Een dagje weg in het Krijt
- sharkteethrene
Antw: Een dagje weg in het Krijt
Ola,
Allereerst Notidanodon is zeker wel aan te treffen in bepaalde afzettingen te Belgie!
Hiervan zijn al meerdere vondsten uit het verleden bekend!
Wat dit precies zal zijn? duidelijkere foto's zijn zeer welkom.
Zeer leuke en interresante vondst Jeroen!
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 20-04-2011 om 01:27 NL]
Allereerst Notidanodon is zeker wel aan te treffen in bepaalde afzettingen te Belgie!
Hiervan zijn al meerdere vondsten uit het verleden bekend!
Wat dit precies zal zijn? duidelijkere foto's zijn zeer welkom.
Zeer leuke en interresante vondst Jeroen!
Groetjes,
Rene.
[Bewerkt door sharkteethrene op 20-04-2011 om 01:27 NL]
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: Antw: Een dagje weg in het Krijt
Hans,stiek schreef:hieronymus schreef:
Hoi medeforummers,
Vandaag er eens een dagje tussenuit geweest met Gunther (Mineraal0) naar het Maastrichtse. Aanvankelijk vielen de vondsten wat tegen, geen grote tandjes gevonden (Gunther met geen enkel) maar er zat wel een specialleke bij. Ik laat de foto's voor zich spreken. Gunther had nog een mooie Hemipneustes en wat krabbenscharen.
Foto 1: Gunther in actie
Foto 2: Rusten tegen de kraan
Foto 3: Een egeltje uit de vuursteen
Foto 4: Plicatoscyllium minutum
Foto 5: Een tandje van een beenvis met (ik denk) een Hexanchus? Wordt dit wel meer gevonden in "ons" Maastrichtiaan?
Foto 6: Centrophoroides appendiculatus ingebed in een schelpje
Foto 7: Een Squatina die ik helaas al heb moeten lijmen.
Hallo Jeroen,
De enige Hexanchidae waarvan mij iets bekend is uit het bovenkrijt staat onder het geslacht Notidanodon.
Deze is bekend uit het bovenkrijt elders uit de wereld maar niet bij ons.
Je hebt dan ook een bijzondere vondst gedaan.
Ik hoef je dan ook niet te vertellen dat het belangrijk is om hem in de matrix te laten zitten.
proficiat !!!
Groeten Hans
Matrix is enkel belangrijk indien stratigrafie niet gekend is, maar ik neem aan dat je dit bedoelde. Zonder stratigrafie heeft heeft de mogelijke 'Hexanchidae' geen wetenschappelijke waarde. Betere foto's zijn idd . wenselijk.
grtn,mike
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
zonder betere fotos kunnen we idd niks;) en er is niet alleen Notidanodon bekend in ons krijt
mvg sean
mvg sean
Hey iedereen,
Hierbij wat foto's van mijn vondsten.
Foto 1: Hemipneustes
Foto 2: egeltje in vuursteen
Foto 3: vissewerveltjes
Foto 4 en 5: krabbescharen
Foto 6: Belmniet
Foto 7: soort ammoniet?
Jeroen had wat meer geluk met de vondsten, zeker met dat speciale tandje.
Leek echt wel een Hexanchus. Ook de mesiale snijranden, de vorm,..
Maar het is wel een klein ding. Misschien kan Theo eens wat detailfoto's komen nemen?
Groetjes,
Gunther
Gunther,
foto 7 is inderdaad een ammoniet: hoogst waarschijnlijk Baculites vertebralis.
Mvg
Luc
foto 7 is inderdaad een ammoniet: hoogst waarschijnlijk Baculites vertebralis.
Mvg
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
om een baculites te vinden heb je ook heel veel geluk nodig hoor, kzou er blij mee wezen, tis een erg mooie!
De foto is duidelijk genoeg om te zien dat het om een Hexanchus tandje gaat.
Die worden gevonden in het (in dieper water afgezette) Maastrichtiaan van Zweden oa. Ik had nog niet gehoord van zo'n vondst van bij ons. Pepijn geeft aan dat die er toch zijn.
Mijn vraag (voor beide vondsten), zeker dat het uit het Maastrichtiaan komt en niet uit het ondergelegen Campaniaan?
Die worden gevonden in het (in dieper water afgezette) Maastrichtiaan van Zweden oa. Ik had nog niet gehoord van zo'n vondst van bij ons. Pepijn geeft aan dat die er toch zijn.
Mijn vraag (voor beide vondsten), zeker dat het uit het Maastrichtiaan komt en niet uit het ondergelegen Campaniaan?
De tand komt wel degelijk uit het Maastrichtiaan. Hij is zo'n meter boven de horizon van Romontbos gevonden. Jeroen zit vandaag aan zee en kan niet antwoorden maar morgen zal hij nog wat nieuwe foto's maken.somniosus schreef:
Groetjes,
Gunther
somniosus schreef:
De foto is duidelijk genoeg om te zien dat het om een Hexanchus tandje gaat.
Hallo Allemaal,
Bovenstaand antwoord geeft aan dat het zeker belangrijk is om hem in de matrix te laten zitten.
helemaal schoongemaakt is het niet meer te bewijzen uit welke afzetting hij komt.
Aan de reakties is te zien dat het toch een uitzonderlijk geslacht is uit het Belgie/Nederlandse Maastrichtien.
Groeten Hans
Hans