rugvin haai?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
bonte mantel
Antw: rugvin haai?

Bericht door bonte mantel » 17 okt 2011, 20:39

de materie , is juist het zelfde als een wervel of kaakbeen van bruinvis even hard ,de 2 ronden gaten lopen wel van breed naar een punt maar zijn niet aan elkaar verbonden mvg clint

bonte mantel

Bericht door bonte mantel » 17 okt 2011, 20:42

Beste strandjutter, dit bericht verpest mijn topick niet hoor, ik ben al blij dat alle forumleden helpen zoeken wat dit stuk is ,mvg clint

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times

Bericht door Smaug » 17 okt 2011, 21:27

Okay, naar aanleiding van Plikona's aanwijzing een beetje gegoogeld en inderdaad de marlijn komt wel heel dicht in de buurt. Foto van een paar wervels: http://www.flickr.com/photos/setatum/4415141855/ en het skelet: http://www.flickr.com/photos/ideonexus/2288981860/
De wervels van een zwaardvis hebben niet van die extreem afgeplatte doornuitsteeksels: http://picasaweb.google.com/lh/photo/ks ... 7FwIpSs2dA

Case solved?

Ps @strandjutters, dat kan de beste overkomen ;)

[Bewerkt door Smaug op 17-10-2011 om 20:30 NL]

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Peter F.

Bericht door Peter F. » 17 okt 2011, 21:53

@ Plikona: Ik heb er veel waardering voor dat je het nog steeds kunt opbrengen om iets inhoudelijks toe te voegen aan het forum. Keep on going zou ik zeggen...

De wervel is m.i. inderdaad van een zwaardvis/marlijn-achtige. Ik heb er zelf verschillende uit het Neigeen van de oostelijke USA en ze kunnen behoorlijk groot worden.

Met al die die haaientandenkenners hier verbaast het me dat nog niemand iets in die richting geopperd heeft. Dit soort wervels staat namelijk ook (afgebeeld) op de heilige elasmo.com site (klik op Lee Creek, dan Teleosts en dan naar beneden scrollen, dan kom je hem venzelf tegen.

Over de andere "determinatiepogingen" zeg ik maar beter niets. Dit is m.i. toch een duidelijk voorbeeld van een beenviswervel...

Is trouwens bekend waar deze wervel gevonden is? ook al is ie recent, als hij uit Nederland komt vind ik het toch wel een leuke vondst!

Groeten,
Peter

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 17 okt 2011, 22:24

Marlijn... schitterend. Ik had tonijn en dergelijke afgetoetst maar had niet aan deze vissen gedacht.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

bonte mantel

Bericht door bonte mantel » 17 okt 2011, 23:58

Beste Peter ik weet niet waar hij gevonden is , het was tussen een zeer oude schelpenverzameling van de jaren 1957
mvg clint

bonte mantel

Bericht door bonte mantel » 18 okt 2011, 00:09

Afbeelding

Afbeelding

Wat Ik wel zie op de afbeelding dat Peter zegt , dat er slechts 1 zoan holte is en hier 2bij de mijne , of is dit een andere wervel nog ? mvg

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 18 okt 2011, 00:15

Ik zie op beide foto's twee holtes. Je pijl op de onderste foto staat te hoog getekend. Je kan beide foto's eigenlijk zo op elkaar leggen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

bonte mantel

Bericht door bonte mantel » 19 okt 2011, 11:44

Beste , allemaal vriendelijk bedankt om te helpen determineren mvg clint

Gesloten