veengrond

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
honingboerke
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2011, 14:19
veengrond

Bericht door honingboerke » 05 okt 2011, 14:27

Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in veengrond. Kan iemand mij uitleggen hoe het kand dat veengronden voedselarm zijn. Veen is immers uit plantenresten opgebouwd.
Als ik deze in normale omstandigheden laat verteren,ontstaat er compost (voeding voor planten).



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: veengrond

Bericht door Smaug » 05 okt 2011, 22:57

Staat op wikipedia goed genoeg uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Veen_%28grondsoort%29 en hier ook http://www.geologievannederland.nl/land ... nlandschap het is gewoon simpel een kwestie van googelen.


[Bewerkt door Smaug op 05-10-2011 om 21:57 NL]


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: veengrond

Bericht door Fossielenzoeker » 27 feb 2012, 07:38

honingboerke schreef:
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in veengrond. Kan iemand mij uitleggen hoe het kand dat veengronden voedselarm zijn. Veen is immers uit plantenresten opgebouwd.
Als ik deze in normale omstandigheden laat verteren,ontstaat er compost (voeding voor planten).
Ook compost is geen 'voeding voor de plant' en mag daar zeker niet onder genoemd worden. Compost is een bodemberbeteraar. Door de grote hoeveelheid organische bestanddelen maakt het de structuur van de grond 'losser' en wordt het bodemleven geactiveerd. Pas als de compost door het bodemleven (wormen, kevers, schimmels, bacterieen, aaltjes etc) na verloop van tijd voldoende is afgebroken komen diverse hoofd- en sporenbestanddelen (stikstof, kalium, borium etc) beschikbaar voor opname door de plant.
Bij meststoffen dien je deze laatse direct toe, denk aan kunstmest.


Robert Mensink


Plaats reactie