kleine haaientand uit Oostende
kleine haaientand uit Oostende
Dag iedereen,
ik heb onlangs dit kleine haaientandje gevonden
op het strand van Oostende.
Kan iemand mij vertellen van welke haai het kan zijn?
groetjes Adron
Nullus finis longius si quod facis delectaris
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: kleine haaientand uit Oostende
hallo Adron,deze tand met opstaande wortelrand,ken ik enkel van Lower anterior van een Sylvestrilamia teretidens.GR
strandjutters
Is dat een lange naam voor zandhaai?
Zo niet,
komt die vaak voor in de Noordzee?
[Bewerkt door Adron op 01-06-2012 om 16:32 NL]
Zo niet,
komt die vaak voor in de Noordzee?
[Bewerkt door Adron op 01-06-2012 om 16:32 NL]
Kan evengoed een Carcharias zijn. Moeilijk om te zeggen welke natuurlijk, tand is ietwat afgesleten.
Is de eerste keer dat ik over een tand in Oostende hoor?
Gunther
Ja,
ik heb +-2 uur zitten zoeken aan een golfbreker terwijl er veel kleine stukjes schelp aanwezich waren tot er ergens een klein puntje uitstak.
Ik besef wel dat ik veel geluk gehad heb want sindsdien heb ik geen meer gevonden.
ik heb +-2 uur zitten zoeken aan een golfbreker terwijl er veel kleine stukjes schelp aanwezich waren tot er ergens een klein puntje uitstak.
Ik besef wel dat ik veel geluk gehad heb want sindsdien heb ik geen meer gevonden.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Gunther,kan inderdaad ook een Carcharias zijn,maar ik ga er een beetje van uit dat deze soorten veel minder gevonden worden aan de Belgische kust,omdat we hier vooral met Eocene lagen te maken hebben voor de kust.Ook denk ik op foto twee een beetje striatie te herkennen.
Je kunt over de hele kust wel eens een tand vinden,onlangs had ik er ééntje in Zeebrugge,wat zeker even zeldzaam is als in Oostende.Er word de dag van vandaag overal opgespoten,en er kan altijd een verwaaide tand in zitten,al komen tanden veel meer voor in de Schelde monding,daar hadden ze meer kans fossiel te worden.En ooit was de eerste opspuiting in Knokke vanuit deze monding van de Schelde(Zie Vlakte van de Raan)GR Pascal
Je kunt over de hele kust wel eens een tand vinden,onlangs had ik er ééntje in Zeebrugge,wat zeker even zeldzaam is als in Oostende.Er word de dag van vandaag overal opgespoten,en er kan altijd een verwaaide tand in zitten,al komen tanden veel meer voor in de Schelde monding,daar hadden ze meer kans fossiel te worden.En ooit was de eerste opspuiting in Knokke vanuit deze monding van de Schelde(Zie Vlakte van de Raan)GR Pascal
strandjutters