Het o zo mooie krijt....Vervolg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 363 times
Contacteer:
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door sjaak » 07 sep 2011, 15:40

Supergraver schreef:

Laat de heren proffessoren zelf maar eens lekker een kuiltje graven voor hun eigen mosa ipv te lopen afgeven op iemand die in mijn overtuiging niks verkeerd heeft gedaan.

mvg

Martijn
Daar heeft Supergraver wel een punt. Ik denk dat ik wel weet wat er gebeurt met mooie vondsten in landen met een zoekverbod...
Waar gehakt wordt vallen spaanders en een beetje welwillendheid over en weer is in ieders belang.

Groet,

Niels

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 sep 2011, 16:23

Supergraver schreef:
Dit verhaal plus mijn ervaringen met "de welbekende deskundige van een of andere geologische dienst" die in Hoev... deed alsof hij daar een ieder weg kon sturen, pfff, ben het een beetje zat.
O, dàt verhaal. :D
En wat maakt jou zo zeker dat de geologische dienst uberhaupt op de hoogte was van het gedrag van deze persoon? En wat heeft dat nog met wetenschap te maken?

Een stroman-argument noem ik dat. Je gebruikt een anekdote over iemand die zich niet wetenschappelijk gedraagt en zeer waarschijnlijk uit eigen initiatief dan nog, om de wetenschappelijke wereld te bekritiseren.

Sta me toe dat niet helemaal correct te vinden?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 sep 2011, 16:29

Supergraver schreef:
Laat de heren proffessoren zelf maar eens lekker een kuiltje graven voor hun eigen mosa ipv te lopen afgeven op iemand die in mijn overtuiging niks verkeerd heeft gedaan.
Er zijn daarvoor niet genoeg 'heren professoren' en er zijn niet genoeg middelen. Bovendien wimpel je zo je eigen verantwoordelijkheid af als amateur.

Tenslotte, als je een fossiel opgraaft (uit zijn geologische context haalt) ben JIJ het die rechtstreeks verantwoordelijk bent voor het informatieverlies dat hier mogelijk mee gepaard gaat. Dit is iets waar je best toch wel even bij stil staat.
Als dat je geen moer kan schelen, prima, geen probleem, even goede vrienden, maar kom daar dan ook gewoon eerlijk voor uit.

something (TH Huxley)

Supergraver
Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Supergraver » 07 sep 2011, 17:05

Frederik schreef:
Supergraver schreef:
Dit verhaal plus mijn ervaringen met "de welbekende deskundige van een of andere geologische dienst" die in Hoev... deed alsof hij daar een ieder weg kon sturen, pfff, ben het een beetje zat.
O, dàt verhaal. :D
En wat maakt jou zo zeker dat de geologische dienst uberhaupt op de hoogte was van het gedrag van deze persoon? En wat heeft dat nog met wetenschap te maken?

Een stroman-argument noem ik dat. Je gebruikt een anekdote over iemand die zich niet wetenschappelijk gedraagt en zeer waarschijnlijk uit eigen initiatief dan nog, om de wetenschappelijke wereld te bekritiseren.

Sta me toe dat niet helemaal correct te vinden?
Waarom, moest ik dit dan zo nodig stilhouden? Waarom moest ik het dan laten rusten?
Vallen Mike en Plikona dan wel onder deze noemer? Moeten zij zich dan WEL aan dezelfde regels houden als de amateur?
Wil je hier ook voorbeelden van?

Martijn

Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Lugo » 07 sep 2011, 17:17

Definitie ( bron = Wikipedia):Paleontologie is de WETENSCHAP, die de ontwikkeling van het leven op onze planeet in het geologische verleden, gebaseerd op alle fossiele resten of sporen van organismen bestudeert"
Deze definitie betekent volgens mij, dat iedere vinder (beroeps of amateur) van wetenschappelijk belangrijke fossiele resten, zich verplicht moet voelen om het maximaal mogelijke te doen om de informatie, gebonden aan deze vondst, veilig te stellen en beschikbaar te maken voor verder wetenschappelijk onderzoek.
Dit betekent bijna automatisch dat in zulke gevallen degelijk opgeleide beroeps-paleontologen zullen ingeschakeld worden, die kunnen garant kunnen staan voor het behoud en de studie van alle informatie, die samenhangt met het gevonden fossiel.

