i.escheri of c.hastalis ????????
i.escheri of c.hastalis ????????
ik heb julie hulp nodig ik zou niet weten of het nu een i.escheri of c.hastalis is
hoop dat julie het wel weten
ik denk van wel want hij heeft karteling
mvg wesley
- sharkteethrene
Antw: i.escheri of c.hastalis ????????

Ola Wesley,
Het betreft hier een juvenaile "broad" vorm van Cosmopolitodus hastalis.
Waarbij zichtbaar de eerste aanzet/verandering aanwezig is om vervolgens verder te evolueren naar zijnde Carcharodon carcharias.
Bijgevoegd foto's van soortgelijke gedane vondsten.
Men zou dus kunnen spreken van een "transitional" ofwel een Carcharodon sp.
(ieder zijn keuze)
Dit fenomeen treft men vaker aan bij tanden uit het laat Mioceen/vroeg Plioceen.
TOEVOEGING:
Dit fenomeen staat beschreven alszijnde een Pacific gebeuren,en dus niet Atlantic!
Het bovenvermelde is dus enkel mijn persoonlijke bevinding,dit voor de heren sceptici!
Al heb ik deze wel getoetst bij de heren "profs"

Groetjes,
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
- Jordy_van_Boxtel
Hey Rene,
Bedankt voor jou antwoord, we waren het er niet over uit ik dacht dat het een Hastalis was maar Wesley dacht dat het een Escheri was. Wel grappig dat het dan toch iets heel anders blijkt te zijn. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, is dit een zeldzame vondst?
gr, Jordy
[Bewerkt door Jordy_van_Boxtel op 10-09-2011 om 20:29 NL]
Bedankt voor jou antwoord, we waren het er niet over uit ik dacht dat het een Hastalis was maar Wesley dacht dat het een Escheri was. Wel grappig dat het dan toch iets heel anders blijkt te zijn. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, is dit een zeldzame vondst?
gr, Jordy
[Bewerkt door Jordy_van_Boxtel op 10-09-2011 om 20:29 NL]
- sharkteethrene
Ola Jordy,
Dit is inderdaad een niet veel voorkomende vondst,zelf heb ik er een flink aantal.
Maar deze zijn verzameld over meer dan een decennia,dit met zeer velen zoekuren!
De reden dat ze niet veel aangetroffen worden komt omdat deze "vorm" enkel in een specifieke afzettingen/periode voorkomt,
welke niet dik bezaait is!
Goed dat jullie deze tand niet simpelweg in een bakje hebben gedaan onder de noemer
C. hastalis of I. escheri om er verder niet meer na om te kijken.
Zo blijkt maar weer eens altemeer
"de jeugd heeft de toekomst"
Goed bezig mannen!!
Groetjes,
Rene
Dit is inderdaad een niet veel voorkomende vondst,zelf heb ik er een flink aantal.
Maar deze zijn verzameld over meer dan een decennia,dit met zeer velen zoekuren!
De reden dat ze niet veel aangetroffen worden komt omdat deze "vorm" enkel in een specifieke afzettingen/periode voorkomt,
welke niet dik bezaait is!
Goed dat jullie deze tand niet simpelweg in een bakje hebben gedaan onder de noemer
C. hastalis of I. escheri om er verder niet meer na om te kijken.
Zo blijkt maar weer eens altemeer
"de jeugd heeft de toekomst"
Goed bezig mannen!!
Groetjes,
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
ola rene
bedankt voor de determinatie.
ik ben er heel blij mee.
hij krijgt een mooi plaatsje dussen de rest.
mvg wesley
bedankt voor de determinatie.
ik ben er heel blij mee.
hij krijgt een mooi plaatsje dussen de rest.
mvg wesley