Onbekend fossiel van de Laura-Vereeniging (Carboon)
Antw: Onbekend fossiel van de Laura-Vereeniging (Carboon)
Ik zou de foto,s doorsturen naar Angelika Leipner, preparateur van het museum am Schölerberg in Osnabrück. Zij is een deskundige op het gebied van insekten uit het Carboon.
> leipner@osnabrueck.de
> leipner@osnabrueck.de
- Carboon
- Has thanked: 442 times
- Been thanked: 527 times
Antw: Antw: Onbekend fossiel van de Laura-Vereeniging (Carboon)
Hoi iedereen,
Bedankt voor de input, interessante links en vooral voor het meedenken! Toen ik dit stuk inpakte op de storthoop had ik niet gedacht dat het zo'n leuke zoektocht zou worden naar de juiste determinatie.
De experts zijn -zo lijkt het- net zo verdeeld in hun meningen als wij. Waar prof. dr. Carsten Braukmann me schreef:

@ Sven: Haha, uhm ja, in dat geval hoop ik maar dat het een plant blijkt te zijn uiteindelijk... Maar trouwens, je weet dat ik de beroerdste niet ben, en ik heb toevallig zowel positief als negatief, dus misschien kan ik m'n leven nog wel afkopen bij je, wat denk je?
[Bewerkt door Carboon op 19-03-2011 om 23:24 NL]
Bedankt voor de input, interessante links en vooral voor het meedenken! Toen ik dit stuk inpakte op de storthoop had ik niet gedacht dat het zo'n leuke zoektocht zou worden naar de juiste determinatie.
De experts zijn -zo lijkt het- net zo verdeeld in hun meningen als wij. Waar prof. dr. Carsten Braukmann me schreef:
En dus denkt dat het geen insect is, maar dat ik het bij de planten moet zoeken voor een goede determinatie, schreef Dr. David Grimaldi:Brauckmann schreef:
To me the fossils look less like insect wings, because (i) the main vein is unusually dominant and situated far from the "anterior" margin, and (ii) all other veins originate in this main vein. In typical insect wings we have to expect a distinct differentiation of the venation pattern into subcosta (definitely lacking here), radius (with branches), media (with branches), cubitus (with branches), and analis (with branches), most of them separated from the others already at the wing base and forming distinguishable fan-like areas. On the other hand, I really do not know where the fossil can be placed in plants, sorry. If it would really be insect wings, then they are extremely exotic.
In tegenstelling denkt hij dus dat het wel om een insect gaat. Morgen zal ik een nieuwe reeks emails de deur uit doen (bedankt voor de suggesties hierin ook!). Ben heel benieuwd, want ik had niet verwacht dat er zo'n verdeeldheid zou heersen!Grimaldi schreef:
Your find is very interesting, as these photos do appear to be of insect wings.
Although, I cannot see tiny crossveins between the main veins, which would be a definitive id these are insectan. It does seem that the venation of several wings is overlapping, which makes it difficult to reconstruct the branching pattern. You should also send the photos to Andre Nel at the Paris Museum and to Michael Engel at the Univ. of Kansas, for their opinions.

@ Sven: Haha, uhm ja, in dat geval hoop ik maar dat het een plant blijkt te zijn uiteindelijk... Maar trouwens, je weet dat ik de beroerdste niet ben, en ik heb toevallig zowel positief als negatief, dus misschien kan ik m'n leven nog wel afkopen bij je, wat denk je?

[Bewerkt door Carboon op 19-03-2011 om 23:24 NL]
Op zoek naar groen in het zwart.
- Carboon
Voor wie geinteresseerd is, ik heb reactie van Chris Cleal, een Carboonplanten expert uit Wales. Hij dacht dat het mogelijk een insect is en heeft de foto naar een collega doorgestuurd. Ben benieuwd wat ik nog ga horen uit die hoek.
Wel grappig ook: plant-experts suggereren dat het een insect is, terwijl insect-experts zoals Brauckmann juist denken dat het om wat plantaardigs zou gaan. Heb nog een aantal openstaande emails, en als ik reactie krijg daarop dan laat ik het zeker weten hier!
Tim
Wel grappig ook: plant-experts suggereren dat het een insect is, terwijl insect-experts zoals Brauckmann juist denken dat het om wat plantaardigs zou gaan. Heb nog een aantal openstaande emails, en als ik reactie krijg daarop dan laat ik het zeker weten hier!
Tim
Carboon,
Wel dat is een chance dat je die vondst gedaan hebt, als ik het zoekverslag zo lees!
Duys
Wel dat is een chance dat je die vondst gedaan hebt, als ik het zoekverslag zo lees!
Duys
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hey Tim,
Als ik kan helpen met het nemen van detailfoto's van de nervatuur hoor ik het wel.
Als ik kan helpen met het nemen van detailfoto's van de nervatuur hoor ik het wel.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
Hoi allemaal,
Er is interesse in verder onderzoek naar het stuk; waarschijnlijk ga ik het dus opsturen. Wanneer alles rond is en ik meer kan zeggen horen jullie van me!
Tim
@ Frederik: bedankt voor het aanbod, mocht het nuttig zijn dan neem ik zeker contact op
Er is interesse in verder onderzoek naar het stuk; waarschijnlijk ga ik het dus opsturen. Wanneer alles rond is en ik meer kan zeggen horen jullie van me!
Tim
@ Frederik: bedankt voor het aanbod, mocht het nuttig zijn dan neem ik zeker contact op