Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?
Antw: Knokke-Heist : 3 x Trivia ,?

Hoi, Snel getyped en niet nagelezen

Ik heb een foto toegevoegd van de trivia die jij me toestuurde met de vlekken. Hij is recent, hij glimt. Wat zit er in zijn mond? Ik zeg klei...?
Groetjes Bram
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Brammiej,wat er in de mond zit van deze Trivia die je toont is slip(modder)sommige van die Trivia's vind ik nammelijk volledig in het achterland waar de zee misschien bij zware NW storm één maal in jaren komt,voor de rest komen die laagten alleen onder water bij hevige regen,en vormd er zich slip.Ik heb nu 1650 Trivia's met dit weekend alles samen en de enige met een vaste matrix is van zand(zie foto)ook heb ik al verteld dat ze geen klei opspuiten ,maar zand,als ze met baggeren op klei komen worden de werken stilgelegd,Voor een baggerschip vol klei worden ze niet betaald,deze worden op het stort gevoerd die mijlen in zee ligt.mijn beste vriend(waar ik vaak mee een pintje drink ,was Kapitein op één van die schepen)GR Pascal(En Brammiej,je kijkt een gekregen paard niet in de mond,Grapje)
strandjutters
Hoi,
Ik probeer alleen te achterhalen of het mogelijk is dat de vlekken door omstandigheden als klei of slib ontstaan. Is dat slib van dar waterige gitzwarte materiaal?
Ik probeer alleen te achterhalen of het mogelijk is dat de vlekken door omstandigheden als klei of slib ontstaan. Is dat slib van dar waterige gitzwarte materiaal?
- strandjutters

Hallo Brammiej,ik zou er niets achter zoeken in de richting van klei,dit is toeval dat dit er in zit,soms is dit groenig van de mosresten soms zwart van plantenresten ,uitwerpselen van vogels.Ik heb mijn Trivia's met deze kleurvorm zeker niet op dezelfde plaats gevonden,de ééne komt van km verder dan de andere,de ééne van landinwaarts de ander vanop de waterlijn.ook komen de Monacha's van die plaatsen en deze hebben na het spoelen hun specifieke kleur,roosig met de drie puntjes erop,ook al lagen ze in dit slip.De foto met de Trivia die ik nu toon is dezelfde als van jou ,maar daar zit niets in.GR
strandjutters
Hallo Strandjutters,
je wilt toch niet zeggen dat je klaar bent met het Trivia gebeuren?.
ik hoopte op een soort eindverslag.
recent en oude Trivia's.
Gr.
je wilt toch niet zeggen dat je klaar bent met het Trivia gebeuren?.
ik hoopte op een soort eindverslag.
recent en oude Trivia's.
Gr.
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- strandjutters

