haaientand
Antw: haaientand
Hallo Sander,
De andere haaien, ik heb o.a. Carcharias oid, Squatina e.d., die lijken mij absoluut verspoeld plioceen, waarschijnlijk aangevoerd uit het zuiden (grens NL/Belgie), net als de pliocene mollusken. Helemaal eens met jou dus. De GW's echter, springen eruit door hun grote hoeveelheid en goede bewaringstoestand, vandaar dat ik daar meer achter zoek.
Blijft hoe dan ook jammer dat we er niet in-situ bij kunnen...
Groeten,
Bram
De andere haaien, ik heb o.a. Carcharias oid, Squatina e.d., die lijken mij absoluut verspoeld plioceen, waarschijnlijk aangevoerd uit het zuiden (grens NL/Belgie), net als de pliocene mollusken. Helemaal eens met jou dus. De GW's echter, springen eruit door hun grote hoeveelheid en goede bewaringstoestand, vandaar dat ik daar meer achter zoek.
Blijft hoe dan ook jammer dat we er niet in-situ bij kunnen...
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Mijn tand was meer om te laten zien dat er naast zwarte GW's ook blauwe worden gevonden. Die ogen jonger, maar dat kan uiteraard ook een sedimentkwestie zijn.
De herwerktheorie verklaart niet waarom er hoofdzakelijk GW bij HvH worden gevonden en bijna geen andere haaien (tenzij sterk verrold).
ps
Bram je was me net voor..
[Bewerkt door sjaak op 14-07-2012 om 22:39 NL]
De herwerktheorie verklaart niet waarom er hoofdzakelijk GW bij HvH worden gevonden en bijna geen andere haaien (tenzij sterk verrold).
ps
Bram je was me net voor..
[Bewerkt door sjaak op 14-07-2012 om 22:39 NL]
Groet,
Niels
Niels
- SantanaFormatie
- Been thanked: 1 time
Hoi,
@Bram: ik begrijp je punt maar ik weet het ook niet precies. Haaien zijn niet mijn specialiteit.
Het zou handig zijn om te weten of deze dieren geemigreerd zijn tijdens het Pleistoceen of niet.
Een andere optie is of er vraatsporen te bekend zijn van haaien op Eemien zeezoogdierfossielen.
Verder weet ik eigenlijk ook geen opties meer.
@ Sjaak: ik heb uit HvH een Squatina sp. gevonden die naar mijn idee niet echt verrold is en van een redelijke kwaliteit is. Ze liggen er wel maar het is soms even goed zoeken.
Groeten,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 14-07-2012 om 23:03 NL]
@Bram: ik begrijp je punt maar ik weet het ook niet precies. Haaien zijn niet mijn specialiteit.
Het zou handig zijn om te weten of deze dieren geemigreerd zijn tijdens het Pleistoceen of niet.
Een andere optie is of er vraatsporen te bekend zijn van haaien op Eemien zeezoogdierfossielen.
Verder weet ik eigenlijk ook geen opties meer.
@ Sjaak: ik heb uit HvH een Squatina sp. gevonden die naar mijn idee niet echt verrold is en van een redelijke kwaliteit is. Ze liggen er wel maar het is soms even goed zoeken.
Groeten,
Sander
[Bewerkt door SantanaFormatie op 14-07-2012 om 23:03 NL]
Keep searching because everything is never as it seems.
- sjaak
- Contacteer:
Hoi Sander,
Dat je één niet echt verrolde andere dan GW tand van redelijke kwaliteit hebt onderstreept wat mij betreft juist de opvallende dominantie van zeer goed geconserveerde GW's
Anderzijds ben ik ook niet bekend met andere Eemien zeedieren van deze vindplaats. Er is walrus, zeehond en dolfijn gevonden, maar hoe oud dat is....
PS
Die dominantie moet niet worden overdreven, want GW bij HvH is nog steeds schaars
[Bewerkt door sjaak op 14-07-2012 om 23:40 NL]
Dat je één niet echt verrolde andere dan GW tand van redelijke kwaliteit hebt onderstreept wat mij betreft juist de opvallende dominantie van zeer goed geconserveerde GW's

