Polijsten van ammonieten

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
ruudspa
Polijsten van ammonieten

Bericht door ruudspa » 27 jul 2011, 10:10

Ik heb diverse ammonieten uit Frankrijk. Ook enkele uit Madagaskar en Marokko. Eentje van Marokko is mooi gepolijst. Ik vraag me nu af wat het verschil is tussen de Franse en de Marokkaanse ammoniet. Ik kan me nl. niet voorstellen dat ik die Franse ook zou kunnen polijsten. (Niet dat ik dat zou willen. Is het de materie- samenstelling of het fossilisatieproces. Wie weet hier een antwoord op.

adekker
Contacteer:
Antw: Polijsten van ammonieten

Bericht door adekker » 27 jul 2011, 14:24

Allereerst moet ik zeggen dat ik zelf het polijsten van ammonieten een doodzonde vind! Maar als je het toch beslist wilt, dan hangt het vooral af van de mate van fossilisatie (goed, matig, slecht, kalksteen of pyriet?) en de stevigheid van de ammoniet (verweerd, deels gepyritiseerd, harde of zachte kalk,enz.). Uitgaande van een goede en uit hard materiaal bestaande ammoniet (maakt niet uit of het kalk is of pyriet):
- Zaag de ammoniet overlangs doormidden met een diamantzaag. Heb je geen diamantzaag, gebruik dan een metaalzaag of slijp de helft weg.
- Als je de ammoniet doormidden hebt of voor de helft moet wegslijpen, gebruik dan natgemaakt waterproof-schuurpapier korrel 80. Leg dit op een vlakke onderkant (bv. een glasplaat). Slijp met draaiende bewegingen zolang tot de zaagsporen verdwenen zijn of tot je ammoniet ongeveer op de helft van je doorsnede is.
- spoel de ammoniet goed af in water en schuur hem licht met nat waterproof-schuurpapier korrel 220 totdat de grootste krassen van het vorige schuurpapier eruit zijn. Spoel de ammoniet weer goed schoon.
- Neem nu nat korrel 500 waterproof-schuurpapier en herhaal de vorige stap
- Herhaal het bovenstaande met nat korrel 800 (of hoger) waterproof-schuurpapier
Tot slot:
- Neem een stuk schoon zeemleer of vilt en maak dit lichtjes vochtig. Strooi hierop ietsjes polijstpoeder (ceriumoxyde of aluminiumoxyde- te koop bij een goede stenenwinkel of op een stenenbeurs). Polijst nu de ammoniethelft met ronddraaiende bewegingen . Wrijf af en toe met een vinger een stukje schoon/droog om te kijken of hij al voldoende glimt.
Ben je tevreden met het resultaat? Was dan de ammoniet met een klein beetje afwasmiddel onder lauw water met een zacht borsteltje af.

Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

michaelnicolai
Antw: Antw: Polijsten van ammonieten

Bericht door michaelnicolai » 27 jul 2011, 21:31

adekker schreef:
Allereerst moet ik zeggen dat ik zelf het polijsten van ammonieten een doodzonde vind! Maar als je het toch beslist wilt, dan hangt het vooral af van de mate van fossilisatie (goed, matig, slecht, kalksteen of pyriet?) en de stevigheid van de ammoniet (verweerd, deels gepyritiseerd, harde of zachte kalk,enz.). Uitgaande van een goede en uit hard materiaal bestaande ammoniet (maakt niet uit of het kalk is of pyriet):
- Zaag de ammoniet overlangs doormidden met een diamantzaag. Heb je geen diamantzaag, gebruik dan een metaalzaag of slijp de helft weg.
- Als je de ammoniet doormidden hebt of voor de helft moet wegslijpen, gebruik dan natgemaakt waterproof-schuurpapier korrel 80. Leg dit op een vlakke onderkant (bv. een glasplaat). Slijp met draaiende bewegingen zolang tot de zaagsporen verdwenen zijn of tot je ammoniet ongeveer op de helft van je doorsnede is.
- spoel de ammoniet goed af in water en schuur hem licht met nat waterproof-schuurpapier korrel 220 totdat de grootste krassen van het vorige schuurpapier eruit zijn. Spoel de ammoniet weer goed schoon.
- Neem nu nat korrel 500 waterproof-schuurpapier en herhaal de vorige stap
- Herhaal het bovenstaande met nat korrel 800 (of hoger) waterproof-schuurpapier
Tot slot:
- Neem een stuk schoon zeemleer of vilt en maak dit lichtjes vochtig. Strooi hierop ietsjes polijstpoeder (ceriumoxyde of aluminiumoxyde- te koop bij een goede stenenwinkel of op een stenenbeurs). Polijst nu de ammoniethelft met ronddraaiende bewegingen . Wrijf af en toe met een vinger een stukje schoon/droog om te kijken of hij al voldoende glimt.
Ben je tevreden met het resultaat? Was dan de ammoniet met een klein beetje afwasmiddel onder lauw water met een zacht borsteltje af.
Voor iemand die het zond vind (ik ook trouwens:)) weet je er verdacht veel van af!!

