Mammoetkies gevonden op strand van 's-Gravenzande
Mammoetkies gevonden op strand van 's-Gravenzande

Gisteren was ik met school aan het lopen over het strand van 's-Gravenzande naar Hoek van Holland daar vond ik dit. Ik had al het idee dat het iets van een mammoet moest zijn en na te hebben gegoogled en op deze site terecht kwam zag ik dat het de kies van een mammoet is. Hij ligt nu in het water om te ontzilten ik wil hem daarna ook conserveren maar weet nog niet precies hoe ik dit moet doen. Ik zou graag advies willen.
Alvast bedankt!!
Groetjes Jaimy
Antw: Mammoetkies gevonden op strand van 's-Gravenzande
Geweldige vondst! Vind je niet iedere dag. Gefeliciteerd! Nu nog heel lang ontzilten en regelmatig het water verversen, dan heel langzaam laten drogen (in bv. vochtige doeken) en dan met een houtlijmoplossing laten intrekken. Al met al een langdurend proces (denk aan zo'n 4 maanden), maar beslist de moeite waard.
Old rockhounds never die, they just slowly petrify!
Daar mag je zeker zuinig op zijn! Kan je misschien nog wat meer foto's, van de andere zijden maken, dan kunnen we misschien bepalen of het een onder- of bovenkaakskies is.
Wat conserveren betreft, ontzilten is inderdaad belangrijk, maar ook het drogen na het ontzilten. Dit moet langzaamaan gebeuren, maar de kies moet wel helemaal droog zijn (ook van binnen, dus geduld!), voordat je hem conserveert, anders kan dat mislukken.
De houtlijmoplossing maak je door houtlijm in water te verdunnen, ongeveer 1 deel houtlijm op 10-20 delen water. Een andere mogelijkheid is velpon in aceton oplossen, ongeveer 1 deel velpon op 4 delen aceton. In beide gevallen moet je de kies er volledig in onderdompelen en dan 4 tot 6 uur erin laten liggen. Dan eruit en weer langzaam laten drogen (maar niet in doeken, want die plakken er dan aan vast).
Groeten,
Bram
Wat conserveren betreft, ontzilten is inderdaad belangrijk, maar ook het drogen na het ontzilten. Dit moet langzaamaan gebeuren, maar de kies moet wel helemaal droog zijn (ook van binnen, dus geduld!), voordat je hem conserveert, anders kan dat mislukken.
De houtlijmoplossing maak je door houtlijm in water te verdunnen, ongeveer 1 deel houtlijm op 10-20 delen water. Een andere mogelijkheid is velpon in aceton oplossen, ongeveer 1 deel velpon op 4 delen aceton. In beide gevallen moet je de kies er volledig in onderdompelen en dan 4 tot 6 uur erin laten liggen. Dan eruit en weer langzaam laten drogen (maar niet in doeken, want die plakken er dan aan vast).
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
gefeliciteerd, dat is een mooie!
Groet,
Niels
Niels