Hoek van Holland: ??? Pycnodonte navicularis (Brocchi, 1814) ???
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Hoek van Holland: ??? Pycnodonte navicularis (Brocchi, 1814) ???
Hoi Allemaal,
Deze beauty heb ik meegenomen van het strand in de veronderstelling dat het een leukgevormde Ostrea edulis Linnaeus, 1758 was. Maar ik denk nu als ik naar hem kijk dat het Pycnodonte navicularis (Brocchi, 1814) is. Maar met de fossielenatlas nieuwsbrief no. 16 (2007), kom ik er niet helemaal uit. Wie kan mij bevestigen of wie verbeterd mij?
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
Antw: Hoek van Holland: ??? Pycnodonte navicularis (Brocchi, 1814) ???
Hoi Jordy,
Moerdijk et al. geven aan dat Pycnodonte navicularis een Midden-/Laat-Mioceen beestje is geweest. Op HvH zou het niet geheel onmogelijk moeten zijn om Mioceen materiaal te vinden, dit is dan waarschijnlijk in het Pleistoceen herwerkt. Echter, dat materiaal verwacht ik in veel slechtere preservatie, en sterk beschadigd. Zie de foto's van Venericor (Eoceen) en de Pliocene penhoorn in mijn stukje in Afzettingen 32-4. Dit materiaal is overigens erg zeldzaam.
Ik denk dat je met Ostrea edulis beter zit.
Heb je nog meer mooi materiaal gevonden?
Groeten,
Bram
Moerdijk et al. geven aan dat Pycnodonte navicularis een Midden-/Laat-Mioceen beestje is geweest. Op HvH zou het niet geheel onmogelijk moeten zijn om Mioceen materiaal te vinden, dit is dan waarschijnlijk in het Pleistoceen herwerkt. Echter, dat materiaal verwacht ik in veel slechtere preservatie, en sterk beschadigd. Zie de foto's van Venericor (Eoceen) en de Pliocene penhoorn in mijn stukje in Afzettingen 32-4. Dit materiaal is overigens erg zeldzaam.
Ik denk dat je met Ostrea edulis beter zit.
Heb je nog meer mooi materiaal gevonden?
Groeten,
Bram
Hoi Jordy,
Hierbij nog een foto van verspoeld Eoceen materiaal (Venericor planicosta), dit komt van de ZM. Allebei vorige week op 1 dag gevonden, dat komt niet vaak voor

Groeten,
Bram
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Ha Bram,
Het moet dan wel een hele raar gevormde edulis zijn. Want de meeste die ik daar heb gevonden zijn volgens mij van holocene ouderdom en allemaal ongeveer hetzelfde gevormd (als op de foto). Dus vind het wel een rare...
En betreft dat eocene materiaal dan ook het materiaal uit de eurogeul? Ik ga 4 maart ga ik met school naar de maasvlakte 2, er is mij verzekerd dat wij daar een strand wandeling gaan maken. Dus kan ik mooi nog even gaan zoeken. Ik hoop daar op mooie dingen.
Als ik even alleen de fossielen opnoem die ik 26 februari 2012 heb gevonden vanaf de pier zijn het:
Acanthocardia tuberculata (Linnaeus, 1758)
Cerastoderma edule (Linnaeus, 1758)
Cerastoderma glaucum (Bruguière, 1789)
Laevicardium crassum (Gmelin, 1791)
Mactra glauca Born, 1778
Mactra stultorum (Linnaeus, 1758)
Mimachlamys varia (Linnaeus, 1758)
Nassarius pygmaeus (Lamarck, 1822)
Ostrea edulis Linnaeus, 1758
Alles betreft exemplaren uit het Eemien. behalve de Ostrea edulis, dat is holoceen.
Niet heel erg bijzonder dus. Als je de recente schelpen bekijkt heb ik een leuker setje bij elkaar.
In jouw stukje van Afzettingen 32(4): stonden wel erg weinig Gastropoden. Worden die daar echt zo weinig gevonden? Ook op Maasvlakte? En hoe zit het met de Scaphopoden, want in de suppleties van Maasvlakte zitten zoiso hele leuke soorten.
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
Hallo Jordy,
Wat de determinatie betreft, denk ik dat een mailtje naar Anton helderheid zal geven.
Het zand van HvH is grotendeels Eurogeulmateriaal, maar niet allemaal (daar komt waarschijnlijk in de komende Cranium (van de WPZ) een artikel over). Het Eocene materiaal komt waarschijnlijk wel uit de Eurogeul, maar is ergens in het verleden omgewerkt door een rivier die het waarschijnlijk vanuit het grensgebied Nederland/Belgie naar het noorden heeft getransporteerd, waar het is afgezet in lagen die zijn opgebracht op HvH. Vergelijkbaar materiaal is ook op de Maasvlakte (de eerste) en op de ZM gevonden. Zie de referenties in Afzettingen 32-4.
Wat MV2 betreft, houd je ogen goed open. Ik was er 25 februari bij de themadag over de Yangtzehaven, waar we ook binnen een omheind gebiedje uit de 'Futurelandexpress' mochten. Daar heb ik toen in korte tijd maar liefst 6 Corbicula fluminalis s.l. gevonden (wel van slechte kwaliteit), een Vroeg-/Midden-Pleistoceen beestje! Dat kan dus erg interessant worden.
De rest van de vondsten mogen dan misschien niet zo heel bijzonder zijn, er zijn maar weinig mensen die ook schelpmateriaal verzamelen op HvH, dus ga zo door
Wat de gastropoden betreft, die vind je inderdaad verhoudingsgewijs erg weinig, waarbij Ocenebra erinacea al behoorlijk zeldzaam is. Ik heb in dat artikel ervoor gekozen om Nassarius niet mee te nemen, omdat dat een lastig schelpje is en sommige exemplaren nog behoorlijk doorschijnen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen Eemmateriaal tussen kan zitten.
Scaphopoda vind je ook wel eens op HvH (en de ZM), maar tot nu toe altijd in slechte toestand en kapot, dus die heb ik niet gedetermineerd.
Groeten,
Bram
Wat de determinatie betreft, denk ik dat een mailtje naar Anton helderheid zal geven.
Het zand van HvH is grotendeels Eurogeulmateriaal, maar niet allemaal (daar komt waarschijnlijk in de komende Cranium (van de WPZ) een artikel over). Het Eocene materiaal komt waarschijnlijk wel uit de Eurogeul, maar is ergens in het verleden omgewerkt door een rivier die het waarschijnlijk vanuit het grensgebied Nederland/Belgie naar het noorden heeft getransporteerd, waar het is afgezet in lagen die zijn opgebracht op HvH. Vergelijkbaar materiaal is ook op de Maasvlakte (de eerste) en op de ZM gevonden. Zie de referenties in Afzettingen 32-4.
Wat MV2 betreft, houd je ogen goed open. Ik was er 25 februari bij de themadag over de Yangtzehaven, waar we ook binnen een omheind gebiedje uit de 'Futurelandexpress' mochten. Daar heb ik toen in korte tijd maar liefst 6 Corbicula fluminalis s.l. gevonden (wel van slechte kwaliteit), een Vroeg-/Midden-Pleistoceen beestje! Dat kan dus erg interessant worden.
De rest van de vondsten mogen dan misschien niet zo heel bijzonder zijn, er zijn maar weinig mensen die ook schelpmateriaal verzamelen op HvH, dus ga zo door

Wat de gastropoden betreft, die vind je inderdaad verhoudingsgewijs erg weinig, waarbij Ocenebra erinacea al behoorlijk zeldzaam is. Ik heb in dat artikel ervoor gekozen om Nassarius niet mee te nemen, omdat dat een lastig schelpje is en sommige exemplaren nog behoorlijk doorschijnen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen Eemmateriaal tussen kan zitten.
Scaphopoda vind je ook wel eens op HvH (en de ZM), maar tot nu toe altijd in slechte toestand en kapot, dus die heb ik niet gedetermineerd.
Groeten,
Bram
Bram,
Zelfde soort (Venericor planicosta)?? Trouwens alleen de bovenste zelf gevonden in HvH. Rest in Nieuwvliet.
Gr. Kelt
[Bewerkt door kelt op 25-03-2012 om 20:54 NL]
[Bewerkt door kelt op 25-03-2012 om 21:01 NL]
- Kelt
Hoi Kelt,
Lijkt me inderdaad allemaal Venericor planicosta, behalve misschien de linker van de tweede rij, da's mogelijk Glycymeris, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen vanaf de overzichtsfoto. Erg mooi!
Nieuwvliet en HvH goed van elkaar gescheiden houden!
Groeten,
Bram
Lijkt me inderdaad allemaal Venericor planicosta, behalve misschien de linker van de tweede rij, da's mogelijk Glycymeris, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen vanaf de overzichtsfoto. Erg mooi!
Nieuwvliet en HvH goed van elkaar gescheiden houden!

Groeten,
Bram
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Bram,wat je daar niet vind ,vind je dan ergens ander weer veel,dit is zeker het geval voor zwinkokkels,ik kan kiezen welke ik meeneem of niet, das makkelijk natuurlijk.Deze zwarte kon ik toch niet laten liggen vanavond.GR(Mijn grootste ooit is 80 mm en volledig,das dan eerder zeldzaam)
[Bewerkt door strandjutters op 25-03-2012 om 22:00 NL]
strandjutters
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo ,nog een fotootje kan geen kwaad denk ik,de zwarte van vanavond 60 mm past er nog net in.GR
strandjutters
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Ik heb antwoord van Peter Moerdijk, hij bevestigde het antwoord van Bram, het is een (gewone) edulis. Wel met een raar kleurtje.
Een citaat van moerdijk "Pycnodonte goed herkennen aan de sponsachtige structuur tussen de lamellen waaruit de schelp is opgebouwd. Bij Ostrea is dat kalkachtig."
Zo weet iedereen nu het verschil.
Ik zal mijn ogen goed open houden op de maasvlakte en hopen op nog wat leuke vondsten volgende week.
Gr, Jordy
Een citaat van moerdijk "Pycnodonte goed herkennen aan de sponsachtige structuur tussen de lamellen waaruit de schelp is opgebouwd. Bij Ostrea is dat kalkachtig."
Zo weet iedereen nu het verschil.
Ik zal mijn ogen goed open houden op de maasvlakte en hopen op nog wat leuke vondsten volgende week.
Gr, Jordy