Knokke. Oesterparels ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door phil » 04 apr 2012, 13:38

strandjutters schreef:
.Nu als dat moet mag dit topic naar off-topic,de mensen die het willen volgen zullen het daar ook wel vinden denk ik.VR GR Pascal]
als dit off-topic moet, moeten als de rare steentjes en "wat is dit's" die geen fossielen blijken te zijn ook off-topic. Waarschijnlijk zijn de parels fossiel en tot het vast staat dat ze recent zijn zie ik ze liever hier. In ieder geval stukken boeiender dan de eindeloze reeks afgerolde niet meer identicifeerbare tandjes die we op het forum gezien hebben.
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Bericht door Frederik » 04 apr 2012, 15:02

Het blijft ook hier. Als ik vond dat het off-topic was had ik het al wel verzet. Ik ben best wel benieuwd wat het verhaal achter deze parels is.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 04 apr 2012, 16:13

Strandjutters,
Ik heb er enkele, minuscuul, hoewel ik niet weet of ze kunstmatig zijn, worden nog wel eens uit de doosjes opgevist, maar voorlopig liggen ze ergens tussen de andere spullen!
PS Ja, een 'goej' vakantie!
Duys

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 04 apr 2012, 19:23

Hallo iedereen,ik had om vier uur gedaan met werken en ben richting Zeebrugge-Blankenberge getrokken om te zien of ik ze daar in het veen ook kan vinden,veen genoeg maar na twee uur zoeken heb ik alleen de plastieke soortgenoten en de kauwgom gevonden(ja kauwgom is sterk vertegenwoordigt in het veen,en lijkt qua kleur er precies op)Dit wijst er toch op dat het een plaatselijk fenomeen is.Ik ben om 18 uur richting Knokke vertrokken en op de laagwaterlijn terug het veen bezocht,hier wat mooie vondsten gedaan.Later wat foto's.Van Naturalis noch geen antwoord ontvangen,moest het om recente parels gaan,had ik al lang bericht gekregen denk ik,ze zitten daan ook met de handen in het haar(foto's zijn naar Peter Moerdijk verstuurd,via Frank Wesselingh)

strandjutters

Jeremy

Bericht door Jeremy » 04 apr 2012, 19:33

strandjutters schreef:
Hallo Frederik,volgens mij zijn de vondsten ook fossiel,ik ga daar vanuit omdat er niets over bekend is,niet op het forum en niet bij Naturalis.Ook het heel plaatselijk vinden,van deze parels doet mij denken dat ze fossiel zijn,recent zou je ze ergens anders op het strand ook moeten vinden.Nu als dat moet mag dit topic naar off-topic,de mensen die het willen volgen zullen het daar ook wel vinden denk ik.VR GR Pascal(Nu in het paasweekend ga ik richting Zeebrugge-Blankenberge ook een kijkje nemen,als ik het goed heb, zou ik ze daar niet mogen vinden)

[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 12:07 NL]
dag strandjutters,

ik vind dit toch een rare gedachtegang! Het omgekeerde kan evengoed: aangezien er niets over bekend is, zijn het geen fossielen!

Groetjes
Jeremy

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 apr 2012, 19:54

Hallo Jeremy,Ik denk dat de kans groter is dat het fossielen zijn,of de kans dat ik een totaal nieuwe soort recente grote schelp zou hebben ontdekt,waarvan je dan ook geen schelp vind maar alleen de parels.Wat denk jij,en aan welke recente soort had je dan wel gedacht??.VR GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 19:03 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 04 apr 2012, 21:12

Hallo iedereen,een woordje uitleg waarom ik denk Atrina fragilis.In het zwin vind ik deze parels niet,dit is een eocene opspuiting en recent,daar kwam Atrina niet in voor.In Zeebrugge-Blankenberge vind ik hoofdzakelijk holocene schelpen,ook de trivia's die ik daar veel vond zijn niet van dezelfde soorten van Knokke,ik vond er vooral veel Monacha en Arctica fossiel,ik heb er al vele malen gezocht,en nog nooit een parel gevonden,toch niet van deze gele soort.In Knokke daarintegen vind ik de trivia's zoals ze staan beschreven in het boek van marquet,ook heb ik van daar een mooie verzameling Pliocene schelpen waarvan er heel wat beschreven staan uit het Plioceen uit de Atrina- horizon.Atrina Fragilis is zoals de naam al zegt een heel fragiele schelp,en er is bij de opspuiting van deze schelpen niets meer overgebleven buiten de blister - klusters en losse parels.Tot nader onderzoek hou ik me aan deze visie,terecht of onterecht??Dit zullen we misschien ooit te weet komen.De Atrina-horizon is een geelachtig-grijs zand,de Atrinas die er werden gevonden hadden ook deze kleur,en het is goed mogelijk dat de parels ook deze kleur hadden net zoals ik ze nu vind.GR

[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 20:18 NL]

strandjutters

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 04 apr 2012, 21:15

strandjutters schreef:
...of de kans dat ik een totaal nieuwe soort recente grote schelp zou hebben ontdekt...
Haha waarom ook niet?

Ik vraag me trouwens af waarom je bij de "fossiele" trivia's en parels nooit haaientanden gevonden hebt?
Of zijn er misschien andere gidsfossielen gevonden die je gevonden hebt, die kunnen bevestigen dat dit wel om fossiele exemplaren gaat?

Groetjes,

Gunther

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 04 apr 2012, 21:17

Klinkt aannemelijk, je zal meer weten als je een blister vindt met nog wat schelp aan
groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Bram

Bericht door Bram » 04 apr 2012, 21:22

Hoi Gunther,

Haaientanden zijn niet de enige fossielen die er zijn. Pascal heeft heel wat karakteristieke fossiele soorten schelpen gevonden, bijvoorbeeld Venerupis senescens, die is niet jonger dan 100.000 jaar. Hij heeft ook zat Pliocene soorten gevonden. Ik vind het helemaal geen rare aanname dat iig een deel van de parels fossiel zijn.

Groeten,
Bram

Plaats reactie