vergane glorie......

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
ivok
vergane glorie......

Bericht door ivok » 04 aug 2011, 15:09

Omdat ik thuis nog steeds bezig ben met een grote schoonmaak...
Kwam ik de oude maandblaadjes van de vereninging tegen.
Jaren 90 edities.
locatiebeschrijvingen, excursieverslagen

Toch leuk om weer even te lezen, verhalen van "toen"... waarom moeten sommige limburgers altijd verwijzen naar het bier wat er gedronken is ipv de vondsten die gevonden zijn??
oude locaties oprakelen en zien wat we allemaal gemist hebben.
Toen niet mee op een excursie en tegenwoordig bestaan ze niet meer.
Toch kon ik er niet echt een ontdekken die nu niet op fossielnet staan (al dan niet leesbaar)
Tja een erg tijdelijke storthoop oid, maar die tellen we niet

Maar zelfs toen zag je de verhalen over vergane glorie. Groeves die niet meer toegankelijk waren of overgroeid.

Ook tot mijn verbazing, als ik zo de verslagen lees, werden de regels in vereningingsverband toch net even wat vaker overtreden als ik nu persoonlijk zou doen.
Tegenwoordig doe ik zo goed mogelijk onderzoek of ik wel ergens naar binnen mag, wat niet weg neemt dat ik op de bonnefooi misschien best wel ergens naar binnen zou lopen in de hoop dat het mag.
Vrijwel elke excursie met de ngv stond wel een groeve of ontsluiting erbij met een waarschuwing... we hebben geen toestemming dus houd er rekening mee dat we weg gestuurd kunnen worden???

Andere zaken zoals erg gevoelige vindplaatsen waar tegenwoordig niet online over gesproken mag worden... want ja sinds deze locaties online besproken worden worden die locaties overspoeld door mensen met zeven...
15jaar geleden
gelukkig had een van de chauffeurs een gat gegraven met zijn shovel zodat iedereen een goed plekje had, het was namelijk zo druk.... :):)

Maarja zo ook een excursie richting couvin..
mogelijke vindplaatsen werden bezocht weinig gevonden, maar ja de Mur werd niet aangedaan, vanwege zijn algemene bekendheid!!!!
Ik had dus mee kunnen gaan met excursie naar de mur des douan....... Wist ik toen niet dat je daar trilobieten kon vinden.

Het is dat ik gewoon geen tijd heb voor een vereniging.... Toch was het altijd wel gezellig

oeps...

Supergraver
Antw: vergane glorie......

Bericht door Supergraver » 04 aug 2011, 16:15

Heel leuk! Ik wil eigenlijk heel veel opmerkingen plaatsen, maar zal het eens een keertje niet doen. LOL Ik denk dat een ieder voldoende uit jouw tekst kan halen om te kijken of ze hier en daar misschien de schoen moeten aantrekken.

Bedankt Ivok!

Gr

Martijn

jordyvanderbeek
Contacteer:

Bericht door jordyvanderbeek » 04 aug 2011, 16:43

Vind het een erg inspirerend verhaal.

Dat over vindplaatsen sluiten, is soms terrecht maar ik heb fossielen uit Rice Pit, Hampton, Virginia, Verenigde Staten. Deze vindplaats was in bezit van een familie, en werd door onderzoekers beschreven als een van de rijkste fossielenvindplaatsen ter wereld op gebied van marine mollusken. Maar omdat de gemeente en staat de vindplaats niet gratis wilden overnemen is hij vol met water gezet.

Best zonde, het gat van 30 meter diep staat nu 30 meter water op. Dood zonde.

MvG, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

ivok

Bericht door ivok » 04 aug 2011, 16:47

tja ik dacht zelf toch ook dat wij een braaf gezelschap waren. Stom hoe je je bepaalde kan herinneren eigenlijk.

Ik weet dat ik vaker op vakanties voor de hekken van een groeve heb gestaan in mijn beste frans toestemming vragen en niet krijgen.
Mijn eerste gedachte was dan meestal, waarom lukte dat toch altijd zo makkelijk vroeger bij de vereniging. Dus daar ging dat ook niet zo makkelijk blijkt nu.

Geenszins is dit stukje geschreven om mensen nu aan te zetten om massaal verboden te negeren. Dat even terzijde

iets anders wat mij opviel, een excursie was vaak gepland op zo'n manier dat er met zoveel mogelijk mensen rekening werd gehouden.
Als we een devoon locatie bezochten, iets wat niet vaak gebeurde, hoopte ik op een trilobiet.
Deze jongens werden vrijwel nooit gevonden...Ik dacht omdat we niet naar de juiste locaties gingen.
Weer zoiets wat gewoon heel anders blijkt te zijn. Omgeving Couvin bijvoorbeeld, daar worden ze toch gevonden dacht ik zo.
De reden dat bij ons niemand wat vond was het resultaat van tijdgebrek wat voort kwam uit dat rekening houden met iedereen.
2.5uur rijden naar de locatie en dus ook 2.5 uur terug... een uurtje kwijt aan lunch dus grofweg zo'n 7-8uur om te zoeken.
Mooie tijd om een 2tal locaties te bezoeken zou je denken. Zie ik opeens een excursie planning waar 8 locaties opstaan.
1 voor koralen
1 voor sponzen
1 voor trilobieten
1 voor brachiopoden
1 voor spiriferen
1 voor zeeleliekelken
1 voor goniatiden
1 voor combinaties van bovenstaand

misschien dat we het niet halen om ze allemaal te bezoeken:)

Een mooie gedachte maar logistiek een ramp
natuurlijk.
Ik zei laatst nog tegen mijn pa, volgende keer als we naar Engeland gaan beperken we ons tot 1 locatie per dag of zelfs 1 locatie per 2 dagen

oeps...

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 05 aug 2011, 09:20

Zo zie je maar hoeveel goede vindplaatsen je kan leren kennen met een vereniging. En dat je steeds met hun mee op tocht moet, want je weet maar niet waar ze naartoe gaan en wat je daar allemaal kan tegenkomen. Normaal krijg je dan ook heel wat uitleg over de ouderdom, de stratigrafie, de fossielinhoud en hoe dit allemaal de prepareren valt.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten