leuk sponsje maar nu de naam nog
leuk sponsje maar nu de naam nog

Een gewoon stuk vuursteen, gevonden bij De Haerst. In het materiaal bevindt zich een sponsje. Heeft iemand een idee?
Doorsnee: 8mm
Antw: leuk sponsje maar nu de naam nog
Sjacob schreef:
Een gewoon stuk vuursteen, gevonden bij De Haerst. In het materiaal bevindt zich een sponsje. Heeft iemand een idee?
Hoi jou vondst is verml. een uit de familie Astylospongia, Balltisch Ordovicium. Gr.Ben
0000000000
Antw: Antw: leuk sponsje maar nu de naam nog
Merci, ik zat zelf ook in die richting te denken. Weet jij of iemand anders een forum lid die mijn vuursteen kan zagen. Ik wil er graag wat meer licht doorheen jagen, om nog mooiere foto's van het skelet te maken.scherven schreef:Sjacob schreef:
Hoi jou vondst is verml. een uit de familie Astylospongia, Balltisch Ordovicium. Gr.Ben
- Spongebob
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 645 times
Het was handiger geweest om een foto van het gehele steentje te posten i.p.v. twee (vrijwel) identieke foto's. Dan hadden we beter kunnen zien om welke matrix het handelt. Gezien de donkere kleur én het sponsje lijkt het me Krijtvuursteen.
Een Astylospongia komt echt niet in aanmerking. Sponzen moet je in de eerste plaats determineren aan de hand van hun bouwstenen, de skeletelementen. Als je jouw sponsje onder de microscoop (of loep) legt zul je geen sferoclonen zien. Sferoclonen zijn de stervormige skeletelementen van een astylospongoïde spons.
Ten tweede klopt het kanaalsysteem (2e determinatiekenmerk bij sponzen) niet.
Bij een Astylo zijn die rokvormig gerangschikt als bij uien. Bij bovenstaand exemplaar lopen ze radiair naar het midden waar zich weliswaar een spongocoel lijkt te bevinden, maar wat zeer waarschijnlijk een boring is van een tot nu toe onbekend organisme.
Kortom: volgens mij is het een Porosphaera globularis.
Wel een hele mooie
En nu weer naar het voetbal.....
Een Astylospongia komt echt niet in aanmerking. Sponzen moet je in de eerste plaats determineren aan de hand van hun bouwstenen, de skeletelementen. Als je jouw sponsje onder de microscoop (of loep) legt zul je geen sferoclonen zien. Sferoclonen zijn de stervormige skeletelementen van een astylospongoïde spons.
Ten tweede klopt het kanaalsysteem (2e determinatiekenmerk bij sponzen) niet.
Bij een Astylo zijn die rokvormig gerangschikt als bij uien. Bij bovenstaand exemplaar lopen ze radiair naar het midden waar zich weliswaar een spongocoel lijkt te bevinden, maar wat zeer waarschijnlijk een boring is van een tot nu toe onbekend organisme.
Kortom: volgens mij is het een Porosphaera globularis.
Wel een hele mooie

En nu weer naar het voetbal.....
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times

Hallo Spongebob,ik denk dit soort spongjes terug te vinden op mijn Picardie egels,of zit ik er naast.GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Spongebob,ze zitten alle drie op de zelfde egel,als je eens langskomt neem hem dan maar mee.GR Pascal
strandjutters
- strandjutters

Hallo Spongebob,hier een paar foto's van de egel in kwestie,het is maar een driekwart egel,met nog een paar surprises er op,als ik met mijn bescheiden verzameling trivia's naar Leiden kom ,laat ik hem daar achter voor je.Gr Pascal(Egel is 58 mm )
[Bewerkt door strandjutters op 11-06-2012 om 22:28 NL]
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 645 times
Erg aardig van je, maar houd de egel zelf.
Ik zal eerst mijn eigen egeltjes eens nakijken op deze pukkeltjes.
De foto's heb ik al in m'n computer opgeslagen
Ik zal eerst mijn eigen egeltjes eens nakijken op deze pukkeltjes.
De foto's heb ik al in m'n computer opgeslagen

Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Zoals je wilt Spongebob,moest je geen pukkeltjes vinden op je egels laat het maar weten,ik heb er 18 geprept,en heb maar ééntje met deze pukkels.gr PASCAL(de picardie egels zijn wel bekend om hun microfossielen dacht ik te lezen)
[Bewerkt door strandjutters op 11-06-2012 om 23:19 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 11-06-2012 om 23:19 NL]
strandjutters