maar je kan niet weten) Ik houd het op een steppenwisentbot, doch ben niet 100% zeker..is er een ander verschil nog ? bijvoorbeeld in lengte? of is een hertsprongbeen aan één kant plat en bij wissent bol? Heeft iemand hier een plaatje van een oerossprongbeen misschien? Ik weet het nog niet zeker...straks is het toch van een ander beest.
M vr gr. Marcel
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:51 NL]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:52 NL]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:54 NL]
Hartelijk bedankt voor de tekening + info
ik neig naar rund sprongbeen..in het Ecomare museum te Texel ben ik 3 jaar geleden geweest en mijn oog viel op een bot in een vitrine en er stond bij steppewissent..laat ik recent op een 2,5 km van die plaats ook zo'n bot vinden..ik zal eens vragen waar dat bot is gevonden, als het op dezelfde plek zou zijn gevonden, dan zou er misschien wel meer kunnen liggen..(hoeft niet, maar je kan niet weten) Ik houd het op een steppenwisentbot, doch ben niet 100% zeker..is er een ander verschil nog ? bijvoorbeeld in lengte? of is een hertsprongbeen aan één kant plat en bij wissent bol? Heeft iemand hier een plaatje van een oerossprongbeen misschien? Ik weet het nog niet zeker...straks is het toch van een ander beest.
M vr gr. Marcel
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:51 NL]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:52 NL]
[Bewerkt door MarcellecraM op 31-01-2011 om 00:54 NL]
- DragonSearcher
Hi Marcel,
kan je een foto plaatsen van jou sprongbeen? Ik denk namelijk niet dat je "zomaar" kan zeggen dat het van een steppenwisent is. Als het van het strand komt, kan het bijvoorbeeld ook slachtafval zijn. Dat wordt wel vaker op het strand gevonden (ook door mijzelf
) De afmeting zegt ook niet direct iets, nu zijn er ook grote runderen en wellicht heb je er een van een kleine steppenwisent. En zo kan ik meer punten aanhalen. Zelf determineer ik het eigenlijk altijd als rundachtige.
Gr Jerry
kan je een foto plaatsen van jou sprongbeen? Ik denk namelijk niet dat je "zomaar" kan zeggen dat het van een steppenwisent is. Als het van het strand komt, kan het bijvoorbeeld ook slachtafval zijn. Dat wordt wel vaker op het strand gevonden (ook door mijzelf

Gr Jerry
... Eternity awaits ...
Antw: Antw: Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
Deze foto's geven een beeld van rund en hert,EDELHERT,maar er is ook reuzenhert en eland,hun sprongbeen is evengroot als sommige runderachtigen.DragonSearcher schreef:
Plaatje vergeten...
Bij de herten is het ook moeilijk.Een mammetje van een rendier is evengroot dat vrouwje van een edelhert,haal ze maar uit elkaar?!
dit plaatje zegt niets
Theo

Hier het plaatje uit "Les Cervidés Villafranchiens de France et d'espance II "Mémoires du Muséum National d' Histoire Naturelle"1970
Bovidé =rechter astragalus "Gazellospira torticornis" en "Cervus pardinensis"
Ik denk dat je ze alleen kan uit elkaar halen als ze niet beschadigd of gesleten zijn.
Theo
- DragonSearcher
Antw: Antw: Antw: Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
Hi Theo,Theo schreef:Deze foto's geven een beeld van rund en hert,EDELHERT,maar er is ook reuzenhert en eland,hun sprongbeen is evengroot als sommige runderachtigen.DragonSearcher schreef:
Plaatje vergeten...
Bij de herten is het ook moeilijk.Een mammetje van een rendier is evengroot dat vrouwje van een edelhert,haal ze maar uit elkaar?!
dit plaatje zegt niets
ik heb ook nooit gezegd dat mijn plaatje voor 100% identificeren was, maar meer ter illustratie dat er wel een verschil IS tussen rund en hert. En als je goed leest (of ik onduidelijk scheef) staat er toch echt dat ik ook aanhaal dat grootte niet perse iets zegt en dat er verschillen zijn tussen soorten en dat dat lastig uit elkaar te houden is enz. Enz enz...
Gr Jerry
... Eternity awaits ...
-
@ Fragonsearcher.
Je schrijft Als het van het strand komt, kan het bijvoorbeeld ook slachtafval zijn.
Dan bedoel je van prehistorische slachtafvalplaatsen? Het is een fossiel, dat heeft een man mij verteld in het natuurmuseum, van welk dier kon hij niet zeggen, zijn collega, die deskubndig was, hield ff een pauze, maar is nooit meer teruggekomen,,naja je hebt musea en musea zeg ik dan , dus ik weet het nog niet..
Je schrijft Als het van het strand komt, kan het bijvoorbeeld ook slachtafval zijn.
Dan bedoel je van prehistorische slachtafvalplaatsen? Het is een fossiel, dat heeft een man mij verteld in het natuurmuseum, van welk dier kon hij niet zeggen, zijn collega, die deskubndig was, hield ff een pauze, maar is nooit meer teruggekomen,,naja je hebt musea en musea zeg ik dan , dus ik weet het nog niet..
-
Antw: Antw: Wat is het verschil tussen oerhert spronbeen en steppenwisent sprongbeen?
@ Theo ook bedankt, ik kom er niet uit, ik ben zeker opgelucht, dat ik lees: het is niet eenvoudig vast te stellen wat het is..op de tekening (heel dankbaar hier voor ook) zijn deze sprongbenen van het linkerbeen of rechterbeen? Het heeft van beide tekeningen iets in zich..
Theo schreef:
Hier het plaatje uit "Les Cervidés Villafranchiens de France et d'espance II "Mémoires du Muséum National d' Histoire Naturelle"1970
Bovidé =rechter astragalus "Gazellospira torticornis" en "Cervus pardinensis"
Ik denk dat je ze alleen kan uit elkaar halen als ze niet beschadigd of gesleten zijn.