Aan de Nederlanders...
Re: Aan de Nederlanders...
De Hedwige polder sluit aan op het verdronken land van Saefthinge een prachtig natuurgebied.
De Hedwige polder nu is een erg saai stuk klei land omzoomd door populieren.
Kijk echter eens vanuit Google earth en je ziet de oude oorspronkelijke kreek sporen.
Dat komt bij het onder water zetten allemaal weer terug.
Onderwater zetten betekent alleen maar dat het oorspronkelijke landschap met een eb en vloed verschil van zo een 4/5 meter in ere hersteld wordt.
Prachtig toch.
Grtz,
Hogst
Hé hé Hogst, saaie stukken klei-land met populieren is ook natuur hoor
Je zou eens moeten zien wat daar allemaal leeft en groeit, je zult versteld staan!
De term 'Oorspronkelijk landschap' die je gebruikt vind ik nogal een vaag begrip. Wat is oorspronkelijk? Is dat het preboreaal landschap? Of het boreaal? of atlanticum? of moeten we verder terug in de tijd?

De term 'Oorspronkelijk landschap' die je gebruikt vind ik nogal een vaag begrip. Wat is oorspronkelijk? Is dat het preboreaal landschap? Of het boreaal? of atlanticum? of moeten we verder terug in de tijd?

Zullen we de delta werken in zeeland dan ook afbreken, net als de afsluitdijk? Komt de zee toch weer een stukje dichterbij.

Re: Re: Aan de Nederlanders...
Hallo Arno,Arno vdD schreef:
Hé hé Hogst, saaie stukken klei-land met populieren is ook natuur hoorJe zou eens moeten zien wat daar allemaal leeft en groeit, je zult versteld staan!
Uiteraard is de term oorspronkelijk landschap een relatief begrip.
Als ik het over oorspronkelijk landschap heb dan bedoel ik het landschap zoals het zich na de laatste ijstijd ontwikkelt heeft.
Een landschap dat zich parallel heeft ontwikkelt aan de menselijke ontwikkeling.
Ik wil ook niets ten nadele van van het dieren- en plantenleven tussen klei en populieren zeggen.
Persoonlijk vind ik het enigszins saai landschap.
Dat is gewoon mijn subjectieve mening.
Ik meen echter wel te mogen memoreren dat er op ons aardkloot veel meer KleiPop landschap is als dat er Wadden/Kwelder landschap is.
Dat zou dan pleiten voor het vergroten van het laatste landschap ten koste van het KleiPop landschap.

Grtz,
Hogst
Re: Re: Aan de Nederlanders...
brammiej schreef:
Zullen we de delta werken in zeeland dan ook afbreken, net als de afsluitdijk? Komt de zee toch weer een stukje dichterbij.![]()
Hallo Brammiej,
Ik ben er van overtuigd dat we toendertijd met de wetenschap van nu, wat betreft Afsluitdijk als Deltawerken,andere keuzes hadden gemaakt.
Het overtuigend bewijs voor een ander inzicht liet zich uiteindelijk al zien bij de keuze om de Oosterschelde niet compleet af te dichten,maar om een getijdendam aan te leggen.
Een ommekeer!
Inmidddels gaan de Harinvliet sluizen op een kier.
De Kerf is gecreeerd.
De Zandmotor is aangelegd.
Er bestaan verregaande plannen voor een totaal andere invalshoek van de Afsluitdijk.
Overal in Delta en Rivierengebied worden na de bijna overstromingen en evacuaties van midden jaren negentig buffers en overloop gebieden gecreeerd.
Die functie gaat de Hedwigepolder en het aangrenzend Vlaamsche land ook vervullen.
De Hedwigepolder kan in een noodsituatie net het verschil maken:
Antwerpen droog of Antwerpen nat!
Het leuke is dat het ook allemaal dynamische en spannende gebieden zijn.
Mooi meegenomen in een land waarvan we dachten dat het af was,toch.
Grtz,
Hogst
Nadat de kruitdampen van de Nederlandse verkiezingsstrijd zijn opgetrokken lijkt de Hedwige polder uiteindelijk toch onder water gezet te worden.
Ik ben daar persoonlijk blij om.
Laten we hopen dat de bagger werkzaamheden ons nog prachtige vondsten zullen opleveren.
Grtz,
Hogst
Re: Re: Re: Aan de Nederlanders...
stijnboy9 schreef:Waar gaan ze dat ( fossielhoudendezand ??? )Erik-B schreef:
Het gaat nu eindelijk gebeuren![]()
storten?
Grtz,
Stijn
liefst in onze achtertuin
Theo