Knokke. Oesterparels ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??

Hallo iedereen,vandaag was het wat stormachtig aan de kust, met de wind uit het Noorden,Dit belette mij niet om er toch een paar te vinden,hier wat niet ronde parels van vandaag.Ik vind ook stukjes barnsteen in het veen,waarvan hier op de laatste foto deze van vandaag,ik denk dat ze hetzelfde soortelijk gewicht hebben als de parels.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo iedereen,net terug van het strand,ik was er nog geen 5 min en vond een blister van 10 cm groot, met pareltjes en de vorm van de binnenkant van een oester,ook lijkt er een stukje te zijn waar de sluitspier heeft vastgezeten,en van het slot.Het is een blister die ik denk zeker niet uit een gedendaagse oester te komen,ik heb ook twee recente oesters gevonden(Japanse oester)met een blister,en die lijken er totaal niet op.De blister leek wel op een stuk verbrand plastiek,maar de kleur trok mij aan het op te rapen uit de branding,tot mijn verbazing zag ik meteen de pareltjes zitten.Ik maak vanavond wat foto's van mijn vondst(en).GR(Op dit moment zit de zon vlak op mijn computer en is er te veel licht voor foto's)
[Bewerkt door strandjutters op 16-04-2012 om 18:37 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 16-04-2012 om 18:37 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo bij deze de foto's,1-2 de blister.3 het slotfragment,twee driehoekige spitjes,4 de plaats van de sluitspier.Er volgen nog wat foto's van de parels;GR(Net onder het slot zie je het kommetje waar de oester inligt,denk ik ??)
[Bewerkt door strandjutters op 16-04-2012 om 20:21 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,dit is de enige parelvorming die ik zie aan de bovenzijde,aan de onderzijde(De kant tussen de blister en de schelp,zitten er veel meer)
strandjutters
- strandjutters

Hallo ,dit zijn wat opvallende parels van de onderkant van de blister,sommige parels in die blister hebben een sterk parelmoerig karakter.Ik hoor jullie al denken recent,het kan,? maar van welke schelp?Ik plaats nog wat foto's van recente blisters in Japanse oesters,de enige oester die hier veelvuldig voorkomt.De laatste foto is een detail van het slot.?
strandjutters
- strandjutters

Hallo,dit zijn blisters van de Japanse of Portugese oester,totaal niet te vergelijken met hetgeen ik vind,toch vond ik dit plesant om vinden vanavond,om te vergelijken.de derde foto is de eerste blister voor een spot,lijkt wel op de paling van parelman zijn blister

strandjutters
mooi mooi haha de parels met visjes blijven de leukste ! hoop dat dit er een is
zo te zien van de foto is de kans groot
zo te zien van de foto is de kans groot

ik zoek echte parels van alle schelpen van
fossiel tot nieuw zolang ze maar niet
gekweekt zijn heeft iemand parel gevonden
of schelpen met blister parels graag koop of
ruil ik deze van jullie om de collectie zo ruim
mogelijk te krijgen :)

( foto is slecht komt van me telefoon maar de bult is te zien

maar hier een foto van een spondylus met grote blister bult die ik vandaag voor 1 euro heb gekocht
was een kleine decoratie winkel en de vrouw bij de kassa zij dat niemand hem wou door de rare bult erin

zelf vinden is het leuks maar voor een euro kopen is ook een vondst

ik zoek echte parels van alle schelpen van
Ik begrijp iets niet goed : blisters zitten vast op de schelp en je vindt blisters zonder restant van schelp er aan. Is het mogelijk dat ze uit een laag komen waarin de calciet oplost en de aragoniet niet ?
groetjes
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- strandjutters
Hallo Phil,het is inderdaad vreemd dat ik er alles van vind buiten de schelp,al is de grote blister van gisteren volgens mij toch een (bewijs) dat het om oester of mossel parels gaat en niet om algen.Ik heb gisteren en vandaag terug blisterblasen gevonden,met aan de binnenzijde enkele parels,en dat is ook weer niet normaal voor algen,deze staan aan de buitenkant van hun wortels.het zo plaatselijk vinden van deze parels geeft mij ook een sterk vermoeden dat ze te maken hebben met de ondergrond hier op deze plaats,die volsteek met turflagen,waar die turflagen uitkomen weet ik niet,wat is turf,?restanten van hout?en wat doet dit hier in de ondergrond?Ik draai dagelijks honderden schelpen om en bekijk deze goed of ik geen spoor kan vinden,maar ik zoek iets die er niet zal zijn denk ik.als het parels zijn ,ben ik toch bezig een unieke verzameling aan het opbouwen denk ik.GR
strandjutters