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 28 jul 2011, 11:52

Dat kan kloppen. Ik had vroeger als hobby het verzamelen, bewerken/slijpen van edel-en sierstenen. Af en toe sleep ik ook voor particulieren, juweliers en goudsmeden. Daarbij kwamen ook wel eens ammonieten voorbij. Destijds (zo'n 20 jaar geleden) zaagde en sleep ik machinaal en gaf ik nog niet zoveel om fossielen. Slijpen doe ik inmiddels nauwelijks meer. Het meeste is jaren geleden al van de hand gedaan en de interesse heeft zich nu wat verlegd. Vandaar.

ruudspa

Bericht door ruudspa » 28 jul 2011, 16:49

Dank je voor de heldere uitleg over het polijsten. Zoals ik al zei ga ik niet polijsten , maar wil ik graag weten waarom je de ene wel en de andere niet kunt polijsten. Tenminste die indruk heb ik.

Kun je ergens aan het materiaal zien, of je het glad en glimmend krijgt? Of krijg je vrijwel iedere gefossiliseerde ammoniet aan het glimmen.

Is dat afhankelijk van het tijdperk of het type sediment waar het in gelegen heeft?

Pure interesse...

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 28 jul 2011, 17:59

Het succes van het polijsten is per ammoniet verschillend. Hier is het vooral een kwestie van proberen. Ammonieten uit een vrij los gesteente (zoals de Zuid-Limburgse mergel) maken geen kans. Verder geldt het vooral ook: hoe zwaarder de ammoniet is naar verhouding van zijn afmetingen (een pyriet-ammoniet weegt meer dan een kalkammoniet), hoe groter de kans dat hij goed te polijsten valt. Natuurlijk is het ook van belang om iets over de vindplaats te weten. Zijn daarvan bv. al eens ammonieten gevonden met gekristalliseerde (calciet-)luchtkamers of zijn die meestal volledig gepyritiseerd? Of zijn ze juist hol? En niet alle ammonieten hebben een duidelijke luchtkamerverdeling (iets dat je pas bij het slijpen ziet).
Is het omringende gesteente nog aanwezig (zodat je een stukje kunt "proefslijpen")? Al dit soort zaken bepalen je uiteindelijke succes. Niet iedere ammoniet krijg je aan het glimmen! Veel hangt af van de samenstelling van je fossiel en vooral: je inschattingen vooraf! Tijdperk is niet van belang, maar het sediment en de toestand van je ammoniet bepalen alles!

[Bewerkt door adekker op 28-07-2011 om 17:01 NL]

[Bewerkt door adekker op 28-07-2011 om 17:11 NL]

adekker
Contacteer:

Bericht door adekker » 30 jul 2011, 21:03

Voor wie het eens proberen wil:
losse ammonieten, opgeraapt uit de Jura-KLEI (!) van vooral de Schwäbische Alb geven bijna altijd een mooie luchtkamer-verdeling en een goede glans weer na het slijpen. In veruit de meeste gevallen bestaat hun inwendige fossilisatie nl. uit calcietopvullingen van de luchtkamers, met omgrenzingen van pyriet.

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 30 jul 2011, 23:54

Hallo Ruud, als je franse pyrietammonieten (uit de onder-Jura)wilt polijsten, is het zaak om de, soms zeer dunne, ammonietjes vooraf te verstevigen met kunsthars( helder polyester), na het zagen ook de binnenkant weer verstevigen met hars en daarna kan het slijpen en polijsten een aanvang nemen.
Zonder versteviging zullen verreweg de meeste exemplaren sneuvelen en da`s natuurlijk zonde van het materiaal.
Het is veel werk, maar het resultaat is er dan ook wel naar; sierraadkwaliteit zal`k maar zeggen...
Veel succes ermee!

groeten, Bert

Elbert

Gesloten