Stenen op het strand HvH, waar komen die vandaan?
- Mastersofsales
- Contacteer:
Stenen op het strand HvH, waar komen die vandaan?
Vandaag op het strand was ik (bijna) zeker op het eerste gezicht dat dit ivor was. Doen ik het opraapte was het mij duidelijk, steen!
Gelukkig heb ik en mijn vrouw wat andere echte fragmenten ivor gevonden.
Als Zwitser (der Mann aus den Bergen!) ben ik bekend met veel soorten steen. Maar deze vind ik raar, ten eerste de witte lagen, ten tweede de ruwe "buiten"kant.
Weet iemand wat het is, waar het vandaag komt?
Groeten,
Oliver
Oliver von Borstel, Schiedam
Antw: Stenen op het strand HvH, waar komen die vandaan?
Masterofsales,
Kom ik in Antwerpen ook regelmatig tegen, hoewel het niet zo zwaar weegt als steen, die dingen die ik vind houd ik op smurrie.
Denk dat het zowat in dezelfde richting gaat.
Duys
Kom ik in Antwerpen ook regelmatig tegen, hoewel het niet zo zwaar weegt als steen, die dingen die ik vind houd ik op smurrie.
Denk dat het zowat in dezelfde richting gaat.
Duys

Hallo Olivier,
De herkomst van het stuk dat jij toont zou ik niet weten. Er liggen echter inderdaad ook interessante stenen op HvH. Zie de bijgevoegde foto: een bescheiden stukje steen, met een aantal stukjes van Eocene mollusken (dat is richting de 45 miljoen jaar oud), tussen het Weichselien (mammoet) materiaal gevonden.
Dat steentje is waarschijnlijk ergens in de geschiedenis vanuit het zuiden (Belgie/Cadzand) mee komen rollen met een rivier om vervolgens in het zandwingebied van HvH af te worden gezet. Dat maakt het toch weer tot een hele leuke vondst

Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 363 times
- Contacteer:
Ik herken die stukken wel, volgens mij iets industrieels. Ik vind het maar irritante dingen, samen met die wat grillige en stekelige stenen die van een afstandje op botten lijken.
Groet,
Niels
Niels
- Mastersofsales
- Contacteer:
Beste allemaal,
Bij dit stuk kan het naar mijn mening om industrieel afval handelen. De donkere buitenkant, heel grof, lijkt op slak van verbrnade kolen (Duits: Kohlenschlacke), die ontstaat als er bv. Een kachel ermee gestookt word.
Kan het zijn dat deze stukken afval zijn van stoombooten die vroeger in de haven aanwezig waren?
Je vindt er namelijk ook heel veel steenkolen op het strand. Naar mijn inziens komen deze ook van stoombooten, en niet uit het Ruhrgebied, met de Rijn meegenomen...
Wat denken jullie?
Groeten en fijn weekend (ben niet op het strand, maar in de tuin....)
Oliver
Bij dit stuk kan het naar mijn mening om industrieel afval handelen. De donkere buitenkant, heel grof, lijkt op slak van verbrnade kolen (Duits: Kohlenschlacke), die ontstaat als er bv. Een kachel ermee gestookt word.
Kan het zijn dat deze stukken afval zijn van stoombooten die vroeger in de haven aanwezig waren?
Je vindt er namelijk ook heel veel steenkolen op het strand. Naar mijn inziens komen deze ook van stoombooten, en niet uit het Ruhrgebied, met de Rijn meegenomen...
Wat denken jullie?
Oliver
Oliver von Borstel, Schiedam
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 636 times
Hallo Oliver,
Het eerste dat bij mij opkwam bij het zien van foto 1 was: stukje slagtand van een mammoet. Bij beter kijken heb ik grote twijfels.
Kun je nog iets meer inzoomen op de kopse kant van het witte materiaal misschien?
Tom
Het eerste dat bij mij opkwam bij het zien van foto 1 was: stukje slagtand van een mammoet. Bij beter kijken heb ik grote twijfels.
Kun je nog iets meer inzoomen op de kopse kant van het witte materiaal misschien?
Tom
Time fades away (Neil Young)
Antw: Antw: Stenen op het strand HvH, waar komen die vandaan?
In 1961 was er een Oester labo in Wemeldinge daar was een haventje met een vissersboot die nog op stoom voer.Mastersofsales schreef:
Beste allemaal,
Wat denken jullie?
Oliver
Theo