Fossielen vandalisme.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Fossielen vandalisme.
Het verhaal spreekt wel zo'n beetje voor zich:
Site of Special Scientific Interest (SSSI) op het eilandje Skye in Schotland is met breekijzers te lijf gegaan.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-h ... s-15789553
Site of Special Scientific Interest (SSSI) op het eilandje Skye in Schotland is met breekijzers te lijf gegaan.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-h ... s-15789553
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
Antw: Fossielen vandalisme.
hmm als ik het goed lees is er gewoon iemand op zoek gegaan naar fossielen en nu klagen ze een beetje over hoe ze het gedaan hebben.
Ze hebben geen idee wat ze hebben meegenomen en in principe is fossielen verzamelen er gewoon legaal....
Snap niet helemaal wat de ophef is?
De man claimt zelfs dat het beter is om fossielen mee te nemen dan ze te laten verweren door weer en wind..
Ze hebben geen idee wat ze hebben meegenomen en in principe is fossielen verzamelen er gewoon legaal....
De man claimt zelfs dat het beter is om fossielen mee te nemen dan ze te laten verweren door weer en wind..
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Volgens mij gaat het hier om hakken in de klifkust; illegaal en niet zo slim ivm de veiligheid. Lijkt er op of iemand op eigen hooutje iets moois uit de kliffen heeft gehakt, plesiosaurus oid. Kan mij de frustratie wel voorstellen.
Groet,
Niels
Niels
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Ik weet natuurlijk niet op wat voor een schaal is huisgehouden maar ik gebruik ook wel eens een breekijzer. Al is het maar om in de poeltjes te zoeken. Dat scheelt weer koude handjes. En of ik nu een stuk openbreek met de geologenhamer of met een breekijzer dat maakt niet uit. Ik denk dat schaal waar op het gebeurd is gewoon veel groter is.
Groet Walter
Ik weet natuurlijk niet op wat voor een schaal is huisgehouden maar ik gebruik ook wel eens een breekijzer. Al is het maar om in de poeltjes te zoeken. Dat scheelt weer koude handjes. En of ik nu een stuk openbreek met de geologenhamer of met een breekijzer dat maakt niet uit. Ik denk dat schaal waar op het gebeurd is gewoon veel groter is.
Groet Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Antw: Antw: Fossielen vandalisme.
alles gelezen ???ahuijsmans schreef:
hmm als ik het goed lees is er gewoon iemand op zoek gegaan naar fossielen en nu klagen ze een beetje over hoe ze het gedaan hebben.
grtn,mike
- kalootklooier
- Contacteer:
Hoi,
"However, speeding up the process by large scale rock removal as in this alarming case is irresponsible and illegal, and also potentially dangerous to people as the cliff faces are undermined and destabilised."
Het gaat hier volgens mij echt om de schaal waar op het is gebeurd. We hebben allemaal wel eens wat uit de klif gehaald als je wat ziet zitten. De 'large scale' waar op het is gebeurd is hetgene waar de ophef over is begonnen.
Groet Walter
"However, speeding up the process by large scale rock removal as in this alarming case is irresponsible and illegal, and also potentially dangerous to people as the cliff faces are undermined and destabilised."
Het gaat hier volgens mij echt om de schaal waar op het is gebeurd. We hebben allemaal wel eens wat uit de klif gehaald als je wat ziet zitten. De 'large scale' waar op het is gebeurd is hetgene waar de ophef over is begonnen.
Groet Walter
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
De belangrijkste punten hier zijn waarschijlijk:
1. Het gaat hier om een site of special scientific interest http://www.sears.scotland.gov.uk/ViewService.aspx?id=22 ik weet niet wat de exacte wetgeving hieromtrent is maar ik geloof dat het erom gaat dat je bij het fossielen zoeken o.a. niet in het vaste gesteente mag hakken en slechts losliggend materiaal mag verzamelen. Wat iig niet mag;
2. TONNEN aan materiaal verwijderen met een breekijzer. Daarbij zochten ze blijkbaar niet naar het leuke en vaak interessantere kleine materiaal (zie foto) maar puur naar het grote en goed verkopende. Ogenschijnlijk is de sSchotse politie iets of iemand op het spoor want;
3. De Herald (scotland laat weten dat de Schotse politie o.a. Ebay onderzoeken. http://www.heraldscotland.com/news/home ... -1.1135805
1. Het gaat hier om een site of special scientific interest http://www.sears.scotland.gov.uk/ViewService.aspx?id=22 ik weet niet wat de exacte wetgeving hieromtrent is maar ik geloof dat het erom gaat dat je bij het fossielen zoeken o.a. niet in het vaste gesteente mag hakken en slechts losliggend materiaal mag verzamelen. Wat iig niet mag;
2. TONNEN aan materiaal verwijderen met een breekijzer. Daarbij zochten ze blijkbaar niet naar het leuke en vaak interessantere kleine materiaal (zie foto) maar puur naar het grote en goed verkopende. Ogenschijnlijk is de sSchotse politie iets of iemand op het spoor want;
3. De Herald (scotland laat weten dat de Schotse politie o.a. Ebay onderzoeken. http://www.heraldscotland.com/news/home ... -1.1135805
My armour is like tenfold shields, my teeth are
breath death!
breath death!
- kalootklooier
- Contacteer:
Tonnen materiaal is ook wel erg overdreven. en inderdaad als ik de foto zie zijn ze niet uit op het verzamelen van wat fossieltjes. Maar waarschijnlijk zochten ze wat waardevollers.
Groet Walter
Groet Walter
Antw: Antw: Fossielen vandalisme.
Het gaat hier om een door reglementen beschermde, kwetsbare en zeer interessante vindplaats die gewoon is geplunderd. Dat fossielen zoeken in GB nog legaal is betekent niet dat je kliffen aan gort mag hakken. Willen we het legaal houden moeten we niet zo nuchter doen over dit soort praktijken. Ik heb erg veel moeite met reacties als deze op een forum dat door veel (beginnende) fossielenzoekers gelezen wordt. Als dit de standaard is en uit reacties blijkt dat dit normaal gevonden wordt zijn we verkeerd bezig.ahuijsmans schreef:
Dat op een SSSI het zoeken gedoogd wordt is te waarderen en als enkelen voor eigen gewin dit soort plekken gaat plunderen blijft er voor ons verzamelaars niets meer over. Daat mogen we niet zo laconiek over doen als we niet willen dat het fossielen zoeken overal aan banden gelegd gaat worden.
En wat betreft de reactie over een breekijzer gebruiken bij het zoeken in poeltjes, de flora en fauna van deze rockpools is een studie op zich. Dit hoeft echter niet met een breekijzer bestudeerd te worden. Deze mini ecosysteempjes zijn bijzonder en dienen met rust gelaten te worden.
Groeten Marjolein
- Everhardus
Iedereen die wel eens op een dergelijke vindplaats is geweest zou zich toch minimaal moeten realiseren dat het bloedlink is om in die kliffen te hakken. Volkomen belachelijk, zeker ook gezien wat men doodleuk laat liggen......voer voor diegenen die voor een verbod op bepaalde plekken zijn.....Marcel