Stammen vogels van dino\'s

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
erwin
Antw: Stammen vogels van dino\'s

Bericht door erwin » 10 jun 2004, 21:14

Natuurlijk hebben ze ergens dezelfde voorouder. Ze behoren niet voor niets allemaal tot de archosauria, en ik denk zelf inderdaad dat de structuren bij perosauria qua origine dichter bij protoveren dan bij haren ligt. Al was het alleen al omdat Dinosauria en Pterosauria veel dichter bij elkaar liggen dan zoogdieren. Er wordt naar mijn idee een te grote nadruk op veren gezet. Mijn punt is eigenlijk, veren maakt nog geen vogel. Waar in het cladogram je dat punt moet zetten is tot op heden nog niet bekend. Ze zetten het wel vlak voor compsognatus en verwanten omdat men daar de fossiele bewijzen voor heeft maar voor het hetzelfde geld moet je nog een paar knopen naar beneden. Mischien wel verder dan dinosauria, immers pterosauria had ook veer/haar achtige structuren??? Als je veren gelijk steld aan \"vogelschap\" dan moeten heel wat dinosaurussen van de dinolijst worden geschrapt (terwijl ze volledig aan de dinosaurus criteria voldoen), en wellicht moet pterosaururia ook tot de vogels worden gerekend. Dat is natuurlijk waanzin. Ik vind dat krampachtig vasthouden aan het lineaus systeem door in eilandjes te denken. Als je veren zou schrappen als criteria, dan heb je nog steeds 71 andere morphologische eigenschappen die je moet verantwoorden. Hoe zouden jullie anatomisch een dier schetsen, zodat het zowel nog een basale dinosaurus als een basale vogel kan worden?

Als je loopt over de kaloot
dan word je altijd beloond
is het een schelp of een tand
er ligt altijd wat in de mand

erwin

Bericht door erwin » 11 jun 2004, 13:04

Mmmh, interessant. Prolacertiformes missen echter wel een antorbitaal venster. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ze nog wel tot de Archosauromorpha gerekend worden en niet meer tot de Archosauria zelf. Ik zelf voel toch meer voor de ornithodira versie. Zoals die opgesteld is door Gauthier, Benton en Clark, Parisch en Sereno. Maar die analyses stammen uit 1993. Als er nieuwe inzichten zijn dan zijn die aan mij voorbij gegaan. Maar eerlijk toegegeven, ik zit hier niet zo in thuis als het dino-vogeldebat. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het minder interessant is :-)

Als je loopt over de kaloot
dan word je altijd beloond
is het een schelp of een tand
er ligt altijd wat in de mand

Avarus

Bericht door Avarus » 21 jun 2004, 16:45

Je kan het vergelijken met een Ichtyosaurus en een dolfijn. Ze lijken erg op elkaar, maar hebben niet dezelfde voorouders

Carpe diem, enim vita post morte est...

Gesloten