Stukje bot, mammoet?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Marloes
Stukje bot, mammoet?

Bericht door Marloes » 29 mei 2012, 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben 12 jaar en we zijn naar Kijkduin (Zandmotor) geweest om fossielen te zoeken. We hebben dit gevonden. We denken dat dit een stukje bot van een mammoet is. Hij is hol aan de ene kant en vlak aan de andere kant. Heeft iemand een idee wat het precies is?

Bram
Antw: Stukje bot, mammoet?

Bericht door Bram » 29 mei 2012, 18:54

Bij zo'n klein stukje is het altijd lastig, maar gezien de zeer 'luchtige' structuur (grote gaten) lijkt mij dit inderdaad mammoet. Gezien de buitenrand maar zo dun is zijn er naar mijn idee twee mogelijkheden: een stukje van een bekken, of een stukje van een schouderblad. Botten uit de ledematen hebben veel dikkere wanden.

Groeten,
Bram

Marloes

Bericht door Marloes » 29 mei 2012, 19:23

Hoi Bram,

Heel erg bedankt voor de snelle reactie! :)
Ik kan bijna niet geloven dat je dat gewoon aan het strand kunt vinden.
Weet je misschien nog een leuke plek om fossielen te zoeken? Ik zou graag nog een (fossiele) haaientand willen vinden.
Wil je ook nog even naar mijn andere vondst van mij kijken? We hebben daarvan echt geen idee wat het is.

Groetjes,
Marloes

Bram

Bericht door Bram » 29 mei 2012, 20:15

Hoi Marloes,

Graag gedaan. Als je vaker gaat zoeken dan zal je ongetwijfeld nog veel meer van dit materiaal vinden, en ook nog grotere/completere stukken. Dit is in ieder geval een goed begin!

Wat fossiele haaientanden betreft, dan is de Kaloot een leuke plek. Je moet er wel goed zoeken, maar er liggen hele leuke tandjes bij. Daarnaast ook zeer veel fossiele schelpen, vaak net zo oud als de haaientanden. Zie http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vin ... plaats=138

Wat het andere fossiel betreft, dit doet mij denken aan een stukje bot van een vis, vanwege de gelaagde structuur.

Groeten,
Bram

Marloes

Bericht door Marloes » 29 mei 2012, 21:39

Leuk dat je ook nog hebt gekeken naar mijn andere vraag!
Mendel had daar ook op gereageerd en zei dat het een kieuwboog van een vis was.

Groetjes Marloes

PS. kan ik het stukje mammoetbot droog bewaren (er zitten barstjes in), of moet het in water?

Bram

Bericht door Bram » 29 mei 2012, 23:50

Hallo Marloes,

Goede vraag. Alle fossielen van het strand moeten ontzilt worden. Dat wil zeggen, een tijdje bewaren in kraanwater, en dat regelmatig verversen. Voor zo'n stukje bot zit je met een maandje wel goed, grotere dingen langer en schelpen over het algemeen wat korter. Dit om het zout eruit te krijgen, dat anders het fossiel kapot maakt.

Botmateriaal moet je daarna rustig laten drogen. Niet te snel, dus niet bij de verwarming.

Daarna moet het verstevigd worden, dat kan bijvoorbeeld met houtlijm D3 opgelost in water, ongeveer 1:10 tot 1:15. Een tijdje erin houden, af en toe keren.

Dan er weer uit, weer rustig laten drogen, en dan kan je het uit de zon en verwijderd van de verwarming bewaren.

Het lijkt veel moeite, maar het is het waard.

Groeten,
Bram

Marloes

Bericht door Marloes » 30 mei 2012, 12:20

Bedankt voor het 'recept'!!!
Moet de kieuwboog ook in water met lijm of alleen in water?

Bram

Bericht door Bram » 30 mei 2012, 13:03

Dat kan voor de zekerheid. Met een tijdje in de lijmoplossing bedoel ik ongeveer een uurtje. Ontzilten alleen in gewoon kraanwater, zonder lijm.

Groeten,
Bram

Marloes

Bericht door Marloes » 30 mei 2012, 19:04

Bedankt!
We hadden ook nog een ander stukje mammoetbot gevonden, maar daar is helemaal geen vorm in te herkennen. Die doen we dan ook bij het andere stukje bot.

Marloes

Plaats reactie