Knokke

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Antw: Knokke

Bericht door Henk Jan » 22 apr 2011, 12:54

Is 4 geen auriculatus?

HJ

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 13:09

Hallo,we wachten gewoon de foto's af.En dat er één gevonden word kan ik nog aannemen,maar meerdere ??.Groetjes

strandjutters

Helix

Bericht door Helix » 22 apr 2011, 13:51

Bedankt voor de reacties.

Ik heb nog wat bijkomend opgezocht en n°7 lijkt me ook eerder een laterale tand van Galeocerdo latidens. De basis van de wortel is meer gebogen dan een latidens neem ik aan. Ook zijn de randen veel meer gekarteld.

Ook ter verduidelijking:
De tanden zijn met zekerheid gevonden in Knokke op het strand samen met grote stukken myliobatis (3,5cm) en dit al járen geleden. Ik schat ten minste 20 jaar.
De tanden zijn allemaal van de typische oligocene blauwgrijze kleur. Doch zijn de bijspitsen onderontwikkeld wat volgens de litteratuur een tegensteling is voor acutissima. "Denticules bien développés" (Nolf D. 1988: Dents de requins et de raies du tertiaire de la Belgique). De tand zelf is echter veel "spitser" dan de andere soorten.

Wat n°4 betreft, dacht ik nog aan Otodus angustidens... ?

Op foto's is het inderdaad lastig om te determineren en ik heb geen andere manier om ze te tonen tenzij er hier iemand van de haaienkenners in Brussel of omstreken zou wonen... :D

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 18:37

Hallo Helix,van de latidens begrijp ik niets,Knokke is Eoceen voor 99%.En Otodus angustidens komt hier zeker niet voor.Je verward Knokke toch niet met Cadzand. Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 22-04-2011 om 17:45 NL]

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Knokke

Bericht door stiek » 22 apr 2011, 19:50

Henk Jan schreef:
Is 4 geen auriculatus?
Hallo HenkJan,

Daar zit ik ook aan te denken.

Groeten Hans

Hans

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 21:38

Hallo,goed maar dan hebben we wel een andere foto nodig want ik zie geen karteling.Bij deze foto kan ik misschien wel 10 tanden posten maar nooit de goeie.Het zou makkelijk zijn met ieder dezelfde camera,het kost niets en is makkelijk voor determinatie.Groetjes

strandjutters

Helix
Antw: Antw: Knokke

Bericht door Helix » 23 apr 2011, 03:04

Bij deze foto kan ik misschien wel 10 tanden posten maar nooit de goeie.
Vandaar dat ik de berichten op het forum ook gebruik als aanwijzingen om verder zoekwerk te verrichten. Zoals ik al zei, fotografie is niet mijn beste vak.
Ik denk dat ik ongeveer rond ben alleen voor de "auriculatus". Daar ben ik niet zo zeker van.
De tand is van bovenaanzicht zoals hier op de foto te zien gebogen (dus een laterale tand?) Zoals ik al zei ben ik een leek wat haaien betreft. Maar ook vanuit het zijaanzicht is deze tand gebogen. De tand en wortel zijn redelijk fors aan de basis. Spijtig genoeg is deze tand niet volledig. Hier is maar één bijspits. Meer kan ik er niet over zeggen. Nogmaals, alle tanden werden met zekerheid op het strand van Knokke gevonden maar persoonlijk heb ik ook moeite om te aanvaarden dat er slechts één enkele periode voorkomt in Knokke (voor zover ik weet bestaat er geen fysische grens tussen beide landen :D dus wat ik cadzand aanspoelt kan perfect ook aanspoelen in Knokke...)

Ik dank jullie alvast voor de reacties.

strandjutters
Antw: Antw: Antw: Knokke

Bericht door strandjutters » 23 apr 2011, 03:24

Helix schreef:
Bij deze foto kan ik misschien wel 10 tanden posten maar nooit de goeie.
Vandaar dat ik de berichten op het forum ook gebruik als aanwijzingen om verder zoekwerk te verrichten. Zoals ik al zei, fotografie is niet mijn beste vak.
Ik denk dat ik ongeveer rond ben alleen voor de "auriculatus". Daar ben ik niet zo zeker van.
De tand is van bovenaanzicht zoals hier op de foto te zien gebogen (dus een laterale tand?) Zoals ik al zei ben ik een leek wat haaien betreft. Maar ook vanuit het zijaanzicht is deze tand gebogen. De tand en wortel zijn redelijk fors aan de basis. Spijtig genoeg is deze tand niet volledig. Hier is maar één bijspits. Meer kan ik er niet over zeggen. Nogmaals, alle tanden werden met zekerheid op het strand van Knokke gevonden maar persoonlijk heb ik ook moeite om te aanvaarden dat er slechts één enkele periode voorkomt in Knokke (voor zover ik weet bestaat er geen fysische grens tussen beide landen :D dus wat ik cadzand aanspoelt kan perfect ook aanspoelen in Knokke...)

Ik dank jullie alvast voor de reacties.

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 23 apr 2011, 03:33

Hallo Helix,op een Otodos auriculatus moet je zeker kartels zien anders is het er ook geen,en begin niet terug over aanspoelen anders krijg ik het !!!(Een tand hoeft niet volledig te zijn voor determenatie)

[Bewerkt door strandjutters op 23-04-2011 om 02:38 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 23-04-2011 om 02:41 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 23 apr 2011, 04:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo ,dit is een Otodus auriculatus van Knokke niet goed zichtbaar maar toch kartels.Groetjes( En ook niet volledig).

strandjutters

Gesloten