Misschien missen de beroeps-paleontologen, die dit forum bezoeken,( waarop eerder al gealludeerd door Frederik),een kans om de amateur-paleontologen van dit forum tot dit inzicht te brengen in een positieve sfeer van samenwerking, communicatie en kennisoverdracht.

mvg

Luc

[Bewerkt door Lugo op 07-09-2011 om 16:22 NL]

Panta rhei

Heraclites

Supergraver
Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Supergraver » 07 sep 2011, 17:17

Frederik schreef:
Supergraver schreef:
Er zijn daarvoor niet genoeg 'heren professoren' en er zijn niet genoeg middelen. Bovendien wimpel je zo je eigen verantwoordelijkheid af als amateur.
Das dan even jammer voor de "heren professoren"! Raar dat de amateur daar dan wel de middelen voor heeft, naast zijn normale baan en naast zijn familie.
Raar dat de "heren professoren" alles op een dienblaaje gereserveerd willen hebben, en als dat dan even niet zo is als ze verwacht hadden met een mondje kommentaar klaar staan.
Frederik schreef:

Tenslotte, als je een fossiel opgraaft (uit zijn geologische context haalt) ben JIJ het die rechtstreeks verantwoordelijk bent voor het informatieverlies dat hier mogelijk mee gepaard gaat. Dit is iets waar je best toch wel even bij stil staat.
Als dat je geen moer kan schelen, prima, geen probleem, even goede vrienden, maar kom daar dan ook gewoon eerlijk voor uit.
Lekker zwart-wit noem ik dat! Dus je wilt dat Arno zich er maar bij neer moet leggen en zeggen dat het hem allemaal geen moer kan schelen, dat hij eigenlijk maar uit is op eigengewinst? Of doel je misschien op mijn persoontje? Hahaha, ja tja als ik meerdere weken heb staan zwoegen om een fossiel vrij te krijgen, daarbij geen hulp krijg van "de heren professoren", en daarna nog verwijten toegeworpen krijg, tja dan moet je niet verwachten dat je iets van mij kan krijgen.

Gelukkig heb ik betere ervaring met een aantal Duitse professoren, maar ja dat zullen ook wel uitzonderingen zijn. Of zie ik het nu ook een beetje zwart-wit?

Martijn

[Bewerkt door Frederik op 07-09-2011 om 16:34 NL]

[Bewerkt door Frederik op 07-09-2011 om 16:50 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 07 sep 2011, 17:22

Lugo schreef:
Definitie ( bron = Wikipedia):Paleontologie is de WETENSCHAP, die de ontwikkeling van het leven op onze planeet in het geologische verleden, gebaseerd op alle fossiele resten of sporen van organismen bestudeert"
Deze definitie betekent volgens mij, dat iedere vinder (beroeps of amateur) van wetenschappelijk belangrijke fossiele resten, zich verplicht moet voelen om het maximaal mogelijke te doen om de informatie, gebonden aan deze vondst, veilig te stellen en beschikbaar te maken voor verder wetenschappelijk onderzoek.
Dit betekent bijna automatisch dat in zulke gevallen degelijk opgeleide beroeps-paleontologen zullen ingeschakeld worden, die kunnen garant kunnen staan voor het behoud en de studie van alle informatie, die samenhangt met het gevonden fossiel.

Misschien missen de beroeps-paleontologen, die dit forum bezoeken,( waarop eerder al gealludeerd door Frederik),een kans om de amateur-paleontologen van dit forum tot dit inzicht te brengen in een positieve sfeer van samenwerking, communicatie en kennisoverdracht.

mvg

Luc
Tja ik denk dat ze idd hun kans missen, door elke keer maar af te geven op die mensen die het allemaal wel goed bedoelen.
Ik was tot voor kort nog helemaal met je eens, maar nu doet het me weinig.
Ik verzamel, ik ruil en deel fossielen/fossielen info met de mensen die het in mijn ogen verdienen.

Mvg

Martijn

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time
Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Ahuijsmans » 07 sep 2011, 17:25

Nou, ik merk dat sinds ik hier niet meer post het ook weinig verandert is. Blij dat de mensen hier elkaar zoveel gunnen..
Hierom ben ik meer en meer te vinden op een ander forum, een forum waarin de wetenschappers samenwerken met de amateurs en elkaar de vondsten echt gunnen. Heerlijk is dat, beide kampen die genieten van elkaars vondsten.. can't we all just get along..
Heb er net een stuk van een amateur zitten lezen over een gedane vondst van hem. Hij heeft nu het fossiel officieel beschreven, een naam gegeven. Waar hadden we wetenschappers ook weer voor?

Moet ook denken aan het begin van het boek van Anne Schulp, die begint met een dankwoord richting de volgens haar drijvende kracht achter het geheel, de verzamelaars, de amateurs... jazeker wetenschappers, lees de intro maar, ik weet het haast zeker maar daar dankt een wetenschappers ons voor het vele werk dat we doen. Zonder ons konden zij niet bestaan....

