Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
apateon
Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door apateon » 27 aug 2011, 19:39

Afbeelding

In mei hebben we in Schotland naar fossielen gezocht, o.a. in Thurso en op de Orkneys. In Thurso vonden we deze delen van fossiele vis(sen). Het lijken platen van een Placoderm, maar ik weet het niet zeker. Ook niet welke soort het is. Het lijkt er ook op de het 2 exemplaren betreft.
Iemand een idee?

mikevanvenrooij
Antw: Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door mikevanvenrooij » 27 aug 2011, 21:00

heeft het niet iets weg van een krabbenschaar?

mike van venrooij

apateon
Antw: Antw: Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door apateon » 28 aug 2011, 01:19

mikevanvenrooij schreef:
heeft het niet iets weg van een krabbenschaar?
Het lijkt er misschien iets op, maar ik ben er vrijwel zeker van dat het een placoderm is, zeker ook omdat die veel gevonden worden in Thurso. Anders is het een Ostracoderm. Maar welke???

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 28 aug 2011, 12:34

Het is lastig te zien welk onderdeel wat is. Links onder lijkt op het stuk waar een van de vinnen moet zitten. Maar meer duidelijkere foto's zou helpen. Twee individuen zou ook kunnen, maar dat is lastig te zeggen van een zo'n foto.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Gambit

Bericht door Gambit » 28 aug 2011, 13:58

Mooie vondst en inderdaad een placoderm.
Onderaan de foto zie ik een munt. Is dat een euro? Zo ja, dan is het een grote vis.
Het is een groot deel van een kop met rechts boven een gave midden dorsale plaat en die 'schaar' heet oculaire plaat. Die zit niet op z'n plaats.
Belangrijk is , waar komt ie vandan? Aan het gesteente te zien Thurso strand of is de vis uit een van de groeve's of andere strandlocatie? Als ik ook nog de afmeting weet dan komt er vast een naam uit de bus rollen.
groet

[Bewerkt door Gambit op 28-08-2011 om 13:00 NL]

[Bewerkt door Gambit op 28-08-2011 om 18:05 NL]

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 28 aug 2011, 18:05

Toevallig ga ik binnenkort een weekje op bezoek bij schoonfamilie in Thurso. Ik wist niet dat je daar fossielen kon vinden, dus dat is goed nieuws! Kan je daar gewoon op het strand zoeken?

Groet,

Niels

apateon

Bericht door apateon » 29 aug 2011, 00:59

Hallo Gambit, dank je wel voor de info. Ik heb hem gevonden in Thurso, hoewel strand een erg positieve benaming is voor de spekgladde rotskust waar hij vandaan komt. Het is een stuk je ten oosten van de stad, aan de oostkant van de rivier. Op deze site kan je de info vinden:
http://www.thurso.ukfossils.co.uk/Thurs ... events.htm
Er staat bij dat het een Thursius Sp. zou zijn, maar dat is volgens mij geen placoderm. we hebben hem van een grote rots af moeten bikken. Deze woog rond de 50 kg, dus het geheel meenemen was geen optie.
Overigens was het Sandwick fishbed op de Orkneys helaas een flop. Om te voorkomen dat het kustpad waar het bed bovenkomt helemaal weggegraven wordt door enthousiaste verzamelaars hebben ze het helemaal dichtgestort met beton.
Het was wel geweldig om in Achanarras in Caithness rond te lopen, toch wel een beetje 'heilige grond'. We vonden er zelfs 2 Dipterussen. Een mooie trip.

[Bewerkt door apateon op 29-08-2011 om 00:05 NL]

apateon

Bericht door apateon » 29 aug 2011, 01:08

sjaak schreef:
Toevallig ga ik binnenkort een weekje op bezoek bij schoonfamilie in Thurso. Ik wist niet dat je daar fossielen kon vinden, dus dat is goed nieuws! Kan je daar gewoon op het strand zoeken?
hoi Niels,
wow, schoonfamilie in Thurso, dat lijkt me geweldig! Ik vond het een goede plek om eens rond te kijken, en ga zeker nog wel eens terug. Overigens zal je het wel getroffen hebben met je vrouw, die Schotten zijn echt onvoorstelbaar vriendelijk en behulpzaam! Goed volk.
Zie mijn bovenstaande antwoord voor de lokatie. Succes!

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 29 aug 2011, 22:01

Dank! Toevallig dat we net bezig waren met het plannen, toen dit bericht kwam, al weet ik niet of mijn vriendin dat gelooft.
Overigens is haar zus geen Schotse, maar werkt ze daar. Ben nog nooit in Schotland geweest, hopelijk gaat het door!

Groet,

Niels

Gambit

Bericht door Gambit » 30 aug 2011, 11:04

Hi,
Aan de kust liggen ten oosten en ten westen van Thurso de Mey Beds ontsloten. Ten westen tot aan Scrabster (het haventje). Ik heb alleen het westelijke deel bezocht. Er komen in ieder geval twee vissen voor Thursius (een kwastvinnige)en Millerosteus minor (een placoderm). Jouw vondst zou dan om de laastst genoemde gaan. Alleen als dat ronde ding onderaan de foto een euro is dan is ie voor een Millerosteus erg groot. Nu heeft ene Jack Saxon vele jaren onderzoek gedaan naar de vislagen in Caithness en meent sporen van een veel grotere placoderm in de Mey Beds te hebben aangetroffen: Dickosteus threiplandi. Dus als die Millerosteus nu echt zo veel groter is dan z'n normale omvang (kop: +/-5-8cm en met wervels 10-15cm)zou je een Dickosteus aan de haak hebben geslagen? Lijkt mij uitzonderlijk omdat Dickosteus in de, iets oudere, Spittal Beds, waar ie voorkomt, al een zeldzaamheid vertegenwoordigt. Nog even een correctie. Die oculaire plaat is het ventrale (buik) schild. Deze placodermen zijn verwant aan een waar monster Dunkleosteus uit de Ohio Shales (Boven-Devoon 6-8m).

groetjes

Gesloten