Trip naar de Gorges du Verdon.
Trip naar de Gorges du Verdon.

Wij zijn pas terug van een mooie trip naar de Gorges du Verdon. De geologische ontsluitingen van deze streek zijn werkelijk fantastisch en uiteraard kon ik niet weerstaan aan de verleiding om wat fossielen te gaan zoeken. Aangezien wij in Trigance verbleven lag het voor de hand dat ik ging zoeken langs de oostzijde van de D90,zoals aangegeven bij vindplaatsen ( foto 9). Hier ligt een mergelwand uit het Valangeriaan. Uiteraard had ik mijn geologenhamer thuis gelaten ( hakken is streng verboden)en heb ik mij beperkt tot het oprapen van losliggende fossielen, zoals de plaatselijke voorschriften vermelden.
Het was vrij eenvoudig om op korte tijd een reeks mooie brachiopoden ( Rugitella hippopus) van 1 tot 1.5 cm en mooie zeeëgeltjes ( Toxaster granosus var. kiliani)van 2 tot 3 cm bijeen te rapen. Ook lag er een puntje van een belemniet, schijnbaar begroeid met serpuliden.
Nadien maakte ik nog kennis met een locale verzamelaar, die mij een mooie ammoniet (Perisphinctes plicatilis) uit het Oxfordiaan bezorgde. Hij had deze verzameld op de Mont Teillon, tussen Castelanne en La Garde.
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Antw: Trip naar de Gorges du Verdon.

Hier nog even twee foto's van de Perisphinctes plicatilis uit het Oxfordiaan.
De diameter van dit exemplaar bedraagt 8 cm.
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Wat een prachtige vondsten! Vooral de egeltjes vind ik erg mooi. Laat ik een paar jaar geleden toevallig ook naar Gorges du Verdon zijn geweest. Helaas had ik mijn huiswerk niet gedaan en heb ik dus niet geweten dat ik daar fossielen kon vinden
Gelukkig is de locatie prachtig en heb ik wel voluit kunnen genieten van de omgeving 
[Bewerkt door Marijkjj op 03-06-2011 om 16:52 NL]

[Bewerkt door Marijkjj op 03-06-2011 om 16:52 NL]
- Carcharias
- Contacteer:
Hey Luc,
Ziet er mooi uit hoor! Ik ben er zelf vorige zomer geweest en ga er deze zomer weer naar toe. Het blijft echt een geweldige streek.
Maar misschien is het beter om dit naar het vindplaatsen topic te verschuiven? Wegens vindplaatsbescherming.
Mvg, Robbin
Ziet er mooi uit hoor! Ik ben er zelf vorige zomer geweest en ga er deze zomer weer naar toe. Het blijft echt een geweldige streek.
Maar misschien is het beter om dit naar het vindplaatsen topic te verschuiven? Wegens vindplaatsbescherming.

Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
Bedankt voor de reacties.
Robbin,
ik begrijp uw advies, maar ik denk dat er genoeg algemene informatie te vinden is in allerlei publicaties over de fossielen vindplaatsen in deze regio, zodat ik hier niet veel nieuws vertel. Maar ik zou iedereen er willen op attent maken dat deze regio een geologisch reservaat is.( is duidelijk aangegeven) Dat betekent dat hakken in wanden ten strengste verboden is, losliggende fossielen oprapen mag wel. En zoals de lokale verzamelaar mij vertelde, als men betrapt wordt ( en de kans is zeer reëel, want er is frequent controle) zijn de boetes niet mals en eventueel kan alles wat men bij heeft aangeslagen worden, wagen incluis.
Dus zoals al zo dikwijls gezegd op dit forum; respecteer overal de regels en onze code.
Mvg
Luc
Robbin,
ik begrijp uw advies, maar ik denk dat er genoeg algemene informatie te vinden is in allerlei publicaties over de fossielen vindplaatsen in deze regio, zodat ik hier niet veel nieuws vertel. Maar ik zou iedereen er willen op attent maken dat deze regio een geologisch reservaat is.( is duidelijk aangegeven) Dat betekent dat hakken in wanden ten strengste verboden is, losliggende fossielen oprapen mag wel. En zoals de lokale verzamelaar mij vertelde, als men betrapt wordt ( en de kans is zeer reëel, want er is frequent controle) zijn de boetes niet mals en eventueel kan alles wat men bij heeft aangeslagen worden, wagen incluis.
Dus zoals al zo dikwijls gezegd op dit forum; respecteer overal de regels en onze code.
Mvg
Luc
Panta rhei
Heraclites
Heraclites