t Rooth
-
t Rooth
Hallo
Weet iemand de situatie in groeve t Rooth.
En hoe toegankelijk de groeve is.
Alvast bedankt
Weet iemand de situatie in groeve t Rooth.
En hoe toegankelijk de groeve is.
Alvast bedankt
Antw: t Rooth
Hallo
Ik ben er een paar weken geleden nog geweest. De groeve is tot het eind van oktober elke zaterdag van 9-16 uur geopend en je hoeft alleen maar een hantekeningentje te zetten als je naar binnen wil. Verder kan je er gewoon de hele zaterdag zoeken. Er zijn in de namiddag ook mensen van de Ned. Geologische Vereniging afd. Limburg aanwezig op uitleg te geven en eventueel je gevonden fossiel te detamineren. Ik ga er 15 oktober weer heen. Voor zover ik weet is het de makkelijk toegankelijkste groeve van Nederland. Zeker de moeite waard.
groeten
Ivo
Ik ben er een paar weken geleden nog geweest. De groeve is tot het eind van oktober elke zaterdag van 9-16 uur geopend en je hoeft alleen maar een hantekeningentje te zetten als je naar binnen wil. Verder kan je er gewoon de hele zaterdag zoeken. Er zijn in de namiddag ook mensen van de Ned. Geologische Vereniging afd. Limburg aanwezig op uitleg te geven en eventueel je gevonden fossiel te detamineren. Ik ga er 15 oktober weer heen. Voor zover ik weet is het de makkelijk toegankelijkste groeve van Nederland. Zeker de moeite waard.
groeten
Ivo
-
Hallo
Ik had nog een vraag over de fossielen in de groeve t Rooth. Weet iemand welke fossielen je allemaal kan vinden in de groeve? En ook ongeveer de vind frequentie? Ik weet dat het aantal fossielen per keer verschilt. Wat zijn bijvoorbeeld zeldzame maar daardoor hele mooie vondsten?
Groeten
Ivo
Ik had nog een vraag over de fossielen in de groeve t Rooth. Weet iemand welke fossielen je allemaal kan vinden in de groeve? En ook ongeveer de vind frequentie? Ik weet dat het aantal fossielen per keer verschilt. Wat zijn bijvoorbeeld zeldzame maar daardoor hele mooie vondsten?
Groeten
Ivo
wat je allemaal kan vinden is denk ik een beetje veel om op te noemen...
frequentie is te afhankelijk van waar er gewerkt of waar er gezocht wordt.
korte (door de bocht) samenvatting
belemnieten
krabbenscharen, best vaak gevonden, mits op de goede laag. Een krabbenschild... dat is toch een stukkie zeldzamer
zeeegels... in meerdere soorten en maten regulair het minst frequent schat ik zo in
verschillende soorten haaien tanden.
Toch altijd een gewild objectje uit de mergelgroeve
zee reptielen, mosasaurus schildpadden... frequentie erg weinig
schelpjes
visresten
zeelelies, zeesterren, slangsterren, frequentie laag en vaak alleen fragmenten en dan nog alleen als je weet waar je moet zitten (ik heb in 15-20jaar nog nooit iets noemenswaardigs van gevonden)
etc
dit KAN allemaal gevonden worden.
Maar ga er niet vanuit dat je het allemaal gaat vinden.
In het verleden heb ik weekenden in het limburgse krijt vertoeft, soms had je een goeie dag. verschillende egels, schaartjes tandjes en met een beetje geluk iets bijzonders.
soms na 2 dagen 1 tandje
[Bewerkt door ivok op 07-10-2011 om 16:53 NL]
frequentie is te afhankelijk van waar er gewerkt of waar er gezocht wordt.
korte (door de bocht) samenvatting
belemnieten
krabbenscharen, best vaak gevonden, mits op de goede laag. Een krabbenschild... dat is toch een stukkie zeldzamer
zeeegels... in meerdere soorten en maten regulair het minst frequent schat ik zo in
verschillende soorten haaien tanden.
Toch altijd een gewild objectje uit de mergelgroeve
zee reptielen, mosasaurus schildpadden... frequentie erg weinig
schelpjes
visresten
zeelelies, zeesterren, slangsterren, frequentie laag en vaak alleen fragmenten en dan nog alleen als je weet waar je moet zitten (ik heb in 15-20jaar nog nooit iets noemenswaardigs van gevonden)
etc
dit KAN allemaal gevonden worden.
Maar ga er niet vanuit dat je het allemaal gaat vinden.
In het verleden heb ik weekenden in het limburgse krijt vertoeft, soms had je een goeie dag. verschillende egels, schaartjes tandjes en met een beetje geluk iets bijzonders.
soms na 2 dagen 1 tandje
[Bewerkt door ivok op 07-10-2011 om 16:53 NL]
oeps...
Oke
Bedankt voor je reactie. Weet je ook nog andere vindplaatsen in Limburg, waar je niet voor mee op een excursie ofzo hoeft maar die gewoon altijd toegankelijk zijn? Ik heb bijvoorbeeld wel eens op de akkers van beutenaken en pesaken gezocht naar belemnieten en na een uurtje of wat hadden we er dan een stuk of 20 maar alleen belemnieten wordt op een gegeven moment ook een beetje eentonig. Ik heb ook wel eens gehoord van zoeken in holle wegen. Kan ja daar echt alleen maar belemnieten vinden? Zijn er nog meer plekken?
groeten
Ivo
[Bewerkt door Silvan op 07-10-2011 om 22:38 NL]
Bedankt voor je reactie. Weet je ook nog andere vindplaatsen in Limburg, waar je niet voor mee op een excursie ofzo hoeft maar die gewoon altijd toegankelijk zijn? Ik heb bijvoorbeeld wel eens op de akkers van beutenaken en pesaken gezocht naar belemnieten en na een uurtje of wat hadden we er dan een stuk of 20 maar alleen belemnieten wordt op een gegeven moment ook een beetje eentonig. Ik heb ook wel eens gehoord van zoeken in holle wegen. Kan ja daar echt alleen maar belemnieten vinden? Zijn er nog meer plekken?
groeten
Ivo
[Bewerkt door Silvan op 07-10-2011 om 22:38 NL]
-
ik ben er 7 weken geleden geweest toen zaten ze in het kalhsteen van nekkum daar zitten ze ongeveeer om de 7 weken in dus da is dus volgende week
mike van venrooij
Silvan,
Wel gelezen dat die holle wegen beschermd zijn, dus daar kan je niet in graven.
Duys
Wel gelezen dat die holle wegen beschermd zijn, dus daar kan je niet in graven.
Duys
Oke nou dat geeft hoop voor de groeve t Rooth! En de laatste keer toen ik in limburg was zag ik ook iemand in een holleweg hakken en toen ik vroeg waar hij naar zocht zei hij belemniet. Maar dan was hij dus in overtreden. Maar is alles in limburg dan beschermd? De holle wegen, de oude kleine groeves. Dat maakt het wel moeilijk maarja het is niet anders.
Groeten
Ivo
Groeten
Ivo