Wellicht nodeloos te zeggen maar ik ben het roerend met supergraver/arno etc eens.
Wetenschappers krijgen bij mij helemaal niets.
Vertrouwen moet groeien, als ik zie dat wetenschappers goed omgaan met mijn vol passie gevonden fossiel dan prima. Maar het hooghartige, koude, gevoelloze dat deze mensen naar mij uitstralen. Met alleen begrip voor zichzelf... ik word er niet goed van.
Ik heb in mijn korte tijd zoveel negatieve dingen gehoord en gezien over deze wetenschappers dat ik er niet aan denk ook maar 1 vondst af te staan.

Arno, topvondsten joh! Ik zou willen dat ik ooit ook maar een tiende heb van wat jij hebt...niet alleen de vondsten maar ook overduidelijk de passie in wat je doet!! GA ZO DOOR!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Supergraver

Bericht door Supergraver » 07 sep 2011, 17:30

ahuijsmans schreef:
Nou, ik merk dat sinds ik hier niet meer post het ook weinig verandert is. Blij dat de mensen hier elkaar zoveel gunnen..
Hierom ben ik meer en meer te vinden op een ander forum, een forum waarin de wetenschappers samenwerken met de amateurs en elkaar de vondsten echt gunnen. Heerlijk is dat, beide kampen die genieten van elkaars vondsten.. can't we all just get along..
Heb er net een stuk van een amateur zitten lezen over een gedane vondst van hem. Hij heeft nu het fossiel officieel beschreven, een naam gegeven. Waar hadden we wetenschappers ook weer voor?

Moet ook denken aan het begin van het boek van Anne Schulp, die begint met een dankwoord richting de volgens haar drijvende kracht achter het geheel, de verzamelaars, de amateurs... jazeker wetenschappers, lees de intro maar, ik weet het haast zeker maar daar dankt een wetenschappers ons voor het vele werk dat we doen. Zonder ons konden zij niet bestaan....

Wellicht nodeloos te zeggen maar ik ben het roerend met supergraver/arno etc eens.
Vertrouwen moet groeien, als ik zie dat wetenschappers goed omgaan met mijn vol passie gevonden fossiel dan prima. Maar het hooghartige, koude, gevoelloze dat deze mensen naar mij uitstralen. Met alleen begrip voor zichzelf... ik word er niet goed van.
Ik heb in mijn korte tijd zoveel negatieve dingen gehoord en gezien over deze wetenschappers dat ik er niet aan denk ook maar 1 vondst af te staan.

Arno, topvondsten joh! Ik zou willen dat ik ooit ook maar een tiende heb van wat jij hebt...niet alleen de vondsten maar ook overduidelijk de passie in wat je doet!! GA ZO DOOR!
Heerlijk!

Frederik
Administrator
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Frederik » 07 sep 2011, 17:48

Supergraver schreef:
Waarom, moest ik dit dan zo nodig stilhouden? Waarom moest ik het dan laten rusten?
Ik volg je niet meer.
Supergraver schreef:
Lekker zwart-wit noem ik dat! Dus je wilt dat Arno zich er maar bij neer moet leggen en zeggen dat het hem allemaal geen moer kan schelen, dat hij eigenlijk maar uit is op eigengewinst? Of doel je misschien op mijn persoontje?
Nee Martijn, ik doel op [/u]iedereen[/u] die iets opgraaft, niet specifiek op jou of op Arno. En natuurlijk is er tussen iemand die enkel gedreven is door wetenschap en iemand die hier niet door is gemotiveerd een heel spectrum. Je neemt alles wel erg persoonlijk op. Je posts laten zich een beetje lezen als je avatar. :D
Ahuijsmans schreef:
Het feit dat hij publiceert maakt van hem een wetenschapper. Het gaat 'm niet om door wie je betaald wordt, maar of je publiceert.
En dan schrijf je dit:
Ahuijsmans schreef:
Moet ook denken aan het begin van het boek van Anne Schulp, die begint met een dankwoord richting de volgens haar drijvende kracht achter het geheel, de verzamelaars, de amateurs
Ahuijsmans schreef:
En Anne Schulp is een.... wetenschapper.

Als je dit topic doorneemt lees je een aantal zeer positieve verhalen uit eerste hand over de samenwerking tussen amateurs en professionele wetenschappers.
Een aantal negatieve zaken ook. Opmerkelijk is dat de meest negatieve verhalen louter speculatief zijn. Stemmingmakerij bijna. Ik bedoel maar: kapotte holotypes publiceren omdat er een zwarte markt van gave stukken zou georganiseerd worden? Ik val van m'n stoel als ik zoiets lees (zowel van het lachen als van het huilen maar vooral toch dat laatste)

PS: Anne is naast wetenschapper ook voltijds een man :D
PPS: @Martijn,
Graag correct quoten aub, ik moet de ene na de andere post van je aanpassen.

something (TH Huxley)

Gesloten