estwing groot slagvlak
estwing groot slagvlak
Ola even een specifieke hamer vraag
Mijn geologen hamer was al niet veel, en na de engeland trip zwaar aan het roesten vanwege het zout (vergeten schoon te maken)
Ben op zoek naar een nieuwe, maar zit te twijfelen tussen de 2 zwaardere jongens.
Zal voornamelijk voor hardere steensoorten worden.
Ik vraag me alleen af welke geschikter is met het smalle slagvlak of die met het iets grotere.
Ik heb ze gezien bij de bodemschat, en daar zijn ze even zwaar 900g
op estwing site staat deze met groter slagvlak volgens mij als 1000g
Ik zou denken even zwaar, kleiner slagvalk, grotere impact.
Maar zou het graag horen van de ervaren jongens.
Ik heb altijd voornamelijk zachtere gesteentes mishandeld
Mijn geologen hamer was al niet veel, en na de engeland trip zwaar aan het roesten vanwege het zout (vergeten schoon te maken)
Ben op zoek naar een nieuwe, maar zit te twijfelen tussen de 2 zwaardere jongens.
Zal voornamelijk voor hardere steensoorten worden.
Ik vraag me alleen af welke geschikter is met het smalle slagvlak of die met het iets grotere.
Ik heb ze gezien bij de bodemschat, en daar zijn ze even zwaar 900g
op estwing site staat deze met groter slagvlak volgens mij als 1000g
Ik zou denken even zwaar, kleiner slagvalk, grotere impact.
Maar zou het graag horen van de ervaren jongens.
Ik heb altijd voornamelijk zachtere gesteentes mishandeld
oeps...
Antw: estwing groot slagvlak
Volgens mij betekent roest niet persé dat je je estwing moet weggooien. Er zij voldoende roestverwijderaars op de markt die ene stuk minder kosten dan zo'n nieuwe estwing lijkt me.
Groetjes,
Gunther
Groetjes,
Gunther
het was al geen estwing om te beginnen...
en een wat lichter model, voldoende voor in het krijt.
3keer niks voor in het devoon
De roest was een beetje de laatste druppel.
De nieuwe estwing gaat er toch wel komen, maar ben aan het twijfelen over dat grotere slagvlak
en een wat lichter model, voldoende voor in het krijt.
3keer niks voor in het devoon
De roest was een beetje de laatste druppel.
De nieuwe estwing gaat er toch wel komen, maar ben aan het twijfelen over dat grotere slagvlak
oeps...
Heb ook geen estwing,'t is het ventje dat nog altijd de fossielen zoekt,met of zonder duur spul.
Een visse pocht ook altijd over zijn hengeltje van 14 meter lang en een slordige 3000euro,'tis nog altijd dat maaike dat aan het haakje hangt dat de vis moet uitnodigen tot bijten.
Estwing heeft een zeer klein slagvlak als ge dan op uw pollen klopt,da doet zeer zele.
Een visse pocht ook altijd over zijn hengeltje van 14 meter lang en een slordige 3000euro,'tis nog altijd dat maaike dat aan het haakje hangt dat de vis moet uitnodigen tot bijten.
Estwing heeft een zeer klein slagvlak als ge dan op uw pollen klopt,da doet zeer zele.
Theo
maar ook een hengel aangepast aan de omstandigheden heeft zijn voordelen.
je gaat met je vaste stokkie niet vanaf het strand vissen, en al helemaal niet met maaien
laat ik de vraag anders stellen dan.
Een willekeurig merk hamer met zo'n kekke punt eraan, die wel eens gebruikt worden door amateur geologen.
als ik 2 dezelfde zwaardere modellen naast elkaar zet maar de een heeft een iets groter slagvlak dan de ander... welke heeft dan het grootste voordeel op de hardere steensoorten.
Ik was niet van plan om het in combinatie met een beitel te gebruiken, dan moet je toch aardig handig zijn om dan nog op je pollen te kloppen...
je gaat met je vaste stokkie niet vanaf het strand vissen, en al helemaal niet met maaien
laat ik de vraag anders stellen dan.
Een willekeurig merk hamer met zo'n kekke punt eraan, die wel eens gebruikt worden door amateur geologen.
als ik 2 dezelfde zwaardere modellen naast elkaar zet maar de een heeft een iets groter slagvlak dan de ander... welke heeft dan het grootste voordeel op de hardere steensoorten.
