Insect ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Dorien
Insect ?

Bericht door Dorien » 12 mei 2011, 08:57

Afbeelding

Naast de afdruk van de steen die ik op hetzelfde eiland vond anderhalf jaar geleden, (heb dit net op het forum geplaatst), vond ik ook deze bijzondere steen. De fossiel die hierop goed zichtbaar is, lijkt van een rups of soort duizendpoot afkomstig te zijn. Ik zoek altijd naar fossieltjes, maar ben een absolute leek. Kan iemand op basis van de foto en de genoemde vindplaats vertellen wat dit zou kunnen zijn? Ben erg nieuwsgierig,

Alvast bedankt,
Dorien

sjaak
Has thanked: 375 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Insect ?

Bericht door sjaak » 12 mei 2011, 11:24

Dit is waarschijnlijk geen fossiel, maar een soort cocon of iets wat door een insekt is achtergelaten. Dat is anders als het versteend zou zijn, maar ik denk niet dat dat hier het geval is.

Groet,

Niels

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 12 mei 2011, 11:34

zeker geen fossiel

wel eierkapsels van een bidsprinkhaan

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Dorien

Bericht door Dorien » 12 mei 2011, 12:25

Goedemorgen allemaal!

Heel erg bedankt dat moeite is genomen om vrijwel direct te reageren! Wat ontzettend leuk om op deze manier zekerheid te krijgen. Ook al is het geen fossieltje, ik bewaar het dan als een van de leukste stenen die ik met mijn oudste zoons heb gevonden, bedankt hoor!!

Dorien

ps, ik heb het wel al veel 'geborsteld' en gesopt, het is wel kei- en kei-hard, zou het idee dat het een cocon zou kunnen zijn hiermee afvallen? hiermee ben ik niet bekend eerlijk gezegd.

[Bewerkt door Dorien op 12-05-2011 om 11:27 NL]

wimenkids
Antw: Antw: Insect ?

Bericht door wimenkids » 12 mei 2011, 14:28

Tja, als het kei- en keihard is, vallen wat mij betreft recente eitjes/cocons e.d. af. Kun je nog een paar foto's plaatsen? Ik weet niet waar het fossiel vandaan komt, maar ik heb wel fossielen die er op lijken en stekels van zee-egels zijn.

wim

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 mei 2011, 15:36

Een foto vanuit een andere hoek om uit te sluiten dat het iets anders is, maar dit lijkt inderdaad als twee druppels water op de eierkapsel van een bidsprinkhaan.

Dat zo'n ding nogal stevig is kan ik me voorstellen. Je zou er wel met een scherp mesje in moeten kunnen snijden.

[Bewerkt door Frederik op 12-05-2011 om 14:37 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Dorien

Bericht door Dorien » 12 mei 2011, 17:03

Ik zal proberen nog wat fotootjes te maken, hoewel ik idd denk nu dat het is wat al eerder is genoemd. Zucht... een illusie armer... maar wel 'steenrijk'
Bedankt en ik zal eens kijken of ik iets scherper kan fotograferen.

Gesloten