Anderzijds ben ik ook niet bekend met andere Eemien zeedieren van deze vindplaats. Er is walrus, zeehond en dolfijn gevonden, maar hoe oud dat is....
PS
Die dominantie moet niet worden overdreven, want GW bij HvH is nog steeds schaars
[Bewerkt door sjaak op 14-07-2012 om 23:40 NL]
Groet,
Niels
Niels
Even nuanceren: Squatina is verrekte klein. Ik heb er volgens mijn database 2, en die heb ik gevonden tijdens muizenkiesjeszoeken. GW's kom je gewoon tegen tijdens het zoeken naar groot spul (hoewel ik die mazzel nog steeds niet heb gehad lol), en daar steken we met veel meer mensen veel meer uren in. Dit puur als nuance bedoeld.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
- sjaak
- Contacteer:
Duidelijk. Sander heeft natuurlijk een punt dat we op andere zeezoogdieren en vraatsporen moeten letten.
Groet,
Niels
Niels
Dat zou zeker interessant zijn.
Maar, we kunnen het nog complexer maken
We vinden op HvH ook veel Tridonta borealis. Dit is een schelpdiertje dat van wat kouder water houdt. Leeft momenteel ten noorden van Denemarken tot binnen de poolcirkel. Hoe gaan we die inpassen? Eem ligt niet voor de hand, want da's juist warmer en de preservatie van Tridonta doet vermoeden dat we met jonger materiaal te maken hebben: soms zijn er resten organische opperhuid nog op de schelp aanwezig. Ook hier hebben verschillende mensen verschillende ideeën over, maar mogelijkheden zijn Weichselien, of zelfs Holoceen. Weichselien betekent een kleine transgressie met op dat moment een zee waar we daarvoor (en daarna) mammoetjes hadden grazen. Zie ook http://www.nmr.nl/nmr/binary/retrieveFi ... le=default C. carcharias houdt volgens mij niet echt van koud water, maar zo'n zee kan natuurlijk ook weer langzaam opwarmen, dan zou die ook daar nog passen... Complexe materie...
Paul, je tandje zorgt iig voor een interessante discussie hier
Groeten,
Bram
Maar, we kunnen het nog complexer maken

Paul, je tandje zorgt iig voor een interessante discussie hier

Groeten,
Bram
- sjaak
- Contacteer:
Misschien is er met het smeltwater een boel uit het noorden meegespoeld toen de Noordzee zich (met geweld?) weer vulde. Zie ook de barnsteen vondsten.
Groet,
Niels
Niels
Hallo, het lijkt me logischer dat het oprukkende ijs barnsteen en git (Yorkshire) vanuit het noorden heeft meegebracht en afgezet op de bodem van de toekomstige Noordzee.
En omdat de Noordzee tijdens de glacialen niet bestond, lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat C. carcharias toen op vakantie naar het noorden is geweest...
groeten, Bert
En omdat de Noordzee tijdens de glacialen niet bestond, lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat C. carcharias toen op vakantie naar het noorden is geweest...
groeten, Bert
Elbert
- sjaak
- Contacteer:
Hoi Bert,
Mijn reactie sloeg niet op de haaientand, maar op de schelpen van Bram. Toch kan smeltwater uit het vasteland of een tsunami misschien in korte tijd het nodige uit dieper lagen hebben meegesleurd en afgezet zonder al teveel rolschade. Zomaar een gedachte.
Maar wat GW hier betreft ben ik wel gevoelig voor de Eemien suggestie om de eerder genoemde redenen. Maar goed: we gaan er op letten en er komen vast nieuwe vondsten die nieuwe info opleveren.
[Bewerkt door sjaak op 15-07-2012 om 09:51 NL]
Mijn reactie sloeg niet op de haaientand, maar op de schelpen van Bram. Toch kan smeltwater uit het vasteland of een tsunami misschien in korte tijd het nodige uit dieper lagen hebben meegesleurd en afgezet zonder al teveel rolschade. Zomaar een gedachte.
Maar wat GW hier betreft ben ik wel gevoelig voor de Eemien suggestie om de eerder genoemde redenen. Maar goed: we gaan er op letten en er komen vast nieuwe vondsten die nieuwe info opleveren.
[Bewerkt door sjaak op 15-07-2012 om 09:51 NL]
Groet,
Niels
Niels