Ik was niet van plan om het in combinatie met een beitel te gebruiken, dan moet je toch aardig handig zijn om dan nog op je pollen te kloppen...
oeps...
Hallo Ivok, niet alleen de grootte van het slagvlak bepaald de "kracht"van je hamer; de lengte is m.i. veel belangrijker.
Dus zou ik voor de iets langere versie gaan, deze heb ik (aangeschaft tijdens de Engelandtrip)zelf nu ook en ben plezierig verrrast geweest door het verschil.
groeten, Bert
Dus zou ik voor de iets langere versie gaan, deze heb ik (aangeschaft tijdens de Engelandtrip)zelf nu ook en ben plezierig verrrast geweest door het verschil.
groeten, Bert
Elbert
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Die roest sla je er toch zo weer af??
Ik neem zelf ook een moker meer voor het zware werk. De geologenhamer gebruik ik dan soms zelfs als beitel.
Ik neem zelf ook een moker meer voor het zware werk. De geologenhamer gebruik ik dan soms zelfs als beitel.
Groet,
Niels
Niels
Hoi Elbert, heb je die hele lange dan?
klinkt misschien een beetje fout.....
Tja hoe langer, groter moment...
Heb die blauwe eens opgezocht op een aantal US sites.
Volgens mij heeft die bovenop dat grotere slagvlak ook meer gewicht in de kop.
De balans is gewoon anders.
Sjaak, ik gebruik geen andere hamers meer als beitel.
Je hebt het fabeltje exploderende hamers als je ze op elkaar slaat
(getest op wetenschappelijk zeer onverantwoorde mythbusters)
Maar er kunnen wel degelijk splinters vanaf schieten, is me al een keer gebeurd. En die splinters zijn gemeen, gelukkig maar oppervlakkig maar hij ging er wel degelijk aan de ene kant in en de andere kant weer eruit.
Stonden stom met 3 man te kijken, wat was dat suizende geluid?? Ehh ivo ... je hand
klinkt misschien een beetje fout.....
Tja hoe langer, groter moment...
Heb die blauwe eens opgezocht op een aantal US sites.
Volgens mij heeft die bovenop dat grotere slagvlak ook meer gewicht in de kop.
De balans is gewoon anders.
Sjaak, ik gebruik geen andere hamers meer als beitel.
Je hebt het fabeltje exploderende hamers als je ze op elkaar slaat
(getest op wetenschappelijk zeer onverantwoorde mythbusters)
Maar er kunnen wel degelijk splinters vanaf schieten, is me al een keer gebeurd. En die splinters zijn gemeen, gelukkig maar oppervlakkig maar hij ging er wel degelijk aan de ene kant in en de andere kant weer eruit.
Stonden stom met 3 man te kijken, wat was dat suizende geluid?? Ehh ivo ... je hand
oeps...
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Ene kant in en andere kant uit? Dat klinkt behoorlijk heftig. Gelukkig maar dat het goed afliep. Zo zie je maar weer dat het uitkijken geblazen is. Ik doe bij het hakken sowieso altijd wel een veiligheidbril op, misschien zijn handschoenen ook geen gek idee.
Groet,
Niels
Niels
klinkt heftiger dan het is hoor.
voelt er eigenlijk niks van, zolang het oppervlakkig is dan.
Maar ik doe sindsdien wel steeds vaker handschoenen aan.
Ik weet niet waar ze besteld zijn, maar eigenlijk ideaal voor onze hobby.
Volgens mij zijn ze iets van 15 euro per paar, ik heb er toevallig een proefpaar van meegekregen via het werk een paar jaar geleden en gebruik ze nog steeds.
Dyneema snijvaste handschoenen, deze zijn vrij dun maar beschermen je net zo goed tegen scherpe randjes etc als die dikke leren handschoenen
voelt er eigenlijk niks van, zolang het oppervlakkig is dan.
Maar ik doe sindsdien wel steeds vaker handschoenen aan.
Ik weet niet waar ze besteld zijn, maar eigenlijk ideaal voor onze hobby.
Volgens mij zijn ze iets van 15 euro per paar, ik heb er toevallig een proefpaar van meegekregen via het werk een paar jaar geleden en gebruik ze nog steeds.
Dyneema snijvaste handschoenen, deze zijn vrij dun maar beschermen je net zo goed tegen scherpe randjes etc als die dikke leren handschoenen
oeps...