Hallo iedereen,hoeveel ik er vind willen jullie waarschijnlijk al lang niet meer weten.Ik zal proberen aan de hand van mijn vondsten,en met wat foto's aan te tonen wat de verschillende soorten zijn,verbeter me als ik fout zit.Ik begin met de Trivia Coccinelloides en Trivia (Sulcotrivia)Testudinella.Beide hebben de zelfde afmeeting 11 mm.Links is hoger dan rechts,is één van de kenmerken,ook zie je een verschil in de mondhoek ,de Testudinella heeft een fijnere lip.De letter X staat bij de 15 de winding,en je ziet al een verschil,De Testudinella heeft meer windingen en was nog jong 38 stuks de Coccinelloides heeft er 30 en is volwassen.Beide komen voor in het Plioceen,Testudinella is een stuk zeldzamer.De coccinelloides heeft doorlopende windingen over de rug,de Testudinella heeft onderbroken windingen,en er zit een groef tegen over de mondhoek.GR
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2012 om 19:11 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2012 om 19:24 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,Nu hebben we de Trivia Monacha versus Testudinella.De mondhoek van een Monacha loopt nogal rechtlijnig.Monacha is volgens mij de best lijkende Trivia op de Testudinella qua vorm,langwerpig en even hoog.Alleen heeft Monacha minder windingen, deze onvolwassen heeft er 27 stuks.Ook lopen de windingen door over de rug,er kan zich een groefje vertonen op de rug ,maar dat is door slijtage van de slak zelf.Ze hebben nammelijk een mantel rondom de schelp.Monacha vind ik zowel fossiel-sub fossiel-en recent.De meeste komen uit het Pleistoceen en Holoceen,volgens mij zijn er geen recente bij van pakweg een paar jaar geleden,ze stammen dan wel af uit de warmere perioden aan onze kust,ik vind er nammelijk van 13-14 mm en die komen hier niet recent meer voor.Ook ben ik zeker dat ze zijn opgespoten.GR
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2012 om 20:33 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,Trivia Monacha recent ,versus,Trivia Monacha Fossiel.Het leuke van deze soort is dat je ze vind uit verschillende perioden,je kunt recent vergelijken met fossiel.Dit is ook de meest voorkomende soort.Recent hebben ze drie vlekjes op de rug.Je vind ze ook in allerlij kleuren,je noemt het maar op Zwart-Blauw-Bruin-Wit-orange-Grijs-en ga zo maar door.Je heb ze ook met twee vlekjes.Je ziet dat de windingen aan de X overeenkomen.GR
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Respect Pascal!
Ik heb erg veel bewondering voor je doorzettings- en observatievermogen en volg je thread met veel plezier.
Nog wel drie opmerkingen:
1. Je schreef : ".......er kan zich een groefje vertonen op de rug ,maar dat is door slijtage van de slak zelf."
Ik betwijfel of die groefjes door slijtage veroorzaakt worden. Dat moet haast genetisch vastgelegd zijn. Dat moet je misschien eens (laten) natrekken bij een echte schelpenkenner.
2. Je hebt nu steeds de meest duidelijke voorbeelden op de foto gezet, maar hoe is het met de tussenvormen? Kun je nu alle trivia's schiften naar de juiste soort of is er een grote hoeveelheid schelpen die ertussenin zitten zodat er glijdende overgangen kunnen worden gelegd?
3. De tweede naam moet steeds met een kleine letter beginnen en niet met een hoofdletter.
Groeten, Tom
Ik heb erg veel bewondering voor je doorzettings- en observatievermogen en volg je thread met veel plezier.
Nog wel drie opmerkingen:
1. Je schreef : ".......er kan zich een groefje vertonen op de rug ,maar dat is door slijtage van de slak zelf."
Ik betwijfel of die groefjes door slijtage veroorzaakt worden. Dat moet haast genetisch vastgelegd zijn. Dat moet je misschien eens (laten) natrekken bij een echte schelpenkenner.
2. Je hebt nu steeds de meest duidelijke voorbeelden op de foto gezet, maar hoe is het met de tussenvormen? Kun je nu alle trivia's schiften naar de juiste soort of is er een grote hoeveelheid schelpen die ertussenin zitten zodat er glijdende overgangen kunnen worden gelegd?
3. De tweede naam moet steeds met een kleine letter beginnen en niet met een hoofdletter.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,ik vind het leuk dat je bewondering hebt voor hetgeen ik doe,Ik vind je opmerkingen ook terecht,en ik zal er op letten.Ik ben dit nog maar gestart vanavond,en k,heb nog veel dingen om te laten zien,dit is ook niet iets wat je kunt uitleggen in één avond en met een paar woorden.Hetgeen ik vanavond laat zien pik ik uit mijn laatste vondsten van het afgelopen weekend,die liggen voor mij,naast mij liggen er nog 1800 stuks die ik wil bekijken,en er mijn woordje wil over uitleggen.Wat de tussenvormen betreft,daar ben ik nog niet uit,mijn doel is meer eerst zoveel mogelijk exemplaren te vinden en dan een conclusie te trekken over wat ik hier juist vind.Maar ik denk dat ik dit niet alleen aankan,en daarom is het leuk,zoals jij doet ,mij eens op de fouten letten die ik maak.Ik ben tenslotte maar een zoeker,Met vele groeten Pascal.(Ik zal later het even uitleggen wat ik bedoel met het groefje op de Monacha,dit lijkt alleen zo door het kleurverschil,maar in fijte is het geen groef,ik toon dit later.)
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2012 om 23:18 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 11-01-2012 om 23:18 NL]
strandjutters