Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Arno vdD
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door Arno vdD » 27 mar 2012, 23:02

De schelp van de eerste foto is 41 mm, de andere zijn 29 mm.
Ik kan geen gaatje ontdekken. Mijns inziens zijn het binnendringende zandkorreltjes waar de schelp een parelmoer laagje omheen gemaakt heeft.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 27 mar 2012, 23:22

Hallo Arno,dit is mogelijk denk ik,maar je moet er ook bij stilstaan dat er dagelijks met de stroming duizenden zandkorrels in en uit de schelp gaan ,ze kunnen dus niet over elke zandkorrel een parelmoer laag leggen,er moet een andere reden zijn voor zulk gedrag,misschien weet parelman de oplossing.GR Pascal

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 27 mar 2012, 23:28

Voor zover ik weet proberen bivalven zand tussen hun mantel en hun schelp zoveel mogelijk te vermijden. Dit veroorzaakt irritatie van de mantel en kan er zelfs toe leiden dat de mantel losraakt van de schelp. Zand in de mantelholte (= met de stroming) zal geen parelvorming veroorzaken zoals Arno toont, want dat zit dus binnenin de mantelholte. Zand in de mantelholte kan 'losse' parels veroorzaken.

Groeten,
Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 27 mar 2012, 23:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Arno,ik heb willekeurig wat parels in de eerste schelp gedaan,deze lijken toch veel te groot voor deze soort.De tweede foto zijn de kleine pareltjes,die zouden er wel kunnen in passen,al zijn de parreltjes net van dezelfde structuur als de grote parels,en volgens mij dezelfde soort.Derde foto is van een schelp waar deze van jou vandaan komen,en vertoont ook dit zelfde geultje met zandkorrels als deze van jou,waar ik ook op let is dat deze zandkorrels bij al deze schelpen op de zelfde plaats zich bevinden,als je goed kijkt zal dit jou ook opvallen.Bij een vorming van een parrel in een schelp is geen preciese plaats,dit kan overal in de schelp gebeuren.GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 mar 2012, 00:07

Afbeelding

Hallo mannen,wat me opvalt,is dat de zandophooping ieder keer net onder de sluitspier van de schelp plaatsvind.Of heb ik dat mis ? Gr (En ook ieder keer bij dezelfde soort schelp,is dit de venusschelp ?)

[Bewerkt door strandjutters op 27-03-2012 om 23:13 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 mar 2012, 21:10

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,ik ben vanavond nog even gaan zoeken,speciaal achter de parels aan,laat ons maar zeggen,maar er is natuurlijk ook geen zekerheid dat je ze ook vind,nu de zee kon me geen parten spelen door het zwakker wordende tij.De plaats waar ik die parrels vind is heel klein,al bij al een honderd vierkante meter,niet in het schelpengruis maar in het veen en turfresten,ik denk dat dit met het soortelijk gewicht te maken geeft dat je de parrels daar in vind,ook vind ik daar kleine stukjes Barnsteen en de alom bekende plastieke parels dat de toeristen kwijtspelen in de zomer.Ik had vanavond het geluk aan mijn kant,na tien minuten had ik een vondst van wel 80 parrels in een krans,22 mm groot en prachtig om te zien.Ik had ook nog ander soorten parrels,waaronder een witte parrel van de nu bekende Japanse oester.Ik toon vanavond eerst de foto van mijn speciale vondst,wat toch weer wijst richting grote mossel.GR(Ook kun je zien op de eerste foto dat de parrels niet altijd rond zijn )

[Bewerkt door strandjutters op 28-03-2012 om 20:18 NL]

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 28 mar 2012, 22:00

Hoi Pascal,

Hele mooie vondst!

De plaats die jij aangeeft met de X in je vorige post, is waar de sifon zijn opening had. Dit is in de mantelbocht, buiten de mantellijn. Bij de mantellijn zat de mantel van het beestje zelf vast aan de schelp, daarbuiten niet. De kans lijkt mij dus inderdaad het grootst dat als er zand de schelp binnendringt, het in de mantelbocht is, dus buiten de mantel.

Groeten,
Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 mar 2012, 22:33

Hallo Bram,een vraagje,denk jij persoonlijk dat de parrels uit een gedendaagse schelp komen of toch fossiel zijn,en wat is jouw mening over die parrels die ik vind.GR Pascal

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 28 mar 2012, 22:52

Hallo Pascal,

Allereerst, ik weet eigenlijk zo goed als niets van parels. Maar, gezien het feit dat je met een opspuiting te maken hebt met een hele grote hoeveelheid aan fossiele vondsten, waaruit het materiaal bijeen is gespoeld, denk ik dat je een hele goede kans hebt dat (op zijn minst het meerendeel) van de parels fossiel is.

Welk beestje ze gemaakt heeft, daar durf ik echt niks over te zeggen. Het zijn iig weer mooie en interessante vondsten!

Groeten,
Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 28 mar 2012, 23:44

Hallo Bram,ik versta ook heel goed dat je geen uitspraken wil doen van dingen waar je niets van afweet,ik doe dit soms wel,alleen omdat ik uit eigen ervaring spreek en geen antwoorden vind op mijn vragen,de antwoorden die ik soms vind op internet gaan heel vaak niet samen met mijn ervaring,een voorbeeld ik loop hier 35 jaar rond op het strand,en ik heb alles meegemaakt,van de eerste opspuiting tot nu de laatste,mijn ervaring klop meestal niet van wat er over het strand van Knokke word neergepent,papier is gewilleg,ikzelf ben dit niet,omdat ik deze dingen niet ervaar.Als je vijf maal naar het strand komt,kun je er een boek van schrijven denken ze,maar niets is minder waar.Ik lees veel artikels op internet van zogenaamde kenners,maar meestal zit ik op het strand alleen op mijn knieen te wroeten in de grond manier van spreken(zie Trivia's,niet bekend in Knokke tot ik er ging naar zoeken,parels? niets van bekend in Knokke,tot ik er mijn gedacht op zet,dan zijn ze er plots wel)Nu terug one topic,zijn er verbanden met vondsten die ik toon die zouden er kunnen op wijzen dat we in de periode zijn van de Atrina fragillis,een mossel vanwaar ik denk de drager te zijn van deze parrels.GR Pascal

strandjutters

Plaats reactie