CBN :Vuursteen sponzen? 21 -05.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
strandjutters
Been thanked: 3 times
CBN :Vuursteen sponzen? 21 -05.

Bericht door strandjutters » 22 mei 2011, 12:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,zaterdag naar CBN geweest,het is bijna allemaal verdwenen onder het zand het ligt bijna tot aan de hoogwaterlijn.Wel wat sponzen gevonden.Deze twee zijn in vuursteen van de eerste heb ik geen idee.De tweede betreft volgens mij een Plocoscyphia sp,uit het Tourtsia.Groetjes

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times
Antw: CBN :Vuursteen sponzen? 21 -05.

Bericht door Spongebob » 22 mei 2011, 13:59

Hoi Pascal,
Sponzen in de vuursteen zijn vaak erg moeilijk te determineren. Grote kans dat het Ventriculites sp. betreft. Als je goed naar de tweede foto kijkt, zie je middenin het witte gedeelte enkele instroomopeningen alternerend (schuin verspringend naast elkaar).
Bij de andere spons (uit de Tourtia) betwijfel ik of het ook vuursteen betreft.
Komt vuursteen überhaupt voor in de Tourtia?
Ik weet het eigenlijk niet eens......(foei)

Time fades away (Neil Young)

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: CBN :Vuursteen sponzen? 21 -05.

Bericht door strandjutters » 22 mei 2011, 14:27

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spongebob,een paar detail foto's van spons één.Wat twee betreft zeker silex als bouwvakker herken ik dit zeker,en ik heb hem ook tussen de silex keien gevonden er lag niets anders bloot.Ik heb ook nog een aantal krijtsponzen mee die ik nog niet eerder heb gezien ,later er meer over.Groetjes(Op de site van Strijbos staat de silex spons ook afgebeeld)

strandjutters

Gesloten