schelpen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
karins
schelpen

Bericht door karins » 03 okt 2005, 22:27

hoe kun je zien dat een schelp fossiel is?
bij bepaalde schelpen zie je het heel goed natuurlijk maar ik heb bv in nieuwvliet schelpjes gevonden waarvan ik dus echt niet weet of ze recent zijn of niet...

groetjes

Casper
Contacteer:
Antw: schelpen

Bericht door Casper » 03 okt 2005, 23:25

Fossiele schelpen zijn meestal niet dooschijnend meer, dat is één punt waaraan je ze kunt herkennen. maar let wel: dit is lang niet altijd zo!!! recente schelpen kunnen opaak zijn (kokkel bijv.), maar fossiele schelpen kunnen ook doorzichtig zijn. (aequipecten bijv.)

een andere is de soort.... sommige soorten komen alleen recent voor, anderen alleen fossiel.

tja en verder.... de kleur. fossiele schelpen zijn vaak wit maar dat is iets waar je echt niet op moet vertrouwen hoor! das meer een aanwijzing.

Post mortem we sort 'em!

Johny
Contacteer:

Bericht door Johny » 04 okt 2005, 00:25

Dag Karins,
Gebruik een goede en volledige schelpengids (over recent materiaal) voor het gebied waar je zoekt; komt je soort daarin niet voor dan is de schelp waarschijnlijk fossiel. Je kunt ook informatie zoeken over de verzamelplaats en nagaan of daar fossiel materiaal aanspoelt en van welke periode.
Maar ik neem aan dat je vraag slaat op soorten die voorkomen vanaf een bepaalde geologische periode (b.v. Plioceen) en zijn blijven bestaan tot nu, en dan wordt het moeilijker, vooral omdat schelpen die lang in de branding hebben gelegen hun scherpe kantjes verliezen en er wat ‘fossiel’ gaan uitzien. Omgekeeerd kan fossiel materiaal uit een beschermende omgeving er heel recent uitzien. Volg dus niet al te zeer je gevoel.
Je kunt bij tweekleppigen nagaaan of de oppperhuid nog over op de schelp zit en of de ligamenten nog aanwezig zijn. Zo ja, dan heb je meestal met recent materiaal te maken.
Kleur: zijn de kleuren nog helder en fris, dan is je materiaal vrijwel zeker recent. Maar besluit hieruit niet dat doffe kleuren of geen kleur fossiel zal zijn.
Verder kan ik niet veel meer bedenken en och, zo veel maakt het meestal niet uit.
Is je vraag algemeen bedoeld, of denk je aan een specifieke soort ?
Johny

(nog) Geen fossielen: recente schelpen van de Europese Atlantische kusten: http://www.nystmania.org/re_cent/re_cent.htm

karins

Bericht door karins » 04 okt 2005, 20:14

bedankt voor jullie info en tips!!
mijn vraag was idd algemeen hoor. ik ben vooral erg van de haaientanden en schelpen qua fossielenliefde en ik ben nog niet erg goed in determinering. als ik op zoek ben naar haaientanden kom ik automatisch ook soms erg leuke schelpjes tegen en ik vroeg het me gewoon af of er bepaalde gouden tips waren ofzo.....niet echt dus hihi maar dat maakt het niet minder leuk om alles wat ik leuk en bijzonder vind gewoon te bewaren. het echte onderscheiden van soorten komt ooit nog wel eens als het koud is en ik me verveel ofzo.

bedankt in elk geval!

groetjes

Mammoetkies

Bericht door Mammoetkies » 07 nov 2005, 18:41

karins schreef:
hoe kun je zien dat een schelp fossiel is?
bij bepaalde schelpen zie je het heel goed natuurlijk maar ik heb bv in nieuwvliet schelpjes gevonden waarvan ik dus echt niet weet of ze recent zijn of niet...

groetjes
Jo mammoet hier!
ik spaar al een paar jaar schelpen, fossielen en stenen. Of een schelp fossiel is kan je zien aan de vindplaats. Sommige schelpen komen op die plek niet meer voor. Scpoelen ze toch aan dan zijn ze door cde stroming van de bodem gerukt en aangespoeld. De waden van Nederland staan ook in het buitenland veel bekent om de fosielrijke bodem. Ook hebben fossielen schelpen meestal een beetje grijzige kleuren. Een paar fossielen schelpen kan je zien in \'de shop\'. DDDM

Gr. Auke-Florian

Gesloten