Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 26 dec 2011, 15:48

Afbeelding

Hallo Stijnboy,ik heb een foto gemaakt uit het boek van R.Marquet.Het kijkt op een copie van die van jou,zelfde locatie zelfde zanden.Ik denk dat je juist zit.Ik had deze morgen een afspraak met Colin en Marijke op het strand,we hebben beide plaatsen waar ik zoek bezocht,ik had er 58 vandaag,en ik denk zij samen ook zoiets,ze waren best tevreden want ze hadden gisteren in Cadzand maar ééntje,ook heel wat mooie schelpen hebben we gevonden.Toen ik naar huis ging zijn zij nog verder blijven zoeken ,ben eens benieuwd wat ze nog bijgevonden hebben.GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 dec 2011, 16:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,ik heb terug ééntje gevonden vandaag met max 20 windingen,volwassan exemplaar,6 mm Br -4,5 mm Hoog;Een kleintje dus net zoals de andere die ik al heb met deze structuur.Een rare vraag misschien,maar hoe kunnen we nu precies weten wat het is,hoe gaat zoiets in zijn werk als het zou gaan om een nieuwe soort voor onze kust,of is dit voor de wetenschap totaal niet belangrijk,moet ik ze opsturen naar ergens??Zie ik ze dan nog terug?,GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 dec 2011, 17:44

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,bij deze Trivia die ik vandaag vond lopen de windingen niet door op de rug,ze staan ook niet recht over elkaar.De halve windingen lijken te eindigen met een bolletje of ronding.Ik heb er maar één in mijn verzameling met dit soort lijn op de rug,Misschien een afwijking,misschien ook niet ??GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 26 dec 2011, 23:26

Hoi,

Dat kleintje is een Trivia coccinelloides parvula. Deze soort meet +/-8cm breed, maar kan iets kleiner of groter zijn. Door bv te leven in een koude periode met weinig voedingsstoffen kan een dier minder snel groeien. Ik zie het ook bij mijn insecten(heb div soorten wandelende takken, blaadjes en bidsprikhanen). Die grote is de S. testudinella. Midden op de rug is het schelpje uitgesleten.

Probeer eens Het natuurhistorische museum van Belgie met de op 3 na grootste collectie schelpen van de wereld. Misschien kom je hier verder?

Museum voor Natuurwetenschappen
Vautierstraat 29
B-1000 Brussel
(dichtbij de Europese wijk)
GPS-coördinaten: N: 50°50.189'- E: 004°22.576'
Telefoon:
Tel: +32 (0)2 627 42 11

Groetjes Bram

strandjutters
Antw: Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Bericht door strandjutters » 26 dec 2011, 23:37

Brammiej schreef:
Hoi,

Er zijn 5 soorten die ik zeker weet te herkennen bij volwassen exemplaren:

Trivia coccinelloides: breed +/- 14mm, hoog +/- 11mm...29-31 ribben. Dit is een grote, hoge trivia met doorlopende ribben op de rug. vanaf de zijkant gezien vertakken de ribben zich ongeveer halverwege. Plioceen.

Trivia coccinTrivielloides parvula: +/-8mm breed bij 5mm hoog. Ribben zijn dunner en hoger, aantal is gelijk. Onder plioceen.

Trivia arctica: 10mm breed 8mm hoog. Beetje een ronde vorm van bovenop gezien. +/-20 tot 23 afgeplatte ribben en een ongelijke mond. Heeft vertakte ribben, vanaf de middenlijn op de rug. Pleistoceen

Trivia monacha: 10 mm breed en 6 mm hoog. Deze heeft aan beide uiteinden een afgevlakte zijkant. Pleisthoceen.

Sulcotrivia testudinella: 15mm breed en 8 mm hoog. Heeft een onderbreking op de rug met die gelijk staat aan de mondopening. Dit is een grote, wat langergerekte trivia.
Plioceen.

Een onvolwassen trivia heeft een bolletje aan de zijkant, een soort uitsteeksel. Deze verdwijnd bij volgroeing. Dan is ook het aantal ribben duidelijk en kan je een duidelijker beeld krijgen van de soort in handen. Daarnaast zijn er ook trivia's die op nieuwe soorten lijken, subfossiel zijn of zover afgesleten dat determinatie zinloos is.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik ze graag. Ik zal foto's posten van fossiele trivia's, zo snel ik kan ;)

Groetjes Bram

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 dec 2011, 23:50

Hallo Brammiej,ik haal dit even terug,omdat Parvula kleiner is maar even veel windingen heeft dan de Coccinelloides!Deze die ik toon hebben maar max 20 windingen,de schelp kan kleiner zijn door koude en ondervoeding,maar het aantal windingen moet volgens mij dan wel het zelfde zijn bij volwassen Trivia's?Ook heb ik in het boek van R.Marquet het volgende ik citeer: Deze ondersoort verschilt van de voorgaande doordat ze kleiner is en iets zwaardere ribben bezit.Brammiej schreef:Ribben zijn dunner en hoger,aantal is gelijk.Zijn dit geen twee tegenstrijdige berichten,of snap ik het niet helemaal.GR

[Bewerkt door strandjutters op 26-12-2011 om 23:54 NL]

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 27 dec 2011, 09:11

Dunner in de zit dat ze verder van elkaar staan en hoger dat de ribben hoger zijn en de gleuven tussen de ribben dus dieper.

Ik heb even tussen recente gekeken en zag exemplaren T. arctica met 18 tot 24 ribben. Grotere exemplaren hebben meerdere ribben. Ik zal navraag doen of de ribben bij extra grote exemplaren meer worden. Dit zou omgekeerd ook kunnen denk ik.

[Bewerkt door Brammiej op 27-12-2011 om 11:44 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 01 jan 2012, 18:23

Hallo Brammiej,heb je al nieuws van je vriend gekregen ,over de Trivia's dat je hebt opgestuurd? Ik zit nu al over de 1500,Colin en Marijke hebben er ook al 100 gevonden en veel mooie schelpen.GR

strandjutters

Brammiej

Bericht door Brammiej » 01 jan 2012, 19:37

Hoi,

Allereerst de beste wensen!

Ik heb als antwoorden tot dusvceree het volgende:

De gevlekte zijn Trivia arctica of monacha recent, maar doordat ze in klei zitten kleurt deze de schelpen. Omdat die verkleuring niet over de gehele schelp in het zelfde tempo gaat, krijg je dus vlekken.

Daarnaast zijn er tot op heden geen nieuwe soorten ontdekt of beschreven.

Groetjes Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 01 jan 2012, 19:57

Hallo Brammiej,welk woord is dat nu weer (dusvceree) grapje.maar ik ken het niet.De Trivia's van Knokke vind je hellemaal niet in de klei,het is zand dat ze opspuiten,moesten de Trivia's uit de klei komen zouden ze in het mondstuk ook vol klei zitten,maar daar is niets van waar,het betreft alleen zand,ik verwijderd het gewoon met tandenborstel,dit zou niet lukken met klei.GR

strandjutters

Gesloten