CBN:Spons 5 prep: ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: CBN:Spons 5 prep: ?

Hallo bedankt Robert, het begint stilaan zicht te krijgen hoe hij er zal uitzien na prep.Ik denk dat de kleine spons links niets met de Plocoscyphia roemeri te maken heeft maar ik laat er hem opzitten.Groetjes
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Hij wordt echt heel mooi. Pas op dat de wanden niet wegbreken, dus af en toe bruggetjes gewoon laten zitten voor de stevigheid.strandjutters schreef:
Hallo iedereen,terug een stapje verder met de Plocoscyphia roemeri
Maar.....hoe kom je aan die determinatie?
Voor zover ik weet zijn de wanden van een Plocoscyphia nooit dikker dan 1 of 1,5 mm. Die tere spons die nog in de kalksteen ernaast zit dat zou wel eens Plocoscyphia kunnen zijn.
Op tijd stoppen hoor!

Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,de wanden van deze spons zijn min.2,5 mm en max. 4 mm aan wat had jij gedacht.Het is wel verwarrend ik hoor en zie altijd de naam Plocoscyphia passeren.Groetjes(Nog wat de achterkant en wat detail afwerken de kleine spons nog wat bijwerken en klaar is kees denk ik)
strandjutters
- Spongebob

Hoi Pascal e.a.
Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik heb even twee plaatjes van jouw topics gepikt, ter discussie.
Het lijkt erop dat we op dit moment 3 soorten meanderende sponzen op de korrel hebben.
1. Exanthesis (zie eerste plaatje): de naam E. labrosus is waarschijnlijk de ?nieuwe naam voor E. labrosa (SMITH). En dat is interessant; we moeten op zoek naar zijn publicatie (1847/1848?) om te zien hoe de sponswand is beschreven. Volgens de Treatise van 2004 die E. reticulatus (HINDE) [oude naam : ! Plocoscyphia reticulata] aangeeft voor het Cenomaan en de Upper-Greensand van bijv. Eastbourne zijn de openingen in de sponswand weliswaar georienteerd in "rough longitudinal alignments" maar veelal rond. Dat zou kunnen overeenkomen met jouw sponzen zoals in plaatje één.
2. Ik kan me vergissen, misschien komt het door de mate van preparatie, maar bij de spons op het tweede plaatje zie ik een grover sponsskelet met meer uitgesproken rechte mazen en min of meer rechthoekige openingen. Tot nu toe noemde ik losse tubes hiervan altijd Rhizopoterionopsis, maar jij komt ineens met complete kolonies op de proppen. Dat laat mij duizelen. Ik heb het opgezocht in alweer de Treatise: Rhizopoterionopsis LACHASSE, 1943. "Compound, with multiple funnels arising from a common, branching stock" maar ook: "other characters as in simple forms of Rhizopoterion". Niet onmogelijk dat die grove vorm dus tot Rhizopoterionopsis behoort (denk ik, maar wie ben ik? Een dom tekenfilmfiguurtje

3 Tot slot de dunwandige (wanddikte tot 1½ mm) meanderende sponzen; laten we die nog maar lekker Plocoscyphia sp. noemen, totdat iemand ons/mij verbetert.
Groeten, Tom
PS: We kunnen ook het advies van Archeopteryx (Nigel) opvolgen en de Nederlandse naam gebruiken: "Meanderende spons". Dat scheelt een heleboel gedoe

- archaeopteryx
- Contacteer:
Antw: Antw: CBN:Spons 5 prep: ?
Spongebob schreef:
Hoi Pascal e.a.
Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik heb even twee plaatjes van jouw topics gepikt, ter discussie.
Het lijkt erop dat we op dit moment 3 soorten meanderende sponzen op de korrel hebben.
1. Exanthesis (zie eerste plaatje): de naam E. labrosus is waarschijnlijk de ?nieuwe naam voor E. labrosa (SMITH). En dat is interessant; we moeten op zoek naar zijn publicatie (1847/1848?) om te zien hoe de sponswand is beschreven. Volgens de Treatise van 2004 die E. reticulatus (HINDE) [oude naam : ! Plocoscyphia reticulata] aangeeft voor het Cenomaan en de Upper-Greensand van bijv. Eastbourne zijn de openingen in de sponswand weliswaar georienteerd in "rough longitudinal alignments" maar veelal rond. Dat zou kunnen overeenkomen met jouw sponzen zoals in plaatje één.
2. Ik kan me vergissen, misschien komt het door de mate van preparatie, maar bij de spons op het tweede plaatje zie ik een grover sponsskelet met meer uitgesproken rechte mazen en min of meer rechthoekige openingen. Tot nu toe noemde ik losse tubes hiervan altijd Rhizopoterionopsis, maar jij komt ineens met complete kolonies op de proppen. Dat laat mij duizelen. Ik heb het opgezocht in alweer de Treatise: Rhizopoterionopsis LACHASSE, 1943. "Compound, with multiple funnels arising from a common, branching stock" maar ook: "other characters as in simple forms of Rhizopoterion". Niet onmogelijk dat die grove vorm dus tot Rhizopoterionopsis behoort
(denk ik, maar wie ben ik? Een dom tekenfilmfiguurtje) Ook een klein grapje of toch een klein beetje sarcasme 8)
3 Tot slot de dunwandige (wanddikte tot 1½ mm) meanderende sponzen; laten we die nog maar lekker Plocoscyphia sp. noemen, totdat iemand ons/mij verbetert.
Groeten, Tom
je maakt het goed ingewikkeld Tom.
Maar ik zal toch proberen om het te blijven volgen.
Want ook al ben ik een leek,ik vind het reuze interessant.
En prachtig om te zien.
Ik vraag mij ook wel af of pascal nog wel enige tijd heeft om zich met andere dingen bezig te houden.
[/quote]
PS: We kunnen ook het advies van Archeopteryx (Nigel) opvolgen en de Nederlandse naam gebruiken: "Meanderende spons". Dat scheelt een heleboel gedoe

[/quote]
En ik ga hier van uit dat dit als joke was bedoeld en niet als sarcasme 8)
[Bewerkt door archaeopteryx op 25-04-2011 om 22:07 NL]
life is like a fossil.hard like rock.
- strandjutters

Hallo Spongebob en Archaeopteryx,ik denk dat spons 6 een Plocoscyphia sp, is. Hij is weer totaal anders dan de vorige sponzen en deze moet volledig met de scalpel gebeuren de wanden en randen zijn heel fijn en 1 tot 1,5 mm breed.Ik heb daarnet een proef gedaan hij is ook niet zo diep van structuur denk ik en heeft een heel fijn gaas-patroon.Ik zal hem wel in een ander topic plaatsen anders wordt het te ingewikkeld,ik ben een zoeker en een beetje prepper en daar houd het ook mee op,van wetenschap en namen ken ik niets.En ja Nigel ik doe ook nog andere dingen maar ik kijk nooit TV Deze anders toch verloren tijd gebruik ik voor het forum en preppen,en ik heb een vrouw met dezelfde interesse.Groetjes(En nee Spongebob heb er geen probleem mee dat mensen foto's van mij op dit forum gebruiken)
[Bewerkt door strandjutters op 25-04-2011 om 23:46 NL]
strandjutters
- Everhardus
Prachtig, ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Moet echt een bult werk zijn.........Gr,Marcel
- strandjutters

Hallo iedereen, nog wat geprept,voornammelijk aan de achterkant,nog twee verbindingen gemaakt door de spons,ik heb niet zoveel gedaan vanavond kreeg wat last met mijn pols.Groetjes.
strandjutters
- Spongebob
Het is ingewikkeld. Ik probeer juist enige duidelijkheid te scheppen. Als jij vindt dat ik daar niet in slaag, heb ik het niet goed gedaan.archaeopteryx schreef:
PS: Die ene opmerking was als grapje bedoeld. Het spijt me als je het als sarcastisch hebt gevoeld.
Tom
- archaeopteryx
- Contacteer:
Antw: Antw: CBN:Spons 5 prep: ?
Ik vind het juist heel geslaagd.Spongebob schreef:Het is ingewikkeld. Ik probeer juist enige duidelijkheid te scheppen. Als jij vindt dat ik daar niet in slaag, heb ik het niet goed gedaan.archaeopteryx schreef:
PS: Die ene opmerking was als grapje bedoeld. Het spijt me als je het als sarcastisch hebt gevoeld.
Tom
Het is heel erg duidelijk uitgelegd.
Dus dat heb je goed gedaan.
En ik weet dat het als grapje bedoeld was

life is like a fossil.hard like rock.