CBN:Vreemd sponsje 31-08 ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
CBN:Vreemd sponsje 31-08 ?

Hallo iedereen,dit sponsje heb ik uit de cenomaan plaat gepeuterd het is 5 cm wel herken ik deze vorm van sponzen niet van CBN.Ik heb er nog niet aan geprept (Valt ook niet veel aan te preppen)ik wacht op mijn bicarbonaat die woensdag binnenkomt om hem te stralen.Mijn vraag is herkent iemand deze vorm van spons.Groetjes
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 425 times
- Been thanked: 640 times
Antw: CBN:Vreemd sponsje 31-08 ?
Die toeter aan de linkerkant (op de eerste foto) is vreemd. Misschien gewoon kalksteen?
De foto is nog onduidelijk, maar het skelet lijkt te bestaan uit "staafjes" met heel veel bobbeltjes(?). Kijk eens na met een bino. In dat geval gok ik op Plinthosella, of misschien Spongodiscus.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van het stralen.
Tom
De foto is nog onduidelijk, maar het skelet lijkt te bestaan uit "staafjes" met heel veel bobbeltjes(?). Kijk eens na met een bino. In dat geval gok ik op Plinthosella, of misschien Spongodiscus.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van het stralen.
Tom
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo,Spongebob het is geen toeter wand het heeft de zelfde structuur als de rest van de spons.Groetjes
strandjutters
- strandjutters

Hallo Spongebob,hierbij wat details van de toeter ik heb het onderste stukje wat vrijgemaakt.Groetjes(Laatste foto 150 maal vergroot)
strandjutters
- Spongebob
Hoi Pascal,
Jammer dat je in je eerste bericht de foto van de bovenkant (met die mooie uitstroomopeningen) niet hebt geplaatst, dan had ik zeker niet aan de genoemde sponzensoorten gedacht.
Misschien is het in jouw geval goed om je meer in te werken in de wereld van de sponzen. Dat kan m.b.v. literatuur of sommige internetsites (bijv. http://www.cretaceous.de/ )
Hoe ziet het sponsskelet eruit?
Voor Krijtsponzen zijn vooral tetraclonen, megaclonen, rhizoclonen, alsmede het hexactinellide en het lychniskide skelet van belang. Als je die zo'n beetje op je netvlies hebt staan, kun je met een stereomicroscoop (of soms met een goede loep) de spons die je gevonden hebt zelf alvast in één van de betreffende groepen plaatsen.
Je doet erg je best om je sponzen aan ons te tonen, maar de foto's zijn eigenlijk te onduidelijk om te determineren.
PS: Hoe kom je aan een vergroting van 150 maal? Oppervlakte / lineair?
Jammer dat je in je eerste bericht de foto van de bovenkant (met die mooie uitstroomopeningen) niet hebt geplaatst, dan had ik zeker niet aan de genoemde sponzensoorten gedacht.
Misschien is het in jouw geval goed om je meer in te werken in de wereld van de sponzen. Dat kan m.b.v. literatuur of sommige internetsites (bijv. http://www.cretaceous.de/ )
Hoe ziet het sponsskelet eruit?
Voor Krijtsponzen zijn vooral tetraclonen, megaclonen, rhizoclonen, alsmede het hexactinellide en het lychniskide skelet van belang. Als je die zo'n beetje op je netvlies hebt staan, kun je met een stereomicroscoop (of soms met een goede loep) de spons die je gevonden hebt zelf alvast in één van de betreffende groepen plaatsen.
Je doet erg je best om je sponzen aan ons te tonen, maar de foto's zijn eigenlijk te onduidelijk om te determineren.
PS: Hoe kom je aan een vergroting van 150 maal? Oppervlakte / lineair?
- strandjutters
Hallo Spongebob,de foto's die ik nu heb getoond waren er gisteren nog niet het was aan de hand van jouw uitleg over het stukje kalksteen dat ik het vandaag vrij heb geprept.Wel dacht ik dat het de onderkant van de spons was,ik kon niet meer wachten op mijn straler snap je.Die link die je me heeft gebruik ik bijna dagelijks maar het is wel moeilijk daar het niet over de zelfde periode gaat(Het forum is het enige die ik heb tussen mij en de sponzen) die vergroting doe ik met mijn digital microscoop die vergroot tot 150 x.Groetjes
[Bewerkt door strandjutters op 05-09-2011 om 22:56 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-09-2011 om 22:56 NL]
strandjutters
- Spongebob
Hoi Pascal,
Dat heb je dan mooi geprept.
De sponzen van Ralph (Hannover) schelen niet zo heel veel van die van CBN. In elk geval kun je wel groepen onderscheiden a.d.v. zijn website. Op vorm af te gaan is bij sponzen heel verradelijk.
V.w.b. de vergroting: jouw foto is op mijn beeldscherm bijna 15 cm. Als ik die dan deel door 150 kom ik op een oorspronkelijk stukje spons met een breedte van 1 mm.
Een maatstreepje geeft meer duidelijkheid.
Dat heb je dan mooi geprept.
De sponzen van Ralph (Hannover) schelen niet zo heel veel van die van CBN. In elk geval kun je wel groepen onderscheiden a.d.v. zijn website. Op vorm af te gaan is bij sponzen heel verradelijk.
V.w.b. de vergroting: jouw foto is op mijn beeldscherm bijna 15 cm. Als ik die dan deel door 150 kom ik op een oorspronkelijk stukje spons met een breedte van 1 mm.
Een maatstreepje geeft meer duidelijkheid.
- strandjutters
Hallo Spongebob,ik denk dat we door onze discucies al hebben aangetoond dat er meer te vinden is in CBN dan alleen maar Ploco- labro En Verticulites,In dit opzicht zijn we toch al geslaagd.Groetjes Pascal(het volgende dat ik me aanschaf is een microscoop maar nu eerst de straler afstellen)
[Bewerkt door strandjutters op 05-09-2011 om 23:25 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 05-09-2011 om 23:25 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Spongebob,als ik alles zo bekijk kom ik uit bij de spons Siphonia tubulosa.Groetjes